افزایش جمعیت به هر قیمتی! از دو سال مرخصی زایمان برای دانشجویان دانشگاه‌ «آزاد» تا بارداری مجاز در تمامی سنین!

By | ۱۴۰۲-۰۲-۱۸
سرپرست مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفته است: «بارداری در تمامی سنین مجاز است چون در تمام کشورها سن ازدواج افزایش یافته است و نباید محدودیت قائل شویم.»
تعداد زنانی که باردار می‎شوند و فرزندان خود را می‌فروشند و یا در شکم پیش از تولد معامله می‌کنند مشخص نیست

صابر جباری روز هفدهم اردیبهشت در همایش بزرگداشت روز جهانی ماما با بیان اینکه «کشور ما در  لبه پرتگاه ابربحران سالخوردگی جمعیت» قرار دارد ادعا کرد: «گزاره‌هایی طی سالیان قبل نهادینه شده است که اینگونه نیست و شاید غلط باشند. به عنوان مثال برخی گزاره‌ها پیشتر می‌گفتند بارداری زیر ۱۸ سال و بالای ۳۵ سال پرخطر است؛ در حالی که بارداری در هیچ سنی هیچ خطری ندارد تنها در برخی شرایط نیازمند مراقبت بیشتر است و حتی طبق تحقیقات آمریکایی‌ها می‌گوید نوزاد مادر زیر ۱۸ سال و بالاتر از ۴۲ سال، نوزاد طلایی است

او افزود: «گزاره‌ای اعلام می‌کرد فاصله بین موالید باید بین ۳ تا ۵ سال باشد اما اکنون می‌گوییم فاصله بین دو فرزند، کمتر از ۳ سال باشد هم مشکلی ندارد و نباید یه مادر سرزنش شود. گزاره دیگری اعلام می‌کرد هیچ زنی نباید بالاتر از ۴۰ سالکی باردار شود اما امروزه می‌گوییم بارداری در تمامی سنین مجاز است و بالای ۴۰ سال هم مشکلی ندارد چون در تمام کشورها سن ازدواج افزایش یافته است و نباید محدودیت قائل شویم.»

به ادعای این مقام مسئول، «گزاره غلطی، سقط عمدی جنین به شرط استریل و ایمن بودن را پیش از دمیده شدن روح مجاز می‌دانست در حالی که سقط عمدی جنین در هر سنی از بارداری و حتی زیر چهار ماه شرعا حرام است و از نظر حقوقی قابل پیگیری است.»

صابر جباری حمایت از خانواده‌های «باشکوه» و با فرزندان بیشتر همراه با «عدم تمسخر مادرانی که فرزند سوم و چهارم را باردار هستند»، نظارت بر اجرای قانون و برخورد با تخلفات، افزایش دانش و ارتقای مهارت‌های مامایی و طب ایرانی، حفظ کرامت مادران، ترویج خوشایندسازی زایمان طبیعی، حمایت از حیات جنین و همکاری با گروه‌های مردمی و جهادی در راستای ارتقای فرزندآوری را از جمله وظایف ماماها دانست.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع فرزندآوری به ادعاهای خود ادامه داد و گفت: «کشور چین به اندازه ایران، زمین و معدن و… ندارد اما با ایجاد ارزش افزوده بر مواد اولیه اشتغال‌زایی کرده است تا یک قدرت اقتصادی بماند و در این زمینه به جدّ حفظ جمعیت پویا را دغدغه خود قرار داده است.» این در حالیست که به نظر می‌رسد او نه تنها از قوانین محدودیت فرزندآوری در چین خبر ندارد بلکه چشم خود را بر صدور نیروی کار جمهوری خلق چین به کشورهای دیگر از جمله ایران بسته است!

در همین زمینه محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی امروز در سخنانی با بیان اینکه زوجیت باید در مدل‌های منابع انسانی ظهور و بروز کند، گفت: «یکی از اقداماتی که دانشگاه آزاد اسلامی در این زمینه انجام داده، افزایش مرخصی زایمان از ۹ ماه به ۲۴ ماه است، چرا که ایام شیردهی و تربیت نوزاد را بخشی از شغل زنان می‌دانیم و برای آن ارزش و اهمیت قائل هستیم

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت پارسال گزارشی با عنوان «رصد رفتارها و نگرش‌های ایرانیان در موضوع فرزندآوری» منتشر کرد که حکایت از تمایل بالای مردم ایران به «نداشتن فرزند» دارد.

بنا به اعلام این مرکز، بیشترین تمایل به «بی‌فرزندی در استان تهران» بوده و «تک‌فرزندی در مازندران» بالاتر از دیگر استان‌ها است. همچنین «دو فرزندی در اردبیل»، «سه فرزندی در قم»، «چهار فرزندی در سیستان و بلوچستان و یزد» و نیز پنج فرزندی و بیشتر در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی دو روز پس از انتشار گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مبنی بر عدم تمایل مردم به فرزندآوری، با انتشار پیامی بار دیگر بر ضرورت فرزندآوری تأکید کرد و گفت که «افزایش جمعیت  یک سیاست حیاتی برای آینده‌ی بلندمدت کشور عزیز ما است!»

در پی اصرار علی خامنه‌ای به افزایش جمعیت کشور مشوق‌های مختلفی از سوی دولت‌های گوناگون از جمله دولت سیزدهم برای فرزندآوری ارائه شده است. اعطای رایگان زمین و وام خرید مسکن به زوج‌های دارای بیش از سه فرزند، وام اتومبیل به زنانی که بیش از دو فرزند دارند، از اصلی‌ترین مشوق‌های فرزندآوری هستند.

یکی از مشوق‌های عجیب اما شامل «بازنشستگان» می‌شود. برای بازنشستگانی که تاریخ ازدواج خودشان و تاریخ تولد فرزندانشان قبل از سال ۱۴۰۱ باشد، مبلغ عائله‌مندی ۴۰۷ هزار و ۳۸۹ تومان و حق اولاد هم صد و ۵ هزار و ۶۱۹ تومان محاسبه خواهد شد. در صورتی که تاریخ ازدواج بازنشسته و تاریخ تولد فرزند یا فرزندان آنها در سال ۱۴۰۱ ثبت شده باشد، مبلغ عائله‌مندی ۸۱۴ هزار و ۷۷۹ تومان و حق اولاد نیز ۳۱۶ هزار و ۸۵۸ تومان خواهد بود.
کیهان چاپ لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *