حسین امیرعبداللهیان ,وزیر خارجه ایران مصوبه پارلمان سوئد برای تروریستی خواندن سپاه پاسداران را محکوم کرد

By | ۱۴۰۲-۰۲-۲۱

یک روز پس از رای مثبت پارلمان سوئد به طرح طبقه‌بندی سپاه پاسداران به عنوان یک سازمان تروریستی در چارچوب اتحادیه اروپا، وزیر خارجه جمهوری اسلامی این اقدام پارلمان سوئد را محکوم کرد.

حسین امیرعبداللهیان روز پنجشنبه ۲۱ اردیبهشت در گفت‌وگوی تلفنی با مایکل مارتین وزیر خارجه ایرلند مدعی شد که «این اقدام با تحریک عناصر تروریست و مطرود ملت ایران صورت گرفته است».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی توضیحی درباره این «عناصر تروریست» ادعایی خود ارائه نکرد.

او مدعی شد که «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد حاکمیتی است که مسئولیت پاسداری از امنیت ملی و مرزی کشور و بزرگ‌ترین نقش را در مبارزه با تروریسم در منطقه بر عهده دارد».

نمایندگان پارلمان سوئد روز ۲۰ اردیبهشت به طرحی که دولت این کشور را ملزم می‌کند در چارچوب اتحادیه اروپا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی به رسمیت بشناسد، رای مثبت دادند.

اقدام پارلمان سوئد در پی اعدام حبیب اسیود (حبیب فرج‌الله چعب)‌، شهروند ربوده‌شده ایرانی-‌سوئدی در روز ۱۶ اردیبهشت توسط جمهوری اسلامی انجام شد.

به رغم رای مثبت دی‌ماه گذشته نمایندگان پارلمان اروپا به قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی، شورای اروپا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا تاکنون به‌طور رسمی نام سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار نداده‌اند.

بر اساس روایتی که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی از محتوای گفت‌وگوی وزیران خارجه جمهوری اسلامی و ایرلند ارائه کرده، آقای مارتین گفته است: «ایرلند هرگز علاقه‌مند نیست که در مورد نهاد حاکمیتی سپاه پاسداران قضاوت نادرستی صورت گیرد و ما بر نقش ایران در مبارزه با تروریسم آگاهیم».

وزارت خارجه ایرلند هنوز در مورد این گفت‌وگوی تلفنی اطلاع‌رسانی نکرده است.

همچنین به گزارش ایرنا، وزیر خارجه ایرلند بابت «آزادی» یک تبعه ایرلندی از زندان‌های ایران، از جمهوری اسلامی «قدردانی» کرده است.

ایرنا از ذکر نام این تبعه ایرلندی خودداری کرده، اما پیشتر گزارش‌هایی درباره وخامت حال برنارد فیلن، شهروند فرانسوی – ایرلندی زندانی در ایران، منتشر شده بود. او به اتهام «جاسوسی» به شش سال و نیم حبس محکوم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *