مولوی عبدالحمید روند انتخابات در جمهوری اسلامی را زیر سؤال برد: «ملت انتخابات آزاد می‌خواهد»

By | ۱۴۰۲-۰۲-۲۲

در حالی که برخی رسانه‌های حکومتی در تلاش برای گرم کردن تنور انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی هستند، مولوی عبدالحمید رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران، شیوه برگزاری رای‌گیری‌های مختلف در جمهوری اسلامی را زیر سؤال برد و گفت این روند «درست و صحیح نیست».

عبدالحمید اسماعیل‌زهی روز جمعه ۲۲ اردیبهشت در سخنرانی هفتگی خود در مراسم نمازجمعه گفت: «ملت ایران به این نتیجه رسیده که روند انتخابات خواه در انتخابات مجلس، خواه در انتخابات ریاست جمهوری و خواه در انتخابات خبرگان رهبری، کشور را به ضعف کشیده و مدیران ضعیف را گزینش کرده است.»

او با اشاره به تبلیغات برخی از رسانه‌های حکومتی برای انتخابات آینده مجلس در ایران، تأکید کرد که این نحوه انتخابات خواست ملت نیست و «ملت انتخابات آزاد می‌خواهد.»

مولوی عبدالحمید با اشاره به گزینش‌ها و نظارت استصوابی شورای نگهبان، افزود که انتخابات در جمهوری اسلامی «انتخاباتی نیست که انسان‌های شایسته و لایق و توانمند روی کار بیایند».

این چهره مذهبی گفت که از نظر او، حتی «افراد بی‌دین ولی کارآمد» می‌توانند در رأس امور قرار گیرند.

در هفته‌های اخیر برخی از رسانه‌های حکومتی با خبرسازی‌های خود در تلاش برای گرم کردن تنور انتخابات بوده‌اند.

چند روز پیش، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران مدعی شد که علی لاریجانی رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی در حال برنامه‌ریزی برای ورود به انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

اما آقای لاریجانی با صدور بیانیه‌ای، ضمن تکذیب این خبر، نسبت به وضعیت موجود سیاسی در ایران انتقاد کرد. او که پیشتر نامزد انتخابات پیشین ریاست جمهوری شده بود، صلاحیتش از سوی شورای نگهبان رد شد.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی قرار است اواخر سال جاری برگزار شود.

خبرگزاری تسنیم در روزهای اخیر مدعی تلاش حسن روحانی برای انتخابات مجلس شده بود. این در حالی است که روحانی با وجود طرح انتقادهایی در هفته‌های اخیر، سخنی از قصد خود یا حامیانش برای ورود به انتخابات مجلس نگفته است.

مولوی عبدالحمید در سخنرانی خود گفت که اعتراضات سراسری اخیر در ایران نتیجه همین روند ناکارآمد انتخابات در ایران است. او گفت که مردم ایران آرزو دارند کشورشان به سمت «آزادی» و «آبادی» برود و دارای «مدیران لایق و توانمند» باشند.

مردم ایران در جریان اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» شعارهایی علیه اصل نظام جمهوری اسلامی سر دادند و خواستار تغییرات اساسی شدند.

همچنین پیش از این اعتراضات، بر اساس آمارهای رسمی، بیش از نیمی از واجدین شرایط رای‌دهی، انتخابات پیشین مجلس را تحریم کردند.

«وضعیت بهتر پول افغانستان نسبت به پول ایران»

مولوی عبدالحمید همچنین طبق روال هفته‌های گذشته به وضعیت ناگوار اقتصادی در ایران پرداخت و ارزش پول ایران را با ارزش پول افغانستان مقایسه کرد و گفت وضعیت پول افغانستان بهتر از وضعیت ارزش پول ایران است.

در ماه‌های اخیر و همزمان با اعتراضات سراسری در ایران، ارزش پول ملی کشور شدیدا افت کرده و همزمان نگرانی‌هایی درباره واردات کالاهای اساسی به وجود آمده است.

امام جمعه زاهدان به اعتراضات بار دیگر از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که «به خواسته ملت» گوش و توجه کنند و سیاست‌هایی که جوابگوی نیازها نبوده‌اند «دور ریخته شود».

او گفت که مقام‌های جمهوری اسلامی «با مخالفان درجه یک» و زندانیان سیاسی و روحانیان منتقد بنشینند و گفت‌وگو کنند و تأکید کرد: «ما حرف و راهکار داریم برای کشور، مردم ایران در داخل و خارج از کشور حرف دارند.»

درخواست برای مجازات «آمران» کشتار جمعه خونین زاهدان

مولوی عبدالحمید همچنین در بخش پایانی سخنرانی خود به اظهارات اخیر رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح درباره صدور کیفرخواست برای چند نفر به اتهام دست داشتن در کشتار مردم در جمعه خونین زاهدان اشاره کرد.

مولوی عبدالحمید گفت: «ما این را یک قدم مثبت از جانب مسئولان تلقی می‌کنیم اما منتظر می‌مانیم نتیجه چه می‌شود و در عمل چه خواهد شد.»

روز پنجشنبه، احمدرضا پورخاقان، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، از صدور کیفرخواست برای ۲۶ نفر در ارتباط با حوادث موسوم به «جمعه خونین» زاهدان خبر داد.

در آن حوادث که پس از برگزاری نماز جمعه هشتم مهرماه پارسال رخ داد، دست‌کم یکصد شهروند بلوچ در پی تیراندازی مستقیم ماموران امنیتی کشته شدند.

پیشتر سایت خبری «حا‌ل‌وش» که اخبار مربوط به سیستان‌و‌بلوچستان را پوشش می‌دهد، در گزارش خود درباره شمار کشته‌شدگان اعتراضات زاهدان و خاش در «جمعه خونین»، هویت دست‌کم ۱۲۱ نفر را تأیید کرده بود.

اما مولوی عبدالحمید گفت آنچه که خواسته اولیای دم و مجروحان است آن است که عاملان این جنایت به «قصاص» برسند، همانطور که جمهوری اسلامی افرادی را به اتهام کشتن نیروهای جمهوری اسلامی قصاص می‌کنند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان، بارها در سخنرانی‌های خود خواستار محاکمه عاملان این کشتار شده و تأکید کرده که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی برای سرکوب معترضان از «گلوله‌های جنگی» استفاده کردند.

او ۳۰ آذر پارسال گفت که تیراندازی و کشتار معترضان در جمعه خونین زاهدان «برنامه‌ای ازپیش‌تعیین‌شده» بود.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ م.ت/ب.ب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *