«فاجعه چرنوبیلی» در کرمانشاه؛ عدم اطلاع‌رسانی درباره نشت اشعه رادیواکتیو در یک بیمارستان

By | ۱۴۰۲-۰۳-۱۵

در حالی که رسانه‌ها عدم اطلاع‌رسانی نشت اشعه رادیواکتیو در یکی از بیمارستان‌های کرمانشاه در غرب ایران را با وجود حضور کادر درمان و بیماران سرطانی «فاجعه چرنوبیلی» خوانده‌اند، رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نشت را تایید کرد و گفت که به طور روزانه اتقاق افتاده است.

محمدطیب صحرایی استاندار کرمانشاه شامگاه شنبه ۱۳ خرداد سرقت سقف سربی واحد رادیوتراپی بیمارستان «امام رضا» در کرمانشاه را تایید و بر معرفی عاملان آن به دستگاه قضایی تاکید کرد.

او گفت در جریان بازدید از این بیمارستان، خواستار ارائه «اسناد دزیمتری‌های چند ماهه اخیر برای بررسی احتمال نشت اشعه» شده است.

با این حال، مسئول پزشکی هسته‌ای بیمارستان امام رضا مدعی شد که هیچ‌گونه نشت اشعه «خطرساز» صورت نگرفته و «طبق اسناد و سنجه‌های علمی هیچ خطری پرسنل محوطه بالای رادیوتراپی را تهدید نکرده است».

این در حالی است که قباد محمدی، رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تایید کرده که بر اساس بررسی‌های انجام شده کمتر از یک ماه و در هر روز تنها پنج دقیقه نشت اشعه صورت گرفته که این مسئله «تهدید‌آمیز نبوده است».

محمدی ادامه داد: «پاویون اینترن‌های خانم دقیقا مجاور واحد پاتولوژی و بالای مرکز رادیوتراپی بوده است».

او گفت که زمان سرقت سقف سربی این واحد درمانی «نامعلوم» است و «حدود سه هفته پیش حراست بیمارستان متوجه سرقت شده است».

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه همچنین اذعان کرد: «آخرین باری که مرکز رادیوتراپی از لحاظ تابش اشعه تست شده است مربوط به دی ماه ۱۴۰۱ بوده است.»

او همچنین افزود: «تعداد قالب‌های سربی دزدیده‌شده مشخص نیست و اسناد سرب‌کوبی که مربوط به ۲۰ سال قبل بود را متاسفانه پیدا نکردیم.»

طبق اظهارات رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، مسئولان بیمارستان با وجود اینکه از سه هفته پیش مطلع این «فاجعه عظیم» شده‌اند، هیچ اطلاعی به اینترن‌های زن مبنی بر ناامن بودن پاویون نداده‌اند.

محمدی گفت: «با هیچ‌‌گونه آزمایشی نمی‌توان در معرض بودن اشعه افراد را مشخص کرد. افرادی که در معرض اشعه بودند و ممکن است در آینده بیمار شوند و افراد مبتلا به سرطان که در این سه هفته درمان آنها عقب افتاده است ممکن است مرگ و میر آنها افزایش پیدا کند.»

او میزان خسارت وارده به دستگاه رادیوتراپی را حدود پنج میلیارد تومان ارزیابی کرد.

برخی رسانه‌های داخلی ایران نوشتند سوال اینترن‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه این است که به چه حقی به آن‌ها اطلاعیه‌ای مبنی بر امکان نشت اشعه و به خطر افتادن سلامتی آن ها دریافت نکرده‌اند.

این رسانه‌ها افزود سوال اینجاست که طبقه دوم بیمارستان امام رضا را به بهانه نشت گاز و در تلاش برای لاپوشانی مساله تعطیل کرده‌اند در حالی که در همان طبقه پاویون اینترن‌های زن قرار دارد و طی این مدت تقریبا همه آنها در بیمارستان کشیک بوده‌اند.

بر اساس این گزارش، بیمارستان آموزشی درمانی امام رضا بزرگترین مرکز آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه است که روزانه حدود ۳۰ اینترن در این مرکز کشیک دارند.

ایران اینترنشنال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *