حمایت مسکو از موضع امارات درباره جزایر سه‌گانه؛ کیهان از «خیانت» و «پلشتی» روسیه در قبال ایران انتقاد کرد

By | ۱۴۰۲-۱۰-۰۲

در ادامه انتقادها از همراهی دولت روسیه با موضع امارات درباره جزایر سه‌گانه در خلیج فارس، روزنامه کیهان وابسته به حکومت ایران نیز روسیه را به «نفاق»، «خیانت» و «پلشتی» در قبال متحد خود متهم کرد.

سرگئی لاوروف روز ۲۹ آذر در اجلاس کشورهای عربی در مراکش، بیانیه مشترکی امضا کرد که در یکی از بندهای آن به حق امارات برای اقامه دعوی علیه ایران در رابطه با جزایر سه‌گانه اشاره شده بود.

ایران و امارات متحده عربی دهه‌هاست که دارای اختلافات ارضی هستند و ابوظبی همواره‌ ادعاهایی را بر سر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی در آب‌های خلیج فارس مطرح می‌کند.

حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای در مؤسسه کیهان با پرسش از «انگیزه» روسیه در امضای این بیانیه، در یادداشتی نوشته: «این اقدام دولت روسیه غیر از نفاق و دورویی در سیاست خارجی این کشور چه نام دیگری می‌تواند داشته باشد؟»

شریعتمداری از دولت روسیه خواسته «پاسخگوی اقدام پلشت و غیرقانونی خود علیه جمهوری اسلامی ایران باشد.»

او نوشته که وزیر خارجه روسیه، «از اسناد فراوانی که بر حاکمیت قطعی و بلا منازع ایران بر جزایر سه‌گانه حکایت می‌کند، با خبر است. و از این روی اقدام دولت روسیه اگر هم خطا باشد، بوی خیانت می‌دهد.»

نماینده علی خامنه‌ای در مؤسسه کیهان از وزارت خارجه ایران نیز خواسته «از دولت روسیه بخواهد رسماً و علناً از اقدامی که علیه تمامیت ارضی ایران اسلامی انجام داده است پوزش بخواهد و با توجه به اسناد غیرقابل انکار موجود، بر حاکمیت ایران بر سه جزیره یاد شده تأکید کند.»

این در حالی است که روزنامه ایران، رسانه دولت ابراهیم رئیسی، مدعی شده بندی از بیانیه پایانی نشست مجمع همکاری کشورهای عربی و روسیه که به پیشنهاد امارات ارائه شده بود، «بار دیگر جریان غربگرای داخلی را علیه همکاری‌های راهبردی میان ایران و روسیه فعال کرد».

روزنامه ایران با فرعی خواندن موضوع جزایر سه‌گانه در بیانیه مراکش، رسانه‌ای شدن این موضوع را «شیطنت جریان رسانه‌ای ضدایرانی» نامیده و نوشته این موضوع باعث شد «برخی چهره‌های سیاسی و… در راستای تکمیل پروژه غربگرایان، اصل روابط ضدتحریمی تهران-مسکو را مورد انتقاد و تخریب قرار دهند.»

علی‌اکبر ولایتی، مشاور امور بین‌الملل رهبر جمهوری اسلامی نیز مواضع وزارت خارجه روسیه در همراهی با امارات در موضوع جزایر سه‌گانه خلیج فارس، را «باعث تأسف» و لطمه به «اعتبار» مسکو خوانده بود.

او در تفسیر رفتار روسیه گفته: «برخی فشارهای سیاسی بر روسیه در شرایط پیچیده فعلی موجب می‌شود که برای به دست آوردن امتیازی کم‌ارزش و دست‌نایافتنی نیز به اعتبار خود لطمه وارد کند.»

به نظر می‌رسد اشاره مشاور خامنه‌ای به درگیری روسیه در اوکراین باشد که کشورهای غربی را در جبهه مقابل مسکو قرار داد و به تنظیم سخت‌گیرانه‌ترین رژیم تحریمی دنیا انجامید که دست روسیه را از بسیاری از امتیازات اقتصادی در جهان کوتاه کرد.

باتوجه به روابط نزدیک ایران و روسیه و انتقاداتی که هم به دلایل تاریخی و هم به‌دلایل وضعیت سیاسی و حقوق بشری این کشور در این زمینه وجود دارد، امضای بیانیه مراکش از سوی مسکو، موجی از واکنش‌ها را در فضای سیاسی ایران به‌دنبال داشته است.

در ادامه انتقادهای مقام‌های رسمی از همراهی روسیه با موضع امارات درباره جزایر سه‌گانه در خلیج فارس، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به روسیه هشدار داده «مراقب سوءاستفادۀ غرب از اشتباهاتش باشد.»

غلامعلی صفایی بوشهری، امام جمعه بوشهر نیز در خطبه‌های نماز جمعه گفته: «به روسیه تذکر داده می‌شود به‌خاطر اندک امتیاز در مسیر غلط اقدام نکنید.»

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز جمعه اول دی پس از بالاگرفتن انتقادها از روسیه، خبر داد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، در تماس با سرگئی لاوروف همتای روس خود گفته است: «تهران در موضوع احترام به تمامیت ارضی و مباحث حاکمیتی ایران با هیچ طرفی تعارف ندارد».

با آنکه کارشناسان سیاسی مستقل، برخی روزنامه‌ها و حتی مقامات سیاسی، بارها نسبت به روابط ایران با چین و روسیه و بهره‌برداری یک‌طرفه آنها از این رابطه هشدار داده‌اند،‌ مقامات جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر به همان اندازه‌ای که از غرب فاصله گرفته‌اند، به این دو کشور نزدیک‌تر شده‌اند.

ایران طی دو سال گذشته با ارسال هزاران پهپاد به روسیه، به تهاجم این کشور به اوکراین کمک کرده است، اقدامی که منجر به تصویب چندین بسته تحریمی علیه ایران و انتقادات گسترده بین‌المللی از تهران شده است.

با این‌حال، روسیه روابط بسیار نزدیکی با کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، خصوصا امارات، برقرار کرده است و بنابر آمارهای رسمی روسیه، تجارت این کشور با امارات در سال گذشته شاهد رشدی ۶۸ درصدی بوده و به ۹ میلیارد دلار رسیده است.

۸.۵ میلیارد دلار از این تجارت مربوط به صادرات روسیه به امارات بوده که معادل دو برابر تجارت ایران و روسیه است.

با استفاده از گزارش‌های روزنامه کیهان، ایرنا، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ ب.ب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *