نمایش انتخابات؛ به “دست راست آقا” پیام دادند که باید خاموش بماند

By | ۱۴۰۳-۰۳-۱۴

ثبت نام وحید حقانیان در انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم بار دیگر نام او را بر صدر خبرها نشانده است. درباره او که زمانی دست راست خامنه‌ای و نفر اول بیت رهبر به شمار می‌رفت، چه می‌دانیم؟

به گزارش دویچه وله، وحید حقانیان نقش پررنگی در سرکوب‌ها در جمهوری اسلامی داشته است. گزارش‌های پرشمار افراد و رسانه‌های نزدیک به جریان موسوم به اصلاح‌طلب، از وحید حقانیان به عنوان اصلی‌ترین چهره در انتقال سران جنبش سبز به حصر خانگی نام می‌برند: «وحید به همراه چندین نفر دیگر با حضور در منزل آقای کروبی، شخصا فرماندهی اصلی این کار را به عهده داشت… همچنین این نیروها شروع به تعویض تمامی قفل‌های منزل نمودند.»

منابع حقوق بشری متعدد از دستورهای وحید حقانیان برای سرکوب بی‌رحمانه اعتراض‌ها خبر می‌دهند. مثلا گزارش‌های پرشماری از نقش محوری وحید حقانیان، در کنار مجتبی خامنه‌ای و محمدعلی جعفری (فرمانده وقت سپاه)، در سرکوب اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ حکایت دارند.

به عنوان نمونه‌ای دیگر، در دادگاه تریبونال مربوط به سرکوب اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ یکی از افسران ارشد سپاه به عنوان شاهد می‌گوید: «شب دوم از بیت رهبری اطلاع داده بودند که تهران دارد از دست می‌رود… آقای وحید حقانیان گفته بود که به یگان‌ها دستور داده‌ایم بروید کارتان را بکنید. گفتیم بزنید و دیگر رحم نکنید. به هر کسی در خیابان آمد تیر بزنید. برای مهار بحران هر چه از دست‌تان برمی‌آید انجام بدهید.»‌

با همه این سال‌ها شایعه‌های فراوانی درباره وحید حقانیان به گوش رسیده است. مشخصا بارها ادعا شده که از سوی اطلاعات سپاه بازداشت شده و تحت بازجویی قرار دارد؛ گزارش‌هایی که البته تاکنون سند و مدرکی درباره صحت آنها منتشر نشده است.

افزون بر این، به دنبال بالا گرفتن گزارش‌ها از نفوذ موساد در میان بالاترین مقام‌های جمهوری اسلامی، برخی گزارش‌ها ادعا کردند که وحید حقانیان به اتهام جاسوسی برای اسرائیل بازداشت شده است.

گزارش‌ها درباره احتمال جاسوسی حقانیان برای اسرائیل پس از اعدام محسن سراوانی مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت؛ محسن سراوانی، ۲۴ ساله و عضو بسیج، اواخر فروردین ماه سال ۱۴۰۱ بازداشت و به اتهام “ارتباط با سرویس‌های بیگانه از جمله موساد” و جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی‌شده اعم از “محرمانه، خیلی محرمانه و سری”‌ سرانجام اواخر آذرماه سال ۱۴۰۲ اعدام شد.

تصویری سلفی از محسن سراوانی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که او را در کنار وحید حقانیان نشان می‌دهد. یافته‌های نهادهای مستقل از ارتباط نزدیک سراوانی با وحید حقانیان خبر می‌دهند؛ موضوعی که همزمان به ظن جاسوسی حقانیان برای سرویس‌های امنیتی دامن زده‌اند.

وحید حقانیان حالا برای نامزدی در انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده است. بسیاری از کارشناسان مستقل شانس تایید صلاحیت او از سوی شورای نگهبان را کم ارزیابی کرده‌اند. در سپهر سیاسی جمهوری اسلامی، جایی که پیش‌تر صلاحیت افرادی همچون علی لاریجانی، محمود احمدی‌نژاد، اکبر هاشمی رفسنجانی و بسیاری از وفاداران به نظام رد شده، هیچ‌چیز قابل پیش‌بینی نیست.

وحید حقانیان اما به هر دلیلی که نامزد شده باشد، یکی از آن دلایل قطعا انبوهی از ناگفته‌ها و اسراری است که درباره درونی‌ترین لایه‌های امنیتی بیت و ساختار نظامی-امنیتی حاکم بر جمهوری اسلامی می‌داند؛ از نقش و موقعیت مجتبی خامنه‌ای گرفته تا کشمکش‌ها و جنگ قدرت بر سر جانشینی رهبر؛ از آنهایی که دستشان به خون بی‌گناهان آلوده است تا انواع فساد و رانت‌ها در مراکز قدرت. شاید به همین دلیل است که برق وزارت کشور در هنگام سخنرانی او پس از ثبت‌نام در انتخابات قطع شد (فیلم زیر)؛ پیامی واضح که او باید خاموش بماند، وگرنه سرنوشت دیگری برایش رقم خواهد خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *