انتخابات ریاست‌جمهوری؛ پرسش صریح از پزشکیان درباره گشت ارشاد و حرف‌های جنجالی دختر قالیباف

By | ۱۴۰۳-۰۳-۳۰

پیش از برگزاری دومین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که قرار است ۳۱ خرداد برگزار شود، واکنش‌های نامزدها به اظهارات رقبا، سفرهای استانی، سخنرانی‌ها و نیز حاشیه‌ها پیرامون اقدامات و سخنان خانواده‌های برخی از آن‌ها ادامه دارد.

مسعود پزشکیان، نامزد جریان اصلاح‌طلبی جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه ۳۰ خرداد در سفر تبلیغاتی به استان اصفهان، با پرسش‌هایی درباره آب، حقوق زنان و گشت ارشاد مواجه شد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت روحانی، رسول خطیب بازیکن تیم فوتبال تیم سپاهان و محسن مهرعلیزاده استاندار سابق اصفهان در هیئت همراه او حضور داشتند.

گزارش رسانه‌های ایران حاکی است که شعارهای «به اصفهان نفس بده، زاینده‌رود رو پس بده» و انتقاد‌های مکرر از وضعیت مدیریت آب در این استان و سایر استان‌ها که منجر به خشکی این رودخانه شده، در اجتماعات مختلفی که پزشکیان و ظریف در آن‌ها حضور یافتند، شنیده می‌شد.

در یکی از این تجمعات در پل خواجو، یک نفر فریاد زد که خشکی زاینده‌رود «نتیجه اقدامات دولت اصلاحات» و «کارنامه رفقای آقای دکتر» است و پزشکیان در پاسخ به او گفت: «به این یکی دولت رأی بدهید تا درستش کند».

این پاسخ پزشکیان در شبکه‌های اجتماعی با انتقاد شماری از کاربران مواجه شده است.

یک شهروند اصفهانی نیز خطاب به ظریف فریاد زد که «خجالت بکش» و وزیر خارجه پیشین ایران هم در واکنش گفت: «شما خجالت بکش».

کم‌آبی و خشکسالی اگرچه در سال‌های اخیر دامن‌گیر اکثر نقاط ایران شده است، اما اعتراضات کشاورزان استان اصفهان به‌ویژه در مناطق شرقی این استان بر سر حق‌آبه خود، بارها خبرساز شد و تا مدت‌ها در رسانه‌ها مطرح بود.

شماری از این کشاورزان با خشونت بازداشت و ضرب‌و‌شتم شدند و گزارش‌هایی از آسیب‌های چشمی جدی برخی با شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای توسط مأموران امنیتی در جریان برخورد با تجمعات اعتراضی آن‌ها منتشر شد.

آقای پزشکیان همچنین در دانشگاه اصفهان با پرسش دانشجویی که خود را رأی‌اولی و نماینده نسل «زد» معرفی کرد که «امیدی به اصلاحات از طریق صندوق رأی ندارد»، روبرو شد که از او دربارهٔ تضمین وعده‌هایش پرسید.

این دانشجو از او پرسید: «آیا در دولت خود توان برخورد با گشت ارشاد، حجاب‌بان‌ها و نیروهای ارشاد را دارید؟ چه ضمانت اجرایی می‌دهید؟ چه اقدامی برای بهبود کیفیت اینترنت و کاهش فیلترینگ انجام خواهید داد؟ برای استادان و دانشجویان اخراجی و تشکل‌های دانشجویی چه خواهید کرد؟ و اگر نتوانستید وعده‌هایتان را عملی کنید، چه خواهید کرد؟»

دانشجوی دختر دیگری به پزشکیان یادآوری کرد که پیروزی در رقابت‌های ریاست‌جمهوری برای او «بدون همراهی زنان این سرزمین اتفاق نخواهد افتاد. زنانی که هر روز به خاطر حقوق بدیهی و بنیادی‌‌شان، معیشت‌، آزادی‌های مشروع‌، انتخاب نوع پوشش‌ و ده‌ها مسأله‌ خرد و کلان دیگر در حال جنگ هستند و …تحقیرها و توهین‌های گشت ارشاد هر روز دامن‌گیرشان است و فریادرسی ندارند».

محمدجواد ظریف نیز در این تجمع خواستار مشارکت گسترده مردمی در انتخابات پیش رو شد و گفت: «رأی ندادن، رأی دادن به اقلیت است».

گزارش دیگری حاکی است که حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، گفته که پدرش از مسعود پزشکیان «حمایت» می‌کند.

به گفته او، مهدی کروبی که پس از اعتراضات سال ۱۳۸۸همراه با میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در حصر خانگی به سر می‌برد، از پزشکیان خواسته است تا در صورت انتخاب‌شدن، «تمام تلاش خود را در جهت احقاق حقوق ملت، عبور از تحریم‌ها و مبارزه با فساد مافیای قدرت و ثروت بکار گیرد».

ادامه واکنش‌ها به اظهارات ظریف درباره برجام و فروش نفت

در شبکه‌های اجتماعی نیز شماری از هواداران محمدجواد ظریف، کماکان به ستایش از سخنان او علیه اقدامات و اظهارات اصولگرایان درباره برجام مشغولند و از سوی دیگر، مخالفان، این جمله وزیر خارجه پیشین ایران مبنی بر این‌که «اگر هم می‌خواهید سر مردم شیره بمالیم، درست شیره بمالیم» را دستاویز انتقاد از او، دولت حسن روحانی و جریان اصلاح‌طلبی قرار داده‌اند.

وزیر خارجه پیشین ایران روز ۲۹ خرداد با طرح این موضوع که جو بایدن به‌دنبال بازگشت به برجام بود، تأکید کرد که کشته‌شدن محسن فخری‌زاده، از چهره‌های شاخص موشکی ایران، «به دست اسرائیل و قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها» مصوب مجلس یازدهم اجازه احیای برجام را نداد.

او همچنین رشد صادرات نفت ایران را به سیاست‌های جو بایدن و نه تلاش‌های جمهوری اسلامی و از جمله دولت ابراهیم رئیسی نسبت داده بود.

علیرضا زاکانی، شهردار فعلی تهران و از نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری، روز چهارشنبه اظهارات آقای ظریف را «سست و بی‌پایه» خواند و گفت: «به حرف‌های وزیر خارجه دولت دوازدهم فردا با عدد و رقم پاسخ خواهم داد».

سعید جلیلی دیگر نامزد انتخابات نیز روز ۲۹ خرداد، بدون نام بردن از محمد‌جواد ظریف در جمع حامیانش گفت: «‫امروز شنیدم یک نفر بیان کرده که این موفقیت ما نبوده است؛ خود آمریکا می گوید راهبرد ما شکست خورده بعد امروز یکی گفته است خود بایدن نخواسته این کار ممانعت از فروش نفت ایران را بکند».

جواد اوجی، وزیر نفت ایران، نیز مدعی شده که هر دولتی در آمریکا بر سر کار بیاید نمی‌تواند مانع صادرت نفت ایران شود.

روز چهارشنبه چند نماینده اصولگرای مجلس نیز به شدت از سخنان ظریف انتقاد کردند.

اظهارات دختر قالیباف و ادامه ماجرای «سیسمونی‌گیت»

انتشار یک گفتگو با مریم قالیباف، دختر محمدباقر قالیباف، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری مبنی بر این‌که به ترکیه سفر کرده است، اما سیسمونی نخریده، در شبکه‌های اجتماعی خبرساز شده است.

خانم قالیباف در عین حال مدعی شده که چون مخالفان پدرش نتوانستند چیز دیگری علیه او پیدا کنند، این «اتهام» را علیه قالیباف طرح کردند.

علاوه بر محتوای سخنان، لحن دختر قالیباف نیز از سوی شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، «متکبرانه» و «از بالا به پایین» توصیف شده و برخی او را نماد «آقازادگان» جمهوری اسلامی معرفی کرده‌اند.

فروردین ۱۴۰۰ تصاویری از سفر همسر و دختر محمدباقر قالیباف همراه با داماد او به ترکیه منتشر شد که نشان می‌داد آن‌ها در اوج بحران اقتصادی ایران برای خرید سیسمونی به ترکیه رفته بودند.


بر اساس یک فایل صوتی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، خانواده قالیباف در این سفر ۱۹ چمدان داشته‌اند. وحید اشتری، فعال سیاسی-رسانه‌ای نزدیک به اصولگرایان، که نخستین بار این ماجرا را افشا کرد نیز در صفحه توئیتری خود نوشته بود که خانواده قالیباف ۲۰ چمدان همراه خود داشته‌اند و به‌دلیل حجم زیاد بار در فرودگاه به مشکل برخوردند.

آقای اشتری مدتی بعد با شکایت قالیباف در دادگاه به دو سال حبس تعزیری و ممنوعیت از فعالیت‌های رسانه‌ای محکوم شد.

انتشار سخنان مریم قالیباف موجب شد که اشتری روز چهارشنبه در توئیت دیگری، تصویر سامانه هواپیمایی «معراج» را برای نخستین‌بار منتشر کند که نشان می‌دهد «۲۹۴ کیلو بار» شامل «۲۰ بسته و چمدان» در آن سفر به عنوان بار همسر مریم قالیباف ثبت شده است.

کاربران دیگری که شماری از آن‌ها از روزنامه‌نگاران هستند، به مریم قالیباف یادآوری کرده‌اند که سیسمونی‌گیت تنها پرونده‌ای نیست که نام خانواده قالیباف در آن مطرح است و نام پدر او و دیگر اعضای خانواده با چندین پرونده فساد اقتصادی گره خورده است.

محمدباقر قالیباف یکی از معدود نامزدهایی بوده که اقدامات خود و خانواده‌اش در برخورد با خبرنگاران و افشاگران فسادهای او و نزدیکانش، مورد انتقاد جدی قرار گرفته است.

قرار است دومین مناظره میان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری پنج‌شنبه شب، ۳۱ خرداد برگزار شود و پیش‌بینی می‌شود با توجه به بازخوردهای مناظره اول، نامزدها با صراحت بیشتری علیه یکدیگر صحبت کنند.

با استفاده از گزارش‌های امتداد، جماران و شبکه‌های اجتماعی/ب.ب/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *