غایبان ایران در المپیک؛ چند تیم و دختر وزنه‌برداری که حذفش کردند

By | ۱۴۰۳-۰۵-۰۶

مراسم افتتاحیه رقابت‌های المپیک تابستانی ۲۰۲۴ پاریس امروز (جمعه) در ورزشگاه «استاد دو فرانس» برگزار می‌شود تا سی و سومین دوره این رقابت‌ها به صورت رسمی آغاز شود.

ایران با کوچک ترین کاروان دو دهه اخیر خود وارد رقابت‌های المپیک پاریس خواهد شد؛ ۴۰ ورزشکار که ۳۶ نفر از آن ها به صورت واقعی سهمیه حضور در رقابت‌ها را کسب کرده‌اند و چهار ورزشکار با «سهمیه اهدایی» کمیته بین‌المللی المپیک.

در همین کاروان، جای خالی برخی ورزشکاران و بعضی تیم‌های ورزشی، به خوبی حس می‌شود.

برخی خبرگزاری‌های وابسته به حکومت از «جواد فروغی»، تیرانداز نیروی «قدس»، شعبه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان غایب بزرگ کاروان ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس نام برده‌اند. «ورزش سه» در گزارشی، این تیرانداز مستشار سپاه قدس که سابقه حضور در سوریه و مبارزه برای حکومت «بشار اسد» را داشته، بزرگ‌ترین غایب کاروان ایران معرفی کرده است.

شاید اگر «احسان حدادی»، دیگر ورزشکار نزدیک به حکومت و حامی سرکوب معترضان ایرانی توسط نیروهای حکومتی به عنوان رییس فدراسیون دوومیدانی انتخاب نشده بود، او نیز به عنوان یکی از غایبان بزرگ کاروان المپیک معرفی می‌شد.

در این کاروان، جای خالی ورزشکارانی که از ایران رفته و پناهنده شده و تابعیت و اقامت کشورهای دیگر را گرفته‌ و تیم‌هایی که قربانی مدیریت‌های متزلزل فدراسیون‌های‌ خود شده‌اند را می‌توان حس کرد.

جای خالی والیبال؛ قربانی مربیان نزدیک به حکومت  

تیم ملی والیبال ایران پس از دو دوره حضور پیاپی در رقابت‌های المپیک تابستانی، از راه یافتن به المپیک ۲۰۲۴ پاریس باز ماند.

این تیم پیش از این موفق شده بود مجوز حضور در المپیک ۲۰۱۶ ریو و پس از آن، المپیک ۲۰۲۰ توکیو را کسب کند. بار اول به مقام پنجم دست یافت و در دومین حضورش مقام نهم را کسب کرد.

برخی کارشناسان معتقد بودند با توجه به نسل جوان و در عین حال با تجربه کنونی، صعود این تیم به رقابت‌های المپیک تابستانی پاریس در دسترس‌تر از دو دوره گذشته است. با این حال، نتایج ناامید کننده این تیم در رقابت‌های انتخابی، در کنار سقوط آزاد تیم ملی در رنکینگ فدراسیون جهانی والیبال، باعث حذف شدن این تیم از رقابت‌های انتخابی المپیک شد.

فدراسیون والیبال ایران بیش از دو سال، یعنی حد فاصل سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳، «بهروز عطایی»، مربی محبوب «علی خامنه‌ای»، رهبر جمهوری اسلامی را به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال حفظ کرد. در همین بازه زمانی، تیم ملی ایران با کسبضعیف‌ترین نتایج در تمامی رقابت‌هایی که نقش انتخابی المپیک را ایفا می‌کردند، شانس حضور در این مسابقات را از دست داد.

هدایت تیم ایران در آخرین روزهای انتخابی المپیک ۲۰۲۴ را «علیرضا طلوع‌کیان» برعهده داشت که به عنوان یکی از نیروهای امنیتی در والیبال ایران معرفی می‌شود.

بسکتبال دوباره غایب بزرگ

تیم ملی بسکتبال ایران با کسب نتایج ضعیف در رقابت‌های جهانی و قرار گرفتن در رده سی‌ویکم (میان ۳۲ تیم)، شانس خود برای کسب سهمیه المپیک پاریس را از دست داد.

این تیم نخستین بار به المپیک ۱۹۴۸ بریتانیا راه یافته بود؛ رکوردی تاریخی در بسکتبال آسیا که البته تکرار آن قریب به ۶۰ سال زمان برد. تیم ملی بسکتبال ایران دومین دوره در المپیک ۲۰۰۸ پکن و پس از آن، در المپیک ۲۰۲۰ ریو حضور داشت.

وجود ستاره‌هایی مانند «بهنام یخچالی» و «سجاد مشایخی» با تجربه و همین طور «محمد امینی»، ستاره جوان ایران، حتیکارشناسان بین‌المللی را متقاعد می‌کرد که تیم ایران می‌تواند یکی از شانس‌های مسلم برای راه‌ یافتن از آسیا به المپیک پاریس باشد.

با این وجود، تیم ملی بسکتبال ایران با شکست‌های عجیبی مانند باخت ۱۰۰ بر ۵۹ مقابل برزیل یا از دست دادن پیروزی مقابل ساحل عاج به دلیل عصبانیت و درگیری بازیکنان و کادرفنی با نتیجه ۷۱ بر ۶۹ و شکست غیرمنتظره ۸۱ بر ۷۳ مقابل لبنان، راه صعود به المپیک ۲۰۲۴ را بست.

فوتبال؛ حسرت ورزش ایران پس از انقلاب

شهریور ۱۴۰۲، تیم فوتبال «امید ایران» با مربی‌گری «رضا عنایتی»، در مرحله پیش مقدماتی انتخابی المپیک پاریس حذف شد.

ایران در گروهی با حضور تیم‌های ازبکستان، افغانستان و هنگ‌کنگ، در رده دوم قرار گرفت و حتی نتوانست به عنوان تیم برتر دوم گروه‌های ۱۱گانه به مرحله دوم صعود کند.

فوتبال ایران سه بار پیش از انقلاب اسلامی به رقابت‌های المپیک صعود کرده بود؛ نخستین بار به بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۶۴ توکیو، دومین بار به المپیک ۱۹۷۲ آلمان غربی و بار سوم به المپیک تابستانی ۱۹۸۰ مسکو.

ایران اما تنها دو بار طعم حضور در رقابت‌های فوتبال المپیک را چشیده است. سومین صعود کشور به رقابت‌های المپیک، با روی کار آمدن نظام جمهوری اسلامی همراه شد. حکومت مستقر در ایران تصمیم گرفت المپیک مسکو را به دلیل آن‌چه «اشغال افغانستان توسط امریکا» می‌خواند، تحریم کند. به این ترتیب، تیم ملی سوریه جایگزین تیم فوتبال ایران در این رقابت‌ها شد.

فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی پس از حذف تیم امید از رقابت‌های پیش مقدماتی انتخابی المپیک پاریس، این نتیجه را «طبیعی» دانست.

ورزشکارانی که نرفتند و جای‌‌آن‌ها خالی‌ است

شاید بزرگ‌ترین غایب کاروان ایران در المپیک پاریس، «محمدرضا گرایی»، کشتی‌گیر فرنگی‌کار ایران، دارنده مدال طلای المپیک ۲۰۲۰ توکیو و قهرمان رقابت‌های کشتی فرنگی جهان باشد.

محمدرضا گرایی که به دلیل مصدومیت، بیش از هشت ماه از تمرینات دور بود، بدون آمادگی کامل، در روز ۲۰ خرداد در بازی انتخابی تیم ملی مقابل «سعید اسماعیلی» شکست خورد.

او گفته بود با علم بر این‌ که بدنش آماده مسابقه نیست، برای آماده‌تر شدن جایگزینش در بازی انتخابی شرکت کرده است.

«کامران قاسم‌پور»، دارنده دو طلای بازی‌های آسیایی، دو طلای قهرمانی آسیا و دو طلای کشتی آزاد قهرمانی جهان، به دلیل مصدومیت و در آستانه رقابت‌های المپیک، سفر به پاریس را از دست داد.

«الهام حسینی»، زن قهرمان وزنه‌برداری ایران اما حذفی غیرمنصفانه و غیرورزشی داشت. فدراسیون وزنه‌برداری جمهوری اسلامی فروردین‌ماه ۱۴۰۳ تصمیم گرفت الهام حسینی را به رقابت‌های وزنه‌برداری در «پوکت» اعزام نکند تا سهمیه‌ای برای بخش وزنه‌برداری زنان کسب نشود.

الهام حسینی در حالی از حضور در رقابت‌های المپیک حذف شده است و «یکتا جمالی»، پناهنده در آلمان، دختر وزنه‌بردار ۱۹ ساله ایرانی در رقابت‌های المپیک پاریس، در وزن منفی ۸۱ کیلوگرم، بدون محدودیت‌ها، تحقیرها و فشارهای امنیتی، زیر پرچم «تیم پناهندگان کمیته بین‌المللی المپیک» مبارزه خواهد کرد.

ایران وایر
پیام یونسی‌پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *