برنامه عباس عراقچی به مجلس؛ دیپلماسی پادوی میدان خواهد ماند

By | ۱۴۰۳-۰۵-۲۳

سید عباس عراقچی الگوی سیاست خارجی دولت رئیسی را در برنامه‌ پیشنهادی‌اش تکرار کرد

سید عباس عراقچی، وزیر پیشنهادی امور خارجه در تشریح برنامه‌هایش برای این وزارتخانه به مجلس شورای اسلامی قول داد که بین میدان و دیپلماسی «هماهنگی کامل» ایجاد می‌کند، به «حمایت همه‌جانبه از محور» مقاومت ادامه می‌دهد، مانع «اجماع علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت» می‌شود و به «روابط مستحکم با چین و روسیه» پایبند می‌ماند.

او همچنین تاکید کرد که در رابطه با آمریکا نیز «مدیریت تخاصم» را در پیش می‌گیرد و در مسیر «مقابله با سیاست‌های خصمانه‌ آمریکا و رژیم صهیونیستی» حرکت خواهد کرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه ضمن اصرار بر سیاست‌های تنش‌آفرین پیشین وعده داد که دیپلماسی «فراگیر، فعال و اثرگذار» را در پیش می‌گیرد و با شیوه «عزتمندانه، کارکردگرا و فرصت محور» با اروپا تعامل می‌کند و برای «رفع شرافتمندانه تحریم‌ها از طریق مذاکرات جدی و غیرفرسایشی» می‌کوشد.

عراقچی در برنامه پیشنهادی‌اش وعده داد که از «تمامی ظرفیت‌های سیاست خارجی برای خنثی‌سازی و بی اثرسازی تحریم‌ها و کاهش هزینه‌های آن‌ها» استفاده می‌کند.

«توجه به حقوق و سهم ایران از کریدورها و راه‌های ترانزیت» یکی دیگر از برنامه‌های عراقچی برای وزارت امور خارجه است که این دیپلمات جمهوری اسلامی قصد دارد برای تحقق آن از به‌کارگیری «دیپلماسی انرژی» استفاده کند.

عراقچی با تکرار رویکرد سیاست خارجی دولت سیزدهم به نمایندگان مجلس اطمینان داد «روابط مستحکم» با چین و روسیه را ادامه می‌دهد، به سمت همکاری با «اقتصادهای نوظهور» مانند هند، برزیل و آفریقای جنوبی پیش می‌رود و مراودات تجاری و اقتصادی با همسایگان تسهیل می‌کند.

عباس عراقچی ضمن تاکید بر ادامه دشمنی با آمریکا مدعی شد که در زمینه «دیپلماسی اقتصادی» در نظر دارد که سیاست خارجی را در مدار پیشرفت اقتصادی کشور قرار دهد و از تمام ظرفیت‌های آن برای  تسهیل کار و امیدبخشی به فعالان اقتصادی به ویژه بخش خصوصی استفاده کند.

وزیر پیشنهادی امور خارجه در برنامه پیشنهادی‌اش نوشته است که از ظرفیت سازمان‌های منطقه‌ای مانند شانگهای، بریکس و اتحادیه‌ اقتصادی حداکثر استفاده را می‌کند و «میدان دیپلماسی» را تا آفریقا و آمریکای لاتین و شرق آسیا گسترش می‌دهد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه درحالی نسخه سیاست خارجی دولت ابراهیم رئیسی را برای دولت چهاردهم پیچید که دستاورد آن تحریم‌ها و انزوای بیشتر ایران بود و در بهبود وضعیت اقتصادی ایران تاثیری نداشت.

با این حال عراقچی ادعا کرد «عبور دادن کشور از زنجیره‌ فشارهای تحریمی»، «حمایت از ساختارها و مسیرهای موجود خنثی‌سازی تحریم‌ها»، «گشودن بازارها و سازوکارهای جدید به منظور کاهش هزینه‌های تحریم» از اولویت‌هایش در وزارت امور خارجه است.

عراقچی درباره اینکه با چه رویکردی می‌خواهد تحریم‌ها را رفع و بی‌اثر کند توضیحی جز این نداده است که «دیپلماسی عزتمندانه» را در پیش می‌گیرد. چنین ادعایی با در نظر گرفتن تاکید وزیر پیشنهادی امور خارجه بر ادامه سیاست «دشمنی آمریکا و اسرائیل» و «حمایت از محور مقاومت» بعید به نظر می‌رسد.

عراقچی همچنین با ردیف کردن فهرستی از وعده‌ها و بدون اشاره به سیاست «گروگان‌گیری اتباع خارجی در ایران» مدعی شده است که با «پروژه ایران‌هراسی و امنیتی‌سازی ایران» مقابله خواهد کرد.

او همچنین در برنامه پیشنهادی‌اش بر «مقابله قاطع و موثر با کانون‌های خطرآفرین و تصمیم‌های تهدیدآمیز» تاکید کرده و قول داده است که از «بازسازی اجماع امنیتی جهانی علیه ایران به ویژه در شورای امنیت سازمان ملل متّحد» جلوگیری می‌کند.

عراقچی، پیش‌تر نیز به تظاهرات ضد جمهوری اسلامی ایرانیان خارج از کشور نیز واکنش نشان داده و گفته بود که نباید اجازه داد با برگزاری این تجمع‌ها برای جمهوری اسلامی «هزینه‌تراشی» شود.

عراقچی از حدود چهار دهه پیش تاکنون در وزارت امور خارجه مسئولیت داشته و با دست‌کم پنج وزیر خارجه جمهوری اسلامی همکاری کرده است.

او در جلسه بررسی برنامه‌هایش در کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز به صراحت گفت که جهان‌بینی‌اش تغییر نکرده و همان جهان‌بینی دوران خدمتش در سپاه پاسداران است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه در همین جلسه نیز گفت که در دولت چهاردهم راه رئیسی و امیرعبداللهیان در روابط با کشورهای همسایه را ادامه می‌دهد و خود را به اجرای قانون اقدام راهبردی مجلس در ارتباط با تحریم‌ها موظف می‌داند.

عراقچی از حدود چهار دهه پیش تاکنون در وزارت امور خارجه مسئولیت داشته و با دست‌کم پنج وزیر خارجه جمهوری اسلامی همکاری کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *