ایران: در هیچ جای دنیا فرزندی را بجای مادرش محاکمه نمی‌کنند

By | ۱۴۰۳-۰۵-۲۹

فاطمه داوند، از بازداشت‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸، می‌گوید فرزندش، آریا یوسفی، به دلیل فعالیت‌های او در اطلاعات ماکو در بازداشت و تحت شکنجه است. 

خانم داوند با بیان اینکه پسرش هیچ ارتباطی با فعالیت‌های او ندارد، با انتشار ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی گفت: «در هیچ جای دنیا طبق شرع و قوانین اخلاقی فرزندی را به جای مادرش محاکمه نمی‌کنند.»

این زندانی سیاسی سابق با بیان اینکه مسئولیت تمام فعالیت‌هایش تنها با خود او است، خواستار آزادی بی‌قید و شرط آقای یوسفی شد.

آریا یوسفی ، ۱۸ ساله و اهل بوکان، پس از رد مرز توسط پلیس ترکیه، در ایران بازداشت و به ادارهٔ اطلاعات ماکو منتقل شد.

خانم داوند در جریان اعتراضات آبان ۹۸ بازداشت و به سه سال و ۹ ماه حبس محکوم شد.

او آبان ۱۴۰۰ پس از سپری کردن یک‌سوم دوران محکومیت خود مشمول عفو مشروط شد و از زندان مرکزی ارومیه آزاد شد.

او همچنین یکی از شاهدان دادگاه بین‌المللی آبان بود که در زمستان ۱۴۰۰ به دلیل فشار مداوم نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی، ایران را ترک کرد و به ترکیه رفت اما چند ماه بعد توسط پلیس این کشور بازداشت شد و در خطر دیپورت به ایران قرار گرفت.

دادگاه بین‌المللی مردمی آبان برای رسیدگی به «جنایات» حکومت ایران در آبان ۱۳۹۸ با همکاری سه سازمان‌ «حقوق بشر ایران»، «عدالت برای ایران» و «با هم علیه اعدام» در لندن برگزار شد.

از زمان برگزاری دادگاه‌های آبان، ماموران وزارت اطلاعات، شماری از شاهدان و خانواده‌های آنها را مورد آزارهایی چون بازداشت خودسرانه، پیگرد قانونی به اتهامات مبهم مرتبط با امنیت ملی، تهدید تلفنی، احضار برای بازجویی‌های قهرآمیز و یورش به محل زندگی و کار آنها قرار داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *