ایران ایر و ماهان ایر از سوی اتحادیه اروپا تحریم شدند

By | ۱۴۰۳-۰۷-۲۳

ر تازه‌ترین اجلاس وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپا اعمال تحریم‌‌های بیشتر علیه جمهوری اسلامی تصویب شد. شرکت‌های هواپیمایی ایران‌ایر و ماهان ایر و ساها ایرلاینز جزو تحریم‌شدگان هستند.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه ۱۴ اکتبر در لوگزامبورگ اعمال تحریم‌های بیشتر علیه برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران را تصویب کردند. خبرگزاری آلمان به نقل از دیپلمات‌ها در لوگزامبورگ نوشته است این تحریم‌ها شامل افراد و نهادهایی می‌شوند که در تولید و ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه نقش دارند.

اتحادیه اروپا پیشتر بارها به ایران هشدار داده بود که ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه شکستن یک تابوی جدید است. کشورهای اتحادیه اروپا به همراه بریتانیا و آمریکا می‌گویند روسیه از این موشک‌ها علیه اوکراین استفاده می‌کند و باعث رنج و خسارت بیشتر مردم این کشور می‌شود.

ایالات متحده رسما ایران را متهم کرده که موشک‌های کوتاه‌برد فتح نوع ۳۶۰ به روسیه داده است. تخمین زده می‌شود برد این موشک‌ها حدود ۱۲۰ کیلومتر است و به روسیه این امکان را می‌دهند که  موشک‌های با برد بیشتر خود را برای ماموریت های دیگر نگه دارد.

در جدیدترین گزارش  سازمان اطلاعات و امنیت وزارت دفاع بریتانیا گفته می‌شود که موشک‌های ایرانی این امکان را به روسیه می‌دهند تا حملات دقیق‌تری علیه زیرساخت‌های نظامی و غیرنظامی اوکراین انجام دهد.

این موشک‌ها که اولین بار در سال ۲۰۲۰ رونمایی شدند می‌توانند کلاهک انفجاری ۱۵۰ کیلوگرمی حمل کنند و با دقتی حدود ۳۰ متر به هدف شلیک کنند.

جزییات تحریم‌شدگان

طبق اعلان رسمی شورای اتحادیه اروپا، هفت فرد و هفت نهاد مشمول تحریم‌های جدید هستند. شرکت‌های هواپیمایی ایران ایر، ماهان ایر و ساها ایرلاینز و دو شرکت تدارکاتی جزو لیست تحریم شدگان هستند. اینها به ترتیب مسئول انتقال و عرضه پهپادهای ساخت ایران و قطعات و فناوری‌های مربوطه به روسیه از طریق شبکه‌های تدارکات فراملی هستند تا در جنگ تجاوزکارانه این کشور علیه اوکراین استفاده شوند. دو شرکتی که در تولید سوخت مورد استفاده برای پرتاب راکت و موشک نقش دارند نیز در فهرست قرار گرفتند.

تحریم‌ها شامل افراد و نهادهایی می‌شود که مسئول توسعه و انتقال پهپاد، موشک و فناوری‌های مرتبط به روسیه در حمایت از جنگ تجاوزکارانه این کشور علیه اوکراین و گروه‌ها و نهادهای مسلحی هستند که صلح و امنیت در خاورمیانه و دریای سرخ را تضعیف می کنند.

همچنین شورای اروپا تصمیم گرفت علیه حمزه قلندری معاون امور بین الملل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مقامات برجسته نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء(ص) و نیروی هوافضای سپاه اقدامات محدودکننده‌ای اعمال کند. این محدودیت‌ها همچنین شامل مدیران عامل شرکت‌های ثبت شده در اتحادیه اروپا، صنایع هواپیماسازی ایران (HESA) و سازمان صنایع هوافضا (AIO) نیز می‌شود.

افراد تحریم‌شده، دارایی‌هایشان مسدود شده و سفر به اتحادیه اروپا برایشان ممنوع می‌شود. علاوه بر این، تأمین وجوه یا منابع اقتصادی به طور مستقیم یا غیرمستقیم برای یا به نفع اشخاص حقیقی یا حقوقی، نهادها یا ارگان‌های فهرست شده ممنوع است.

اتحادیه اروپا چند ماه پیش نیز به دلیل ارسال پهپادهای انتحاری ایران به روسیه تحریم‌هایی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده بود. بر اساس اطلاعات نهادهای امنیتی اروپا مهمات توپخانه‌ای نیز از ایران به روسیه ارسال شده است.

ایران همه این اتهامات و به خصوص ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه را رد کرده است. عباس عراقچی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی پیش از جلسه وزرای اتحادیه اروپا در لوگزامبورگ گفته بود: «من این را بارها گفتم و دوباره می‌گویم ایران هیچ موشک بالستیکی به روسیه ارسال نکرده است.»

او تحریم‌های “برنامه‌ریزی شده” از سوی اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی را “پوچ و صرفاً بهانه‌ای برای اعمال فشار بیشتر بر ایران” دانست.

عراقچی در ادامه تصریح کرد که جمهوری اسلامی “یک همکاری استراتژیک” با روسیه دارد و بنا بر تاکید رهبر جمهوری اسلامی این همکاری ربطی به جنگ اوکراین ندارد. مقامات جمهوری اسلامی پیشتر نیز ارسال تجهیزات نظامی به طرف‌های درگیر در جنگ را “غیرانسانی” دانسته بودند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی سالهاست از گروه‌های شبه‌نظامی مثل حماس و حزب‌الله و حوثی‌های یمن و نیز شیعیان عراق حمایت مالی و نظامی می‌کند.

حمایت آلمان از تحریم‌های جدید علیه ایران

آنا لورمن، وزیر امور اتحادیه اروپا در آلمان از حزب سبزها پس از جلسه لوگزامبورگ به خبرگزاری آلمان گفت: «شواهد کاملا آشکاری وجود دارد که ایران موشک‌های بالستیک  به روسیه ارسال کرده و از روسیه در حمله خونبار علیه اوکراین حمایت کرده است و این به وضوح در مغایرت با وظیفه در برابر صلح است.»

او در ادامه تصریح کرده که مردم اوکراین این حق را دارند که خودشان برای آینده‌شان تصمیم بگیرند بنابراین روسیه نباید حمایت نظامی شود.

لورمن به جای آنالنا بربوک وزیر خارجه آلمان در نشست لوگزامبورک شرکت کرد. بربوک به دلیل یک قرار فوری دیگر نتوانست در این نشست شرکت کند.

درخواست برای تروریستی نامیدن سپاه

آنا لورمن همچنین درخواست قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست تروریستی اتحادیه اروپا را نیز مطرح کرد و گفت: «دولت آلمان مدتهاست در تلاش است تا سپاه پاسداران را به عنوان گروه‌ تروریستی طبقه‌بندی کند. زمان آن فرا رسیده که در اتحادیه اروپا نیز راه را برای این امر هموار کنیم.»

نخست‌وزیر سوئد نیز روز یکشنبه ۱۳ اکتبر درخواست مشابهی را مطرح کرده بود.

تحریم ایران به خاطر حمایت از حماس و حزب‌الله

وزیر امور اتحادیه اروپای آلمان همچنین تصریح کرد که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران شامل  ارسال اسلحه به گروه‌های رادیکال شبه‌نظامی مثل حماس و حزب‌الله نیز می‌شود. او گفت: «ایران مستقیما با موشک  و غیرمستقیم از طریق حمایت از تروریست‌ها، حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها به اسرائیل حمله کرده است. ما نباید این را بی‌پاسخ بگذاریم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *