کدام نقاط ایران مورد هدف اسرائیل قرار گرفت؟

By | ۱۴۰۳-۰۸-۰۵

بیانیه‌های رسمی خبر از «خسارت محدود» در اثر حمله اسرائیل به ایران می‌دهند. برخی رسانه‌های خارجی تصاویری از خسارت وارد شده به یک پایگاه نظامی در جنوب تهران منتشر کرده اند، اما خبر‌های رسمی حاکی از این است که ماهشهر بی تردید مورد هدف قرار گرفته است.

ارتش جمهوری اسلامی ایران ساعاتی پیش در بیانیه‌ای از شهادت دو تن از نیرو‌های این نهاد نظامی کشور خبر داد. در بیانیه ارتش آمده که «ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای دفاع از حریم امنیت ایران زمین و جلوگیری از آسیب به ملت و منافع ایران دو تن از رزمندگان خود را در شب گذشته حین مقابله با پرتابه‌های رژیم جنایتکار صهیونیستی فدا نمود.»

این بیانیه رسما تایید می‌کند که حداقل در دو ناحیه، موشک‌های اسرائیل به زمین اصابت کرده و دو تن از هم وطنان را به شهادت رسانده است.

صبح روز شنبه ستاد پدافند هوایی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد طی حملات اسرائیل سامانه‌های پدافند هوایی با موفقیت مقاومت کردند، اما در برخی نقاط «خسارات محدودی» رخ داده است. در این بیانیه ذکر شده که برخی «نقاط نظامی» در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام هدف قرار گرفته‌اند و سامانه‌های پدافند هوایی با موفقیت به این حملات پاسخ دادند، اما در برخی نقاط «خسارت محدود» وارد شد.

بر اساس این بیانیه، سامانه‌های پدافند هوایی با موفقیت در این حملات مقاومت کرده‌اند، اما «خسارت محدود» در برخی نقاط رخ داده و گستردگی حادثه در حال بررسی است.

نقاط نظامی که مورد هدف قرار گرفته اند کجا هستند؟

ارتش اسرائیل مدعی شده در سه موج حمله شبانه‌اش به ایران ابتدا سامانه‌های پدافند هوایی را هدف قرار داده و سپس به پایگاه‌های موشکی و پهپادی و سایت‌های تولید موشک و پهپاد حمله کرده است. اسرائیل گفته از حمله به تاسیسات هسته‌ای و نفتی اجتناب کرده است.

اخبار غیررسمی و تایید‌نشده درباره محل‌هایی که مورد حمله قرار گرفته‌اند بی‌شمارند. در این بین خبرگزاری «اسکای نیوز» بریتانیا گزارشی بر اساس تصاویر ماهواره‌ای منتشر کرده و مدعی شده این تصاویر مربوط به خسارات وارد شده بر پایگاهی موشکی در جنوب تهران است.

در این گزارش تصویری آمده بر اساس تصاویر ماهواره‌ای پایگاه داده ناسا، که از ماهواره‌ها برای شناسایی آتش‌سوزی‌های فعال و ناهنجاری‌های حرارتی استفاده می‌کند، یک منبع حرارتی از محلی در حدود ۶ کیلومتری جنوبی‌ترین نقطه تهران – حدود ۱۵ کیلومتری مرکز تهران- شناسایی شده است.

تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده از منطقه‌ای در جنوب تهران

نیویورک تایمز شب گذشته به نقل از مقامات اسرائیلی مدعی شد که در موج دوم حملات اسرائیل به ایران، پهپاد‌های اسرائیلی منطقه نظامی پارچین را هدف قرار داده اند. این منطقه در جنوب شرقی تهران واقع شده و محل استقرار صنایع نظامی ایران است. پارچین بار‌ها محل حوادث عجیب بوده است.

آبان ۱۳۸۶ انفجاری در منطقه پارچین رخ داد. خبرگزاری فارس در آن سال به نقل از سازمان آتش‌نشانی محل انفجار را یک انبار ضایعات و پلاستیک اعلام کرد که در نتیجه آن پنج نفر زخمی شدند. مهرماه سال ۱۳۹۳ نیویورک‌تایمز از مشاهده انفجار در منطقه پارچین خبر داد. سازمان صنایع دفاعی با بیانیه‌ای در۱۴ مهر آن سال در توضیح حادثه اعلام کرد در یک کارگاه تولید مواد ناریه آتش‌سوزی صورت گرفته است که در نتیجه آن دو نفر از کارکنان کارگاه جان باختند.

تیر ماه ۱۳۹۹ انفجار مهیبی در پارچین اتفاق افتاد. وزارت دفاع ایران علت انفجار را نشت و انفجار مخزن گاز اعلام کرد. با این حال همان زمان تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌داد که محل اصلی انفجار در خجیر بوده که بیش از ۲۰ کیلومتر با پارچین فاصله دارد.

خرداد ۱۴۰۱ یک بار دیگر حادثه‌ای در منطقه پارچین رخ داد. بر اساس گزارش‌ها یکی از واحد‌های تحقیقاتی وزارت دفاع در منطقه پارچین دچار «سانحه» شد و مهندس احسان قدبیگی، جوان متخصص اراکی جان خود را از دست داد و یکی از همکاران او نیز زخمی شد.

نام پارچین در برنامه هسته‌ای ایران ذکر شده و همین مساله، نگرانی‌ها درباره این منطقه را تشدید می‌کند. شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوبار در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۹۰ درخواست کرده که از تاسیساتی نظامی در پارچین بازدید کند.

در یکی از گزارش‌های آژانس آمده، اطلاعاتی که توسط کشور‌های عضو برای آژانس فراهم شده، این ادعا مطرح شده که ایران در پارچین مخزن بزرگی برای مهار انفجار ساخته تا از آن برای آزمایشات هیدرودینامیکی استفاده کند.

در گزارشی از آژانس بین‌المللی اتمی که در ژوئن ۲۰۱۶ در وال‌استریت ژورنال چاپ شد، مطرح شد آژانس در دسامبر سال ۲۰۱۵ ردی از اورانیوم در پارچین پیدا کرده است و به این ترتیب با وجود گفته‌های یوکیو آمانو که در بازدید از پارچین مورد مشکوکی ندیده است، ابهام و سوال درباره فعالیت‌های این منطقه همچنان پابرجا ماند.

از خبر اسکای نیوز که بگذریم، آنچه مسلم است این است که نقطه‌ای در ماهشهر هدف حمله قرار گرفته است. هر دو رزمنده ارتش، شهید سرگرد حمزه جهان‌دیده و استوار شاهرخی‌فر که در حمله شب گذشته اسرائیل به شهادت رسیده‌اند، در ماهشهر مستقر بوده‌اند. پدافند هوایی ایران هم خبر حمله به اهداف نظامی در خوزستان را تایید کرده است. نیروی هوایی ارتش یک پایگاه پدافند هوایی در ماهشهر دارد.
رویداد۲۴ , لیلا فرهادی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *