اعتصاب و تظاهرات گسترده در بازار بزرگ تهران: حمله حزب‎اللهی‎ها و پلیس به مردم

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۴

– گرانی و رکود جان بازاری‎ها و کسبه و فروشندگان جزء را نیز به لب رسانده است.
– آغاز اعتراضات در بازار که تا کنون صبوری می‌کرده‌اند حاکی از حاد شدن شرایط اقتصادی است.
– بازاریان بطور دائم تاکید می‌کنند که اهل تخریب و توهین نیستند، نباید به اموال کسی آسیب وارد شود و به یکدیگر توصیه می‎کنند مراقب عناصر مشکوک و نفوذی از هر قماشی باشند.

کیهان چاپ لندن
صدها نفر از کسبه و حجره‎داران بازار بزرگ تهران در اعتراض به گرانی، کسادی بازار، رکود و قیمت سرسام‎آور دلار صبح روز دوشنبه، چهارم تیر، کرکره‎ها را پایین کشیده و مغازه‎ها و پاساژها را بستند و دست به اعتراض زدند.
تظاهرات گسترده بازار تهران چهارم تیر

در این تظاهرات از طلافروش‌ها و راسته کفاشان تا بازار پارچه‎فروشان و پوشاک شرکت دارند. کسبه پاچنار و چهارسوق سلطانی، سرای ملی، سبزه میدان و گلوبندک حتی کارگران و چرخی‎ها هم به این اعتراض‎ پیوسته و با شعار «بازاری با غیرت، حمایت حمایت» از بقیه می‎خواهند که به تظاهرات بپیوندند.

چند افسر و سرباز نیروی انتظامی که از صبح در کوچه‌های بازار گشت می‎زده‌اند تلاش کردند اوضاع را آرام کنند و مانع از تجمع شوند اما تعداد بازاریان معترض آنقدر زیاد است که آنها کنار زده شدند. معترضان شعار می‌دادند «نیروی انتظامی حمایت حمایت».

حوالی ساعت ۱۰:۳۰ صبح به وقت تهران گزارش شد لباس شخصی‎ها و بسیجی‎ها بی‌سیم به دست حول و حوش بازار مستقر شده‌اند.

پیوستن بازاری‌ها به اعتصابات از یک سو عمق بحران در اقتصاد و ناتوانی جمهوری اسلامی در مدیریت اوضاع را اثبات می‌کند و از سوی دیگر بازتاب خستگی مردم از شرایط دشواری است که به دلیل سیاست‌های ناکارآمد و ضداقتصادی جمهوری اسلامی در آن گرفتار آمده و می‎بینند به جای افزایش درآمد و سود و رفاه و امنیت، سرمایه‎‌های حتی اندکشان نیز بر باد می‎رود.

در پی نوسان شدید و بی‌ثبات بازار ارز و اعتراضات روزهای اخیر، ظاهرا بازاری‎ها عزم خود را جزم کرده‌اند تا صدای نارضایتی عمیق خود را به گوش مسئولان نظام برسانند. آنها در شرایطی بسر می‌برند که باز و بسته بودن مغازه‎ها و محل کسب و کارشان دیگر فرقی برای آنها ندارد. معترضان در بازار همچنین شعار می‎دهند «نترسید نترسید، ما همه با هم هستیم».

اوضاع بازار صبح دوشنبه ۴ تیر ۹۷

در کانال‎ها و گروه‎های تلگرامی صنفی از جمله گروه «اعتراض مدنی بازار» که کسبه و فعالین بازاری از مدت‎ها پیش  راه‎انداخته‌اند، اعتصاب و اعتراض و حتی شعارها خودجوش هماهنگ می‎شود. آنها در این گروه‎ها نظرات خود را اعلام می‎کنند و پس از رسیدن به جمع‌بندی، همان را پیاده می‎کنند، بدون آنکه از جایی خط بگیرند یا کسی آنها را رهبری کند. درک عمومی و درد مشترک سبب و منافع آنها مهمترین عامل هماهنگی آنها در اعتراضات است.

گروهی از جمعیت در نقاط مختلف گرد آمده و پلیس ضد شورش از خیابان ری، بوذرجمهری تا شوش مستقر شده اما بافت محلی بازار هنوز اجازه نداده آنها وارد عمل شوند

بازاریان بطور دائم تاکید می‌کنند اهل تخریب و توهین نیستند، نباید به اموال کسی آسیب وارد شود و به یکدیگر توصیه می‎کنند مراقب عناصر مشکوک و نفوذی از هر قماشی باشند.

تا ظهر دوشنبه تقریبا تمام بازار تعطیل شد

حوالی ساعت ۱۲:۳۰ گزارش شد که بسیجی‎ها و حزب‎اللهی‎ها در ناصرخسرو کسبه معترض را مورد ضرب و جرح قرار داده‌اند. همچنین خبر رسید که فروشندگان لوازم برقی‌ لاله‏‎زار و بلورفروش‎های میدان شوش نیز به تظاهرات بازاریان پیوسته‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *