ایران: اعتراض به ناکارآئی اقتصادی، افزایش بهای ارز و کالاها در تهران و چند شهر به درگیری کشید

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۴

رادیو فرانسه: بازار تهران برای دومین روز پی در پی، دوشنبه ۴ تیر/ ٢۵ ژوئن، ناآرام بود و شماری از بازاریان و اصناف در اعتراض به «وضعیت بد اقتصادی»، «نرخ دلار»، افزایش غیرقابل پیش بینی «ارزهای خارجی» و «کبود مشتری» دست به اعتصاب و بستن مغازه‌های خود زدند. تظاهر کنندگان در تهران مورد حملۀ نیروی‌های انتظامی قرار گرفتند. بر اساس گزارش رسانه‌های مختلف، در برخی از شهرهای دیگر نظیر مشهد، بندرعباس و کرج نیز اعتراضاتی به همین منظور صورت گرفته است.

بازاریان و کسبۀ تهران که دوشنبه در دومین روز اعتراضات خود به مقابل مجلس شورای اسلامی رفته بودند، با واکنش نیروی‌های انتظامی روبرو شدند. رویاروئی شدید نیروهای انتظامی شعار اعتراض به گرانی‌ها را به شعار «بیشرف، بیشرف، …» تبدیل کرد. أصناف و بازاریان ، بگفتۀ احمد کریمی اصفهانی، دبیرکل جامعۀ انجمن‌های اسلامی اصناف، «بشدت از شرایط موجود ناراضی هستند». بگفتۀ او «بسته شدن تعدادی از مغازه‌ها از سوی کسبه در اعتراض به اوضاع اقتصادی و نرخ دلار» را «پیش از این پیش بینی کرده بودیم».

احمد کریمی اصفهانی در گفتگو با ایسنا می‌گوید « دولتمردان ما صادقانه با مردم صحبت نمی‌کنند. مطالبی می‌گویند که با دو دوتا چهارتاری بازار همخوانی ندارد. من فکر می‌کنم لازم است دولتمردان ما به مردم بگویند که در برخی از تصمیم‌گیری‌های اقتصادی اشتباه کرده‌اند. وی می‌افزاید « خروج آمریکا از برجام چند درصد از وضعیت بد اقتصادی را تشکیل داده است، اما بحران اقتصادی و ارزی چندین سال است که گریبانگیر بازار ماست. آقایان می‌آیند و می‌گویند برای مشکلات ایجاد شده راه حل دارند […] اما در عمل در ارائه سرویس برابر به همگان ناموفق می‌شوند».

دبیرکل جامعۀ انجمن‌های اسلامی أصناف می‌گوید «کاش به مردم بگویند که امکانات فعلی پاسخگوی مشکلات نیست» و هشدار می‌دهد که «مسائل اقتصادی با گرفتن و بستن برطرف نمی‌شود».

این در حالی است که علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران، سرچشمۀ ناآرامی‌های بازار را در بیرون از آن می‌بیند و از مسئولان می خواهد «این جریان را پیگیری کنند که چه دست‌هائی در این ناآرامی‌ها نقش دارند».

وی گفت «حرکتی که امروز در بازار ایجاد شده، فقط یک شعار اقتصادی دارد و آن مبنی بر این است که “دلار ١٠ تومانی نمی‌خواهیم” و بقیۀ شعارها سیاسی است».

بازاریان و کسبه امروز چنانکه در ویدیوهای منتشر شده بر روی شبکه‌های اجتماعی دیده و شنیده می‌شود به هزینه‌های گزاف اختصاص داده به غزه و لبنان و سوریه اعتراض کرده و شعارهای آشنای «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» [چهار راه سپهسالار]، «مرگ بر سوریه، دشمن ما همین جاست، دروغ میگن آمریکاست» [اطراف مجلس] و یا «سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن» سر دادند.

این شعارها بیش از همه اعتراض به بی توجهی مسئولان به وضعیت مردم ایران و تخصیص هزینۀ‌های فراوان به بیگانگان است. اینکه این شعارها را سیاسی بخوانیم یا اقتصادی ببینیم، تغییری در نگرش مردم به وضعیت معیشتی آنان ایجاد نمی‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *