مریم ممبینی، همسر کاووس سیدامامی احضار و بازجویی شد

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۵

خبرگزاری هرانا :

روز یکشنبه ۳ تیرماه، مریم ممبینی همسر کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه و فعال محیط زیست که در زندان جان سپرد به دفتر نظارت و پیگیری احضار و بازجویی شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۳ تیرماه ۱۳۹۷، مریم ممبینی همسر کاووس سیدامامی به دفتر نظارت و پیگیری احضار و بازجویی شد.

رامین سیدامامی پسر وی، با انتشار مطلبی در کانال تلگرام خود از این احضار خبر داد و گفت: “شخص دعوت کننده گفته بود از دفتر قوه قضاییه تماس می‌گیرد و برای ادامه روند پرونده، خانم ممبینی باید برای دادن توضیحاتی به آدرس گفته شده مراجعه کند؛ مکانی که خانم ممبینی به آن فراخوانده شده بود سردر رسمی نداشت. تنها نوشته شده بود «دفتر نظارت و پیگیری»”.

طی روزهای گذشته پیام درفشان وکیل مدافع خانواده کاووس سیدامامی از اعلام نظر نهایی پزشکی قانونی درباره علت مرگ او خبر داد و گفت که “پزشکی قانونی در گزارش خود علت مرگ را خفگی و فشار بر روی گردن اعلام کرده است و در فیلمی که به ما نشان دادند، دوربین آن قسمتی را که مرگ اتفاق افتاده است، نشان نمی‌دهد”.

لازم به ذکر است چندی پیش دو پسر کاووس سید امامی از جاستین ترودو، ‌نخست وزیر کانادا، ‌خواستند حکومت ایران را برای به گفته آنان “آزاد کردن مادرشان” تحت فشار قرار دهد. پیش از این رامین سید امامی فرزند کاووس سید امامی در حساب اینستاگرامش،‌ با اعلام خبر خروج خود و برادرش از کشور گفته بود که مامورین فرودگاه در آخرین لحظات مانع خروج مادرشان از ایران شدند و تاکید کرد که او و برادرش برای رفع ممنوع الخروجی مادرشان لحظه‌ای ساکت نخواهند شد.

رامین سید امامی در اسفندماه نیز در اطلاعیه خود درباره مرگ پدرش در زندان، گفته زمانی که مادرش به دادسرا احضار شده بود، پیش از آن که خبر مرگ همسرش را به او بدهند، به مدت سه ساعت او را بازجویی و تهدید کرده‌اند.

کاووس سید امامی استاد دانشگاه امام صادق از فعالان محیط زیستی است که اوایل بهمن به همراه چند نفر دیگر بازداشت و ۱۹ بهمن ۹۶ در زندان اوین درگذشت.

دادستان تهران اتهام این فعالان محیط زیستی را جاسوسی در حوزه محیط‌‌ زیست اعلام کرد و گفت: “این افراد در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط ‌زیستی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک اقدام می‌کردند”.

جعفری دولت آبادی همچنین پیشتر گفته بود که سیدامامی «با توجه به اینکه می‌دانسته است اعترافات زیادی هم علیه وی شده و هم خود اعترافاتی داشته، متاسفانه در زندان دست به خودکشی زده است.»

دادستان تهران همچنین ۲۹ بهمن سال ۹۶ با تاکید بر ضرورت افزایش نظارت ها در بازداشتگاه ها و زندان ها و حفظ حقوق متهمان زندان دستور داد تحقیقات در مورد پرونده فوت کاووس سیدامامی ادامه یابد و با «افراد مقصر» در این حادثه برخورد شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *