افزایش تلاش آمریکا برای کاهش صادرات نفت ایران

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۵

اقتصاد

آمریکا از روسیه و دیگر تولید کنندگان نفت خواسته است با افزایش تولید نفت، تاثیرات تحریم‌های اقتصادی ایران بر بازارهای جهانی نفت را خنثی کنند. افزون بر آن آمریکا از ژاپن درخواست کرده واردات نفتی خود از ایران را متوقف سازد.

دویچه وله:

حضور آلکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه در اجلاس اوپک

ایالات متحده آمریکا بر آن است تا درآمدهای نفتی جمهوری اسلامی ایران را به حداقل ممکن کاهش دهد. سیاستی که ظرف هفته و روزهای گذشته یکی از محورهای تلاش‌های دیپلماتیک این کشور بوده است. موضوعی که در رسانه‌های داخلی ایران نیز بازتاب یافته است.

هدف از این تلاش‌های دیپلماتیک کاهش قابل ملاحظه درآمدهای نفتی جمهوری اسلامی است. به این منظور آمریکا می‌بایست دو اقدام را به طور همزمان انجام دهد.

نخست اینکه آمریکا باید رضایت و همراهی کشورهای دیگر را جلب کند. در همین رابطه قرار است گروهی از مشاوران آمریکایی ماه آینده راهی کشورهای آسیایی شده و با مقامات کره جنوبی، چین و ژاپن دیدار و گفت‌وگو کنند.

اقدام دوم، ناظر بر جبران حذف نفت جمهوری اسلامی است. به این منظور، آمریکا تلاش دارد تا با اعمال فشار بر دیگر تولید کنندگان نفت، کمبود ناشی از حذف نفت ایران را جبران کرده و نیازهای کشورهای وارد کننده نفت از ایران را تامین کند.

درخواست همراهی از روسیه

سایت خبری “فرارو” به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی آمریکا خبر از دیدار وزیران انرژی دو کشور آمریکا و روسیه می‌دهد. دیداری که قرار است روز سه‌شنبه ۲۶ ژوئن (۵ تیرماه) در حاشیه کنفرانس گاز جهان در واشنگتن صورت گیرد.

ریک پری، وزیر انرژی آمریکا قرار است با وزیر انرژی روسیه، آلکساندر نوواک دیدار کند. در این دیدار، آمریکا بر آن است تا از روسیه بخواهد با افزایش میزان صادرات نفت خود، زمینه‌های حذف نفت ایران را فراهم سازد.

توافق کشورهای عضو اوپک و کشورهای تولید کننده غیر عضو که چند روز پیش در وین برگزار شده بود، موجب خوشنودی آمریکا نشده است.

اجلاس اوپک در وین، ۱۹ مه ۲۰۱۸

کشورهای عضو اوپک و کشورهای غیر عضو و از آن جمله روسیه به توافق رسیده بودند تا میزان تولید نفت خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند. حال آنکه آمریکا خواستار افزایش بیشتر تولید نفت شده است.

درخواست آمریکا ناظر بر مشکلاتی است که عرضه نفت مستقل از جمهوری اسلامی ایران را نیز دستخوش نوسان کرده است. از آن جمله کاهش تولید نفت  در دو کشور ونزوئلا و لیبی.

ژاپن و خرید نفت از ایران

خبرگزاری دانشجویان ایران “ایسنا” نیز به نقل از سایت بلومبرگ خبر از درخواست آمریکا از ژاپن مبنی بر توقف خرید نفت از ایران داده است.

ایالات متحده آمریکا در هنگام اعلام رسمی خروج از توافق هسته‌ای به کشورهای وارد کننده نفت از ایران ۱۸۰ روز فرصت داده بود، برای نفت وارداتی خود از ایران جایگزینی بیابند.

اکنون خبر می‌رسد که آمریکا از هم اکنون فشار خود را بر کشورهای دیگر در رابطه با خرید نفت از ایران افزایش داده است.

ژاپن یکی از خریداران اصلی نفت ایران در آسیا است. این کشور روزانه بیش از ۱۷۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کند. به این ترتیب، جمهوری اسلامی ایران ۵ درصد نیاز ژاپن به نفت را تامین می‌کند.

ژاپن هنوز رسما تصمیمی در زمینه توقف واردات نفت از ایران اتخاذ نکرده است. کارشناسان پیش بینی می‌کنند که ژاپن پیش از تصمیم‌‌گیری در این زمینه، به واکنش دیگر واردکنندگان نفت از ایران در آسیا نیز توجه خواهد کرد.

کره‌جنوبی، چین و هند از دیگر کشورهای بزرگ آسیایی هستند که بخشی از نیازهای نفتی خود را از طریق ایران تامین می‌کنند.

Category: USA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *