سخنگوی دولت: ایرانیان ارز و طلای خود را به بازار بیاورند

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۵

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران از ایرانیانی که خارج از ایران زندگی می‌کنند خواسته “ارز” خود را به ایران بیاورند.

او همچنین از ایرانیان داخل خواسته “ارز و طلای” خود را به بازار تزریق کنند.(این در حالی است که روحانی گفته ما هیچ مشکلی برای ارز نداریم!!!)

به گزارش رسانه‌های ایران،  نوبخت امروز سه‌شنبه (۵ تیرماه) گفت: “دولت که به دنبال تقویت پول ملی است نیاز به حمایت ملی دارد؛ انتظار از دولت به حق و به جاست، هیچ کاری دولت بدون حمایت ملت نمی تواند پیش ببرد.”

دولت ایران می‌گوید از اول فروردین تا سوم خرداد امسال (۱۳۹۷) بیش از ۱۱ میلیارد دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومان به واجدان شرایط پرداخت کرده است.

نوبخت گفت:‌ “عرضه ارز نسبت به سال قبل بیشتر شده است. ما در توازن عرضه و تقاضا مشکلی نداریم؛ ما در سه ماهه اول (امسال) ۶۰ درصد درآمدهایمان نسبت به سال قبل و ۷۴ درصد در آمد نفت‌مان بیشتر شده است.”

درخواست نوبخت از شهروندان ایرانی در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران امروز کمبود ارز را دستکم برای تامین “نیازهای روزمره مردم” رد کرد:

“ارز در بازارهایی که عده‌ای در برخی کوچه پس کوچه‌ها ایجاد کرده‌اند، هر قیمتی هم پیدا کند مردم مطمئن باشند که برای تأمین نیازهای روزمره‌شان ارز رسمی کافی تخصیص خواهد یافت.”

این اظهارات دو روز پس از آن است که قیمت دلار در بازار غیررسمی به حدود ۹ هزار تومان افزایش یافت و سکه طلا (طرح جدید) به مرز ۳ میلیون تومان رسید.

این جهش قیمت واکنش‌هایی را هم در پی داشت از جمله کسبه پاساژ علاءالدین و بازار تهران کرکره مغازه‌های خود را پائین کشیدند و اعتراض و اعتصاب کردند.

او زمان اجرایی شدن این طرح را شنبه (۹ تیر) اعلام کرد: “مقدمات این امر چیده شده و از این پس وارد کنندگان پس از ثبت سفارش، می‌توانند ارز مورد نیاز خود را با مراجعه به بورس تهران تامین کنند.”

وزیر اقتصاد امروز سه‌شنبه (۵ تیر/ ۲۶ ژوئیه) همچنین گفت: “ارائه ارز در بورس، به نفع صادر کنندگان نیز هست و آنها از محل مابه التفاوت ارز اظهارنامه با قیمت فروش آن در بورس، منتفع می شوند.”

نرخ ارزی که در بورس عرضه خواهد شد “توافقی” اعلام شده است.

دو روز پیش حسن روحانی، رئیس جمهور ایران با معامله توافقی ارز میان صادرکنندگان و واردکنندگان موافقت کرد.

نرخ این ارز توافقی هنوز اعلام نشده اما خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بر اساس منابع خود نرخ سوم دلار را بین ۶۰۰۰ تا ۶۵۰۰ تومان برآورد کرده است.

با اجرای این طرح، به غیر از بازار آزاد، ارز سه نرخی خواهد شد؛ دلار ۳۸۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی، دلار ۴۲۰۰ تومانی برای واردات سایر کالاها و نرخ سوم همان نرخ توافقی است که هنوز اعلام نشده است.

پس از اعلام تصمیم جدید دولت نرخ ارز و سکه اندکی کاهش یافت.

دولت ایران اخیرا در بازنگری سیاست ارزی خود لیست کالاهای وارداتی را که مشمول دلار ۴۲۰۰ تومانی می‌شدند تغییر داده است.

همزمان با بخشنامه وزارت صنعت واردات حدود ۱۴۰۰ قلم کالا از جمله خودرو ممنوع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *