زیباکلام: عملکرد ۴۰ سال گذشته مسبب اتفاقات اخیر/ اعتراضات اخیر از سوی مردم است و هیچ جریانی نه درون حاکمیت و نه خارج از حاکمیت پشت این اعتراضات نیستند

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۶

صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران در خصوص ریشه اتفاقات اخیر و اعتصاب بازاریان تهران مقابل مجلس شورای اسلامی به خبرنگار خبر فوری گفت: کشور و مخصوصا اقتصاد ما در شرایط بحرانی به سر می برد که این معضل قبل از این اتفاقات افتاده است.

این فعال اصلاح طلب با اشاره به خروج ترامپ از برجام تصریح کرد: احتمال خروج ترامپ از برجام کبریت و جرقه ای بود که زده شده بود و زمانی که ترامپ رسما آمریکا را از برجام خارج کرد این جرقه را تبدیل به مشعلی شعله ور کرد.

زیبا کلام با بیان این که اقتصاد ایران بسیار ضعیف است تاکید کرد: اقتصاد ما عمدتا متکی به صادرات نفت است و وقتی برای صادرات نفت کشور مشکل در فروش و جابجایی پول نفت فروخته شده بوجود آید اقتصاد ما را فلج می کند. این درحالی است که بیشترین آسیب را ابتدا کسانی که به صورت مستقیم با دلار و ارز سروکار دارند می ببینند و در مرحله بعدی تولید کنندگان مورد آسیب قرار می گیرند.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به دوران احمدی نژاد و تکرار این اتفاقات در آن زمان گفت: در دوران احمدی نژاد نیز این اتفاقات افتاده بود با این تفاوت که آمریکایی هوشیار تر شده نسبت به زمان احمدی نژاد شده است. دیگر نسبت به دوران احمدی نژاد نمی توانند تحریم ها را دور بزنند. ما در حال حاضر شاهد این هستیم که بعد از گذشت فقط یک ماه از ضرب الاجل 6 ماهه شرکت های خارجی یکی پس از دیگری از ایران خارج می شوند.

این فعال اصلاح طلب درباره ریشه اعتصاب و اعتراضات اخیر معتقد است: بیشتر اقشار جامعه با وضعیت اقتصادی فعلی کشور زندگی آنها فلج شده است، ما خودمان را بگذاریم جای یک طلا فروش، فروشنده دلار و ارز، کسی که شرکت دارد و آنهایی که خرید و فروش انجام می دهند واقعاً همه زندگی همه فلج شده است.

زیبا کلام گفت: به نظر من هیچ جریانی نه درون حاکمیت و نه خارج از حاکمیت پشت این اعتراضات نیستند همه این اعتراضات توسط مردم و به علت مشکلات مردم است که این هم طبیعی است. در این شرایط ممکن است که افرادی از جناح های مختلف و حتی تندرو ها و یا خود آقای روحانی بخواهند از این اعتراضات بهره برداری کنند.

وی افزود: مردم نقش اساسی در این تظاهرات دارند و هیچ کدام از جریان های سیاسی و حاکمیتی یا دولتی امکان مدیریت این تحرکات مردم را ندارند. بر همین اساس جناح های تندرو روحانی را مقصر و روحانی نیز مخالفان خود را مسبب این اعتصابات می داند که این فکر اشتباه است.

در انتها زیبا کلام تصریح کرد: عملکرد دولت های مختلف در طی این 40 سال گذشته باعث اعتراضات و اعتصابات اخیر شده است، ما با سر دادن شعار مرگ بر آمریکا و سیاست های تندرو و رادیکال برخی از دولت های قبلی بوده است و در نهایت تحریم های آمریکا نیز مزید بر علت شده که فشارها و مشکلات اقتصادی سبب این اعتصابات و اعتراضات بشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *