اقتصاد زیر فشار چکمه و باتوم: ولی «الحمدالله» همه چیز خوب است!

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۶

– مجلس برای پیدا کردن راه مقابله با اعتصاب‎ها جلسه غیرعلنی برگزار کرده، مجمع تشخیص مصلحت نظام با وزیر اقتصاد جلسه گذاشته و همزمان گروهی از نمایندگان طرح استیضاح همان وزیر را به دلیل بی‎کفایتی به جریان انداخته‌اند!
– یک عده به حسن روحانی می‌گویند مشکلات را شفاف بیان کن و با مردم سخن بگو! او هم گفته کمبود واقعی نداریم و اطمینان می‌دهیم مردم در نیازمندی‌های روزانه مشکلی نخواهند داشت!
– در این گیر و دار رییس قوه قضاییه و کیهان تهران مدعی هستند که نظام در اوج اقتدار است و باید اخلالگران اقتصادی اعدام و اموالشان مصادره شود!

کیهان چاپ لندن:

محمود صادقی نماینده اصلاح‎طلب مجلس شورای اسلامی در توییتی نوشته «حسن روحانی باید به جامعه پالس توانایی فائق آمدن بر مشکلات را بدهد؛ ترمیم کابینه در جهت افزایش جسارت، انسجام‌ بین بخشی و تقویت تیم اقتصادی راهکار مناسبی به نظر می‌رسد.»

او و خیلی‎ دیگر از حامیان روحانی هنوز باور دارند باید به جامعه «امید» تزریق شود و گمان می‌کنند همچنان امیدوار بودن مردم و  جابجایی چند وزیر، کلید حل بحران‎های پیچیده و روزافزون اقتصادی است!

هزاران نفر از کسبه و فروشنده‌ها که اغلب آنها جوان هستند دو روز است به جای آنکه مثل کشورهای دیگر دنیا زیر سایه ثبات اقتصادی و سیاسی به فکر زندگی و آینده خود باشند باید برای امروز خود مبارزه کنند‌

با گسترش اعتصاب‎ها و اعتراض‎های دامنه‎دار در دو روز گذشته میان بازاریان و کسبه‌ی صنوف مختلف، در داخل نظام پیشنهادات مختلفی ارائه می‎شود تا شاید دولت و فراتر از آن نظام بتواند با عمل به آنها خود را از مخمصه‎ای که گرفتارش شده و هر روز وخیم‎تر می‎شود نجات دهد، حتی اگر راه‎حل یک مُسکّن موقت باشد چنانکه علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی از مردم مهلت خواست که شش ماه صبر کنند تا وضعیت بهتر شود! ولی بر اساس کدام برنامه و چشم‌انداز؟ کسی خود را موظف به توضیح نمی‌داند.

با اجرای تحریم‎های ثانویه آمریکا از چند هفته‏‎ی دیگر انسداد نفتی جمهوری اسلامی نیز آغاز می‎شود. ولی اثر آن تحریم‎ها پیشاپیش بازار را به عنوان نبض اقتصاد داخلی به شدت ضعیف کرده و آن را کما فرو برده است.

مجلس شورای اسلامی روز سه‎شنبه، ۵ تیرماه ۹۷، برای اینکه فکری به حال اعتصابات بکند جلسه غیرعلنی تشکیل داده است. «هیأت‌عالی نظارتِ مجمع تشخیص مصلحت نظام» نیز به ریاست محسن رضایی تشکیل جلسه داده و کرباسیان وزیر اقتصاد در این جلسه حضور داشته است اما بحران زمانی خود را بیشتر نشان می‎دهد که همزمان گروهی با وزیر اقتصاد جلسه می‎گذارند تا راهی برای فرار از مشکلات پیدا کنند و گروهی دیگر تقصیر وضعیت را به گردن کرباسیان می‎اندازند و در پی استیضاح و عزل وزیر اقتصاد هستند. وزیری که سه چهار روز پیش در پاسخ به خبرنگار صدا و سیمای در جمهوری اسلامی در مورد وضعیت بازار گفت: الحمدالله خوب است!

در همین حال به دنبال یافتن یک مقصر که بتوان فعلا کاسه و کوزه‌ها را بر سر وی شکست، علی‌اصغر یوسف‌نژاد عضو هیات رییسه مجلس خبر داده استیضاح وزیر اقتصاد با ۵۰ امضا تقدیم هیات رییسه شده است. در این طرح ۱۶ دلیل برای استیضاح کرباسیجان ذکر شده:

عدم توانایی در تدوین و اعمال سیاست‌های اقتصادی و مالی کشور
ناتوانی در اداره امور اقتصادی کشور
عدم اعمال تکالیف قانونی در حوزه فعالیت‌های بانکی
عدم اجرای برنامه‌های اعلامی در زمان اخذ رای اعتماد از مجلس
عدم تدبیر لازم در سازماندهی اقتصادی کشور
عدم اجرای عادلانه نظام مالیاتی کشور به نحوی که بیشترین فشار مالیاتی به واحدهای تولیدی و اقشار کم درآمد وارد می‌شود
عدم توجه به اقتصاد مقاومتی
عدم تدوین و اجرای سیاست‌های اقتصادی مناسب در حمایت از تولید داخلی
عدم توانایی در مردمی‌سازی اقتصاد و تقویت توان تولید ملی
عدم توانایی در شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد کشور
عدم توانایی در افزایش ثروت عمومی
عدم مشارکت فعال در تنظیم سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی، اقتصادی و مالی کشور
عدم مدیریت مناسب بازار سرمایه، گمرک، مالیات، بیمه و خزانه‌داری کشور
عدم نظارت مالی صحیح بر صحت جریان عملیات مبادلات اقتصادی کشور
عدم برنامه‌ریزی صحیح جهت جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بی‌توجهی به آن

چنین تصوری که مجموعه‌ی این مشکلات به شخص وزیر اقتصاد باز می‌گردد و نه به ساختار نظام و سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی در عرصه‌ی داخلی و بین‌المللی، بیشتر بیانگر این نکته است که مسئولان نه به دنبال راه حل‌های بنیادین بلکه در پی مقصر دانستن یکدیگر و سیاست «از این ستون به آن ستون فرج است» هستند.

بحران‎های اقتصادی که رژیم اسلامی ایران با آن دست به گریبان است از یک سو ریشه‌های قوی و عمیق در سوء مدیریت و بی‌کفایتی مزمن دارد که ۴۰ سال است به قوّت خود باقی است و از سوی دیگر ریشه‎های سیاسی آن را می‌بایست در رأس نظام جست. اما زمامداران جمهوری اسلامی همواره ترجیح داده‌اند به جای حل مسئله، صورت آن را پاک کنند و اینطور وانمود کنند که «الحمدالله»‌ مسئله‌ای وجود ندارد و همه چیز خوب است.

در یک نمونه‌ی کاملا تازه، در تهران روز سه‎‏‏شنبه پنجم تیرماه همزمان با اعتصابات گسترده در بازار همایش سراسری قوه قضاییه برگزار شده که رؤسای سه قوه در آن حضور داشتند. روحانی در سخنانی کاملا عجیب گفته «کمبود واقعی نداریم و اطمینان می‌دهیم مردم در نیازمندی‌های روزانه مشکلی نخواهند داشت»! وی آنچه را در بازار تهران و دیگر شهرهای ایران می‎گذرد «سیاه نمایی» نامید و تاکید کرد «اگر امید و اعتماد در مردم زنده بماند، هر مشکلی قابل حل و فصل است»!

اینها سربازان و افسران جوانی هستند که باید به روی هم‌سن و سال‎های خود باتوم بکشند و گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی شلیک کنند تا صدای آنها را که فقط تأمین معاش و امنیت شغلی می‌خواهند خفه کنند

اعدام: راه حل مشکلات اقتصادی

در همین همایش صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه نیز دیوار حاشا را چنان بالا برده که قابل تصور نیست. وی با خودفریبی شگفت‌انگیزی گفته اقتدار بالای نظام جمهوری اسلامی در منطقه و دنیا به همراه توانمندی‎های دفاعی و علمی امروز بی‌بدیل و مثال‌زدنی است! و سپس با دادن آدرس عوضی، طرح اعدام اخلالگران اقتصادی را مطرح کرده و می‎گوید: «این افراد با ریختن پولشان در بازار و جمع کردن دلار و سکه می‌خواهند بازار را ملتهب کنند و نیروهای اطلاعاتی باید تلاش کنند این افراد را شناسایی کنند.»

آملی‎ لاریجانی همچنین گفته «این اقدامات خیانت به مردم و خیانت به نظام است و ما به هیچ عنوان کوتاه نیامده و با این افراد برخورد می‌کنیم و هشدار می‌دهیم که این کار به عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور مجازات سنگینی دارد و اگر مصداق افساد فی الارض باشد اعدام برایشان در نظر می‌گیریم و هیچ کوتاهی هم در اجرای قانون نخواهیم داشت.» یک روز پیش از این سخنان، حسین شریعتمداری در کیهان چاپ تهران نیز عنوان کرده بود که راه حل مشکلات اقتصادی، اعدام و مصادره است!

در این میان، محمد کاظمی عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی از روحانی انتقاد کرده که چرا با مردم سخن نمی‌گوید؟! تعدادی دیگر از نمایندگان نیز موعظه کرده‎اند که چرا روحانی تصمیم انقلابی نمی‎گیرد؟!

آمریکا راه‌های تنفس «نظام مقدس» را بسته

محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز یکشنبه، سوم تیرماه، با فعالین اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران دیدار کرد و به تشریح وضعیت جمهوری اسلامی پس از خروج آمریکا از برجام پرداخت.

سخنان وی طولانی بود اما دو بخش آن بازتاب بسیار زیادی در شبکه‎های اجتماعی داشت و تا نیمه‎های شب در توییتر و گروه‎های تلگرامی شهروندان ایرانی داخل و خارج از کشور در باره‌‏ی آن صحبت می‎کردند.

ظریف در بخش از این سخنرانی گفت «آمریکایی‌ها مجاری تنفسی ما را شناسایی کردند، اگر به اندازه کافی شناسایی نکرده بودند با دستگیری رضا ضراب و پسر آقای صدرهاشمی اینها را شناسایی کردند.» آمریکا هر دوی این افراد را بازداشت کرد و شبکه‎های مالی را که از طریق آن رژیم تهران تحریم‎های آمریکا را دور می‎زده است لو رفت.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی همچنین در بخش دیگری هشدار داد «ما در ایران از اصولگرا، اصلاح‌طلب، بی‌خط، مخالف جمهوری اسلامی، مخالف دولت همه در یک کشتی هستیم. هدف نه نظام است، نه دولت روحانی، بلکه هدف ایران است. این ایران است که برای بعضی اهداف و تمایلات، مانع است»!

ظریف مدعی شد «می‌خواهند ایران را نابود کنند، خیال نکنید اگر روحانی رفت، اصولگرا موفق می‌شود، بعضی‌ها خیال نکنند اگر جمهوری اسلامی رفت آنها سر کار می آیند، ایران، این وضعیت جغرافیایی و موجودیت عظیم پرافتخار تاریخی با این مردم، توانمندی، ذخایر، امکانات و آینده درخشان، هدف است، انشاءالله همه با هم هدف را ناکام می‌کنیم.» ظریف اما اصلا به روی خودش نیاورد که شرایط کنونی را نظام جمهوری اسلامی به وجود آورده است! حتی  اگر کشورهایی به ادعای او «می‌خواهند ایران را نابود کنند» از برکت وجود بی‌کفایت و بی‌لیاقت و ویرانگر حکومت اسلامی در ایران است. این نکته‌ای است که مسئولان نظام هرگز به روی خود نمی‌آورند: مسبب هر فاجعه‌ای که از چهل سال گذشته برای ایران رخ داده و ممکن است رخ دهد، نظام جمهوری اسلامی و زمامداران آن هستند.

آنچه ظریف در دیدار با فعالین اقتصادی گفت در خبرگزاری فارس بطور کامل منتشر شد اما ایسنا بخش‎هایی را که نام ضراب و صدرهاشمی آورده شده سانسور کرد.

بحران‌های موجود چنان کار را بر نظام سخت کرده که چند روزی است اغلب مقامات رژیم روی شعارهایی مثل «لزوم وحدت» و «همگرایی» و «اتحاد» مانور می‎دهند و هر کدام‎ برای طرف دیگر در این زمینه موعظه می‎کند اما همگی آنها یک حرف مشترک دارند و آن هم حفظ کشتی به شدت سوراخ نظام است.

در شرایط خاصی شبیه جنگ هستیم

از سوی دیگر، غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفته «در برهه‎ای که دشمن جنگ اقتصادی به راه انداخته ضروری است تا اصلاح‎طلبان و اصولگرایان روزه سیاسی گرفته و وحدت ملی را حفظ کنند.» او هشدار داده «اکنون در شرایط خاصی شبیه جنگ هستیم با این تفاوت که تنها ابزار و ‌شیوه‎های جنگ تغییر کرده ولی دشمنی و‌ کینه آمریکا هنوز ادامه دارد.»

جلالی تاکید کرده مردم در‌ تحرکات اعتراضی باید مراقب باشند و اقدامات ضدانقلابی را از اعتراضات ساده تشخیص دهند.

اسحاق جهانگیری معاون اول دولت نیز صبح یکشنبه طی جلسه‎ای در مجلس اعترافات مهمی کرد: «[…] ضربه زدن به حمل و نقل کشور در دستور کار دشمن است، اولین تحریم‌ها مربوط به هواپیمایی، حمل و نقل دریایی و بیمه‌های مرتبط با حمل و نقل دریایی است […] اکنون فشار جدی وجود دارد که بخش صنعت و کارخانه‌ها به تعطیلی کشانده شود.  ضربه زدن به حمل و نقل کشور در دستور کار دشمن است، اولین تحریم‌ها مربوط به هواپیمایی، حمل و نقل دریایی و بیمه‌های مرتبط با حمل و نقل دریایی است […] همه درمقابل توطئه آمریکا متحد شوند.»

جهانگیری همان فردی است که در جریان مناظره‎های انتخاباتی ادعا کرد دولت سهام عدالت را واقعی می‎کند و قول داد که ۵۰ میلیون نفر سهامدار کارخانه‎ها می‎شوند و لذت سهامدار شدن را می‌چشند و همچنین وعده داد هیچ ایرانی نخواهد بود که نیازمند باشد!

در این گیر و دار علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی هم گفته «از خارج به دولت فشارهایی در حال وارد شدن است تا ایران زانو زده و پای میز مذاکره برود، اگر مردم ۶ ماه مقاومت کنند، وضعیت اقتصادی بهتر خواهد شد»!

او تاکید کرده دولت باید با زبان ساده با مردم صحبت کند و بگوید در چه شرایطی هستیم و ریشه گرانی‌ها در چیست و دست دولت چقدر باز است و خودش از خود خودش بگوید؛ در این صورت، به ادعای علی مطهری، مردم نیز از دولت قبول می‌کنند.

فاطمه ذوالقدر از فراکسیون امید نیز گفته «شرایط اقتصادی حال حاکم کشور نشان می‌دهد که تیم اقتصادی دولت نتوانسته کارایی لازم را داشته باشد. کتمان واقعیت‌ها، سکوت و ندیدن جنگ اقتصادی صرفا چاله را به چاه تبدیل می‌کند.»

بازار پایتخت قلب اقتصاد داخلی است که نبض آن تقریبا از ایستاده است. بازاری‎ها می‎گویند ادامه این وضع ممکن نیست و دارند از هستی و نیستی ساقط می‎شوند. آنها راهی جز اعتصاب و اعتراض ندارند ولی این را هم می‌دانند که کاری از دست مسئولان و مسببان اصلی این این وضعیت برنمی‎آید. بحران و بن‌بست ذاتی جمهوری اسلامی است و راهی برای برون‌‌رفت از آن وجود ندارد مگر آنکه از آن عبور کرد و گذشت. کسانی که مانند محمود صادقی به جای دیدن واقعیت از روحانی می‌خواهند «کاه چه کنم» در دست به جامعه امید پمپاژ کند، هنوز در نیافته‌اند با اقتصاد که قانونمندی‌های خودش را دارد نمی‌توان شوخی کرد. مگر اینکه مانند علی لاریجانی خود را به «کوچه علی‌ چپ» زد و گفت خدا به مردم صبر بدهد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *