فرمانده انتظامی: تا هر زمان که لازم باشد به حضور قدرتمندانه در بازار ادامه می‌دهیم

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۶

رادیو فردا:
در حالی که روز چهارشنبه، ششم تیرماه، خبرهای ضدونقیضی از ادامه اعتراضات بازاریان در بازار تهران گزارش می‌شود، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در این روز گفت: «حضور قدرتمندانه مأموران پلیس در جای جای بازار وجود دارد و تا هر زمان که لازم باشد به حضورمان ادامه خواهیم داد.»

روز چهارشنبه دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف در مورد بازار بزرگ تهران گفت که «تقریباً بخش عمده‌ای از بازار باز است»، اما در همین روز ویدئوهای متعددی در شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار است که نشان از ادامه اعتراضات دارد.

بخشی از این ویدئوها و تصاویر از سوی مخاطبان برای رادیو فردا ارسال شده اما رادیو فردا نمی‌تواند زمان و مکان دقیق آنها را تأیید کند.

«نوسانات نرخ ارز» که ازجمله دلایل آن خروج آمریکا از برجام است، وضعیت بازار را در ایران آشفته کرده است و به اعتراض و اعتصاب گسترده در بازارهای ایران رسیده است.

تجمعات اعتراضی که از روز یک‌شنبه، سوم تیر، در مجتمع‌های تجاری تهران آغاز شده بود، و روز دوشنبه به بسته شدن بازار تهران کشیده شد، روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت و بنابر برخی گزارش‌ها، این اعتراضات به بازارهای چند شهر دیگر ایران نیز «گسترش یافته است.»

این در حالی است که روز سه‌شنبه عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، از «بازداشت تعداد زیادی» از معترضان خبر داد و به معترضان هشدار داده بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین رحیمی، فرمانده انتظامی پایتخت، روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران دربارهٔ حضور پلیس در اعتصاب برخی از بازاریان، گفت: «در این مورد پلیس با تمام توان و قدرت در بازار حضور داشته و نسبت به تأمین امنیت بازار و بازاریان اقدام خواهد کرد.»

وی هم‌چنین از امکان «تهدید کسبه از سوی برخی افراد برای مجبور کردن آنها به بستن مغازه‌هایشان» سخن گفت. این در حالی است که در شبکه‌های اجتماعی سخن از تهدید شدن مغازه‌داران به بستن مغازه‌ها از سوی نیروی انتظامی مطرح است. امکان تأیید یا تکذیب این هر دو ادعا هنوز میسر نیست.

حسین رحیمی در ادامه گفت که «حضور قدرتمندانه مأموران پلیس در جای جای بازار وجود دارد و تا هر زمان که لازم باشد به حضورمان ادامه خواهیم داد.»

ویدئوهای ارسالی در شبکه‌های اجتماعی نیز از وجود جو امنیتی در بازار تهران و اطراف آن، به‌ویژه در محدوده بهارستان حکایت دارد.

احمد کریمی اصفهانی، دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت امروز بازار تهران اظهار کرد: «اوضاع بازار در حال بازگشت به حالت عادی است و تعداد محدودی از واحدهای تجاری بسته هستند؛ این نیز ممکن است به دلیل تعطیلی پنجشنبه و جمعه و به مسافرت رفتن برخی از کسبه باشد.»

در همین روز، به گزارش ایرنا، محمد حسین مقیمی، استاندار تهران، گفت: «دولت خواسته‌های کسبه و بازاریان را شنیده و می‌شنود، جلسات مختلفی با آنها برگزار شده تا درخواست‌ها بررسی و پیگیری شود اما آنچه مشخص است اینکه برخی افراد به صورت هدایت‌شده قصد سوءاستفاده از شرایط موجود را دارند، که خود کسبه اجازه این کار را به آنها نمی‌دهند.»

وی در مورد ادعای خود مبنی بر «هدایت» اعتراضات توضیح بیشتری نداد و تنها آن را کار «دشمن» دانست.

اعتراض‌های محدوده بازار و خیابان‌های مجاور به «نوسانات نرخ ارز» است اما اعتراض‌ها به برخی مناطق جنوب تهران نظیر جوادیه و یافت‌آباد نیز گسترش یافته که در این تجمعات شعارهای سیاسی نیز شنیده می‌شود.

در همین حال روز گذشته بازارهای تبریز و اصفهان و کرمانشاه و اراک نیز شاهد اعتصاب و تجمعات اعتراضی بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *