واشنگتن تایمز : تصمیم دولت ترامپ برای منزوی کردن رژیم ایران پیامدهای مطلوبی داشته است

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۶

یادداشتی در واشنگتن تایمز از جان لیگاتو، تفنگدار دریایی پیشین ارتش آمریکا و افسر مخفی اف بی آی

رسانه های جریان اصلی و اعضای اتحادیه اروپا باعث شده اند جنونی دروغین نسبت به تصمیم پرزیدنت ترامپ در خروج ایالات متحده از توافق فاجعه بار پرزیدنت اوباما با ملاها شکل بگیرد. واکنش رسانه ها قابل پیش بینی بود.

هر اقدامی از سوی ترامپ با واکنش مخالف آن ها روبرو می شود. روابط خوب اروپایی ها با رژیم ایران هم با توجه به تجارت های میلیون دلاری شان با تهران نباید مایه شگفتی باشد. اما این رابطه ای ظریف مشابه رابطه با یک عقرب است که به آشنا نیش می زند و آن آشنا باز تعجب می کند که چرا عقرب به او خیانت کرده است.

در منطقه، ترس از ایران بر نفرت از اسرائیل غلبه کرده و به نیروی محرک دیپلماسی در خاورمیانه بدل شده است.

مصر، عربستان سعودی و دیگر کشورها به آرامی رابطه کاری با دولت اسرائیل شکل داده اند تا قدرت و نفوذ ایران در منطقه را محدود کنند. تغییر سیاست پرزیدنت ترامپ در برابر ایران در اورشلیم و بسیاری پایتخت های جهان عرب مورد استقبال قرار گرفت.

با این وجود متحدان اروپایی خصوصا آلمان همچنان دست ایرانی ها را گرفته اند. این امر با واکنش کشورهای عرب روبرو شده است. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به تازگی با اتخاذ تدابیری تجارت جدید با آلمان را با وجود ۸ میلیارد دلار صادرات متوقف کرده است. آلمان ها به این نتیجه رسیده اند که حفاظت از صنایع شان مهم تر از حفاظت از صلح در منطقه است.

اتحادیه اروپا با ۶۶ درصد افزایش، در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱۳ میلیارد دلار صادرات به ایران داشت. صادرات بریتانیا به ایران هم نرخی افزایشی را نشان می داد.

اما پس از خروج آمریکا از برجام، زیمنس مجبور به تجدیدنظر در مشارکت اش در پروژه های گازی با ملاها شده است. با این وجود سیاستمداران در اتحادیه اروپا زیمنس و دیگر غول های صنعتی مانند ایرباس را به ادامه تجارت با ایران تشویق می کنند.

شواهد نشان می دهد که تصمیم دولت ترامپ به منزوی کردن دوباره رژیم ایران پیامدهای مطلوبی داشته است. با وجود لابیگری و فشار سیاسی اروپایی ها، شرکت ها تشخیص می دهند که بازار آمریکا برایشان از تجارت با ایران سودآورتر است. بر خلاف گذشته، وقتی کشورهای عرب یکصدا مخالف سیاست آمریکا در برابر ایران بودند، اکنون در کشورهایی مانند عربستان سعودی متحدانی داریم که قبول دارند ایران خطری برای صلح است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *