سالروز قتل ٧٢ تَن از برجستگان جمهوری اسلامی ایران ـ نظر فیلسوف آمریکایی

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۷

نوشیروان کیهانی زاده
مهمترین رویدادهای ایران و جهان

هفتم تیر 1360 (28 ژوئن 1981) انفجار بمبی که در یک کیف دستی قرارداده شده بود مقر دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی در تهران (نزدیک چهار راه سرچشمه ـ ساختمان پیشین دبستان دولتی سعدی) را ویران ساخت که ضمن آن 72 تن از برجستگان نظام اسلامی جان باختند.

این بمب در درجریان نشست مقامات حزب منفجر شده بود. آیت الله محمد حسینی بهشتی رئیس قوه قضایی و دبیر کل حزب، چهار عضو کابینه و 27 نماینده وقت مجلس ازجمله مقتولان این توطئه بودند.

هاشمی رفسنجانی در این انفجار آسیب ندید زیراکه اندکی پیش از انفجار برای انجام یک مکالمه تلفنی از اطاق مذاکرات خارج شده و در اطاق دیگر بود.

روز پیش از این رویداد (ششم تیرماه) آیت الله سیدعلی حسینی خامنه ای (در آن زمان 42 ساله، حجت الاسلام، امام جمعه تهران و نماینده ولی فقیه در شورای عالی دفاع) در مسجد ابوذر، نه چندان دور از میدان راه آهن تهران بر اثر انفجار بمبی که در یک دستگاه ضبط صوت قرار داده شده بود مجروح شده بود.

دو ماه پس از رویداد هفتم تیرماه، سی ام آگست 1981 (هشتم شهریور) انفجاری دیگر در جلسه شورای امنیت کشور رویداد که ضمن آن محمدعلی رجایی رئیس جمهور و جواد باهنر نخست وزیر وقت جان سپردند. در رابطه با هر سه رویداد، مقامات جمهوری اسلامی ایران انگشت اتهام را به سوی سازمان مجاهدین خلق گرفتند. با توجه به انحلال حزب جمهوری اسلامی (متعاقب انفجار هفتم تیر) و تغییرات دیگر، شایعه ای هم به گوش خورد که اختلاف نظرهایی در میان مقامات ارشد وقت وجود داشت.

دونالد دیویدسون (1917 ـ 2003) فیلسوف آمریکایی و استاد وقت دانشگاه کالیفرنیا (شاخه برکلی) همان زمان، وقوع این رویدادهای تهران را آغاز دوره ای نوین در نظام اسلامی ایران خوانده و گفته بود که با این رویدادها، گروههای سیاسی فعّال در انقلاب 1978 ـ 1979 ایران (سال 1357 هجری) و عمدا چپگراها حذف می شوند که طرد آنها از نوامبر 1979 (زمان تصرّف سفارت آمریکا) و با کناررفتن مهدی بازرگان آغاز شده است. وی پیش بینی کرده بود که انقلاب ایران در همان چارچوب حکومت فائقه ولی فقیه مراحل دیگری را طی خواهد کرد از جمله انتقال تدریجی اختیارات اجرایی، نخست به روحانیون شیعه، سپس به برجستگان سپاه پاسدار انقلاب (سپاه و بسیج) و آنگاه به یک و یا چند ژنرال انقلاب پیرو ولایت فقیه و مورد تایید این مرجع شیعه؛ درست به همانصورت که در انقلاب فرانسه مشاهده شد.

وی همچنین پیش بینی کرده بود که نظام جمهوری اسلامی پس از درگذشت آیت الله خمینی و در طول زمان دچار برخی تضادهای داخلی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *