معاملات مسکن وارد رکود شد, افزایش ۴۶ درصدی قیمت مسکن

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۸
قیمت پُفک کنترل می‌شود اما قیمت مسکن خیر!
آخرین گزارش منتشرشده توسط بانک مرکزی در مورد تحولات بازار مسکن شهر تهران نشان می‌دهد که تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در خردادماه سال جاری نسبت به ماه اردیبهشت 22.1 درصد کاهش یافته و در عین حال، قیمت هر متربع واحد مسکونی نسبت به خرداد ماه سال گذشته، رشد نجومی حدوداً 46 درصدی را تجربه کرده است!
جهش نجومی قیمت مسکن باعث شد تا یک‌بار دیگر بازار معاملات ملکی وارد رکود شود.

آخرین گزارش منتشرشده توسط بانک مرکزی در مورد تحولات بازار مسکن شهر تهران نشان می‌دهد که تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در خردادماه سال جاری نسبت به ماه اردیبهشت 22.1 درصد کاهش یافته و در عین حال، قیمت هر متربع واحد مسکونی نسبت به خرداد ماه سال گذشته، رشد نجومی حدوداً 46 درصدی را تجربه کرده است!

به گزارش مردم سالاری آنلاین، آخرین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد که در بازار مسکن، آن‌چنان قیمت‌ها بالا رفته که مشتریان را از بازار فراری داده است؛ در واقع، حالا برخلاف چیزی که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی می‌گفت، رکود بیخ گوش بازار مسکن است. حالا مشخص شده که افزایشی که از نیمه دوم سال گذشته در بازار مسکن روی داد، نه نشانه رونق در این بازار، بلکه نشانه افزایش سوداگری و بالا بردن تصنعی قیمت‌ها در بازار مسکن بوده است.
متوسط قیمت هر متر زیربنای واحد مسکونی در شهر تهران در خرداد ماه به شش میلیون و 510 هزار تومان رسیده است. قیمت هر متر واحد مسکونی در اردیبهشت ماه زیر شش میلیون تومان بوده و تنها در عرض یک ماه، به‌طور متوسط بیش از پانصد هزار تومان قیمت هر متر آپارتمان در تهران افزایش یافته است.

سودجویی‌های بزرگ در بازار مسکن
در واقع، در خرداد ماه امسال قیمت مسکن در تهران نسبت به ماه پیش از آن 8.9 درصد افزایش یافته است. این میزان از افزایش قیمت تنها در عرض یک ماه صورت گرفته است. نسبت به خرداد ماه سال 96 نیز قیمت مسکن در شهر تهران، 45.8 درصد افزایش داشته است. این میزان از افزایش قیمت مسکن نسبت به ماه مشابه سال گذشته در حالی صورت گرفته که بانک مرکزی در تازه‌ترین گزارش خود، نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به خرداد‌ماه 1397 را 9.4 درصد اعلام کرده است.

از نیمه دوم سال گذشته همزمان با افزایش معاملات در بازار مسکن، قیمت‌ها نیز افزایش یافت. از همان زمان مشخص بود که این میزان از افزایش قیمت مسکن با قدرت خرید بیشتر مردم، همخوانی ندارد و در واقع این سوداگری است که به بازار مسکن برگشته است. مشخص بود که خریداران عمدتاً مصرف‌کنندگان نهایی مسکن نیستند و به قصد کسب سود و حفظ ارش پول‌هایشان به بازار مسکن هجوم آورده‌اند. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی اما اصرار داشت که سال 96، سال رونق در بازار مسکن بوده و در حالی که قیمت مسکن به شدت توسط سوداگران و دلالان بالا رفته بود، در اظهارتی عجیب در ابتدای سال جاری گفت: «امسال به طور یقین رشد بازار مسکن بیشتر خواهد شد و هیچ دلیلی برای جهش قیمتی در این بازار وجود نخواهد داشت.» در واقع در حالی که بسیاری از کارشناسان اصرار داشتند که قیمت‌های شکل‌گرفته در بازار منطقی نیست و بازار مسکن حباب بزرگی دارد و به زودی وارد رکود می‌شود، وزیر راه و شهرسازی، به عنوان متولی بازار مسکن کشور، حتی تحلیل درستی از شرایط بازار نداشت و اصرار داشت که در سال جاری رونق بازار مسکن بیشتر می‌شود!
سوداگری در بازار مسکن آن‌قدر بالا رفت که با افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها مشتریان را از بازار فراری داد! در خرداد ماه سال جاری برای نخستین بار در 11 ماه گذشته تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی کاهش یافته و میزان کاهش معاملات نیز قابل توجه بوده است. تعداد کل معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در ماه گذشته 14.9 هزار واحد مسکونی بوده که نسبت به اردیبهشت ماه کاهش 22.1 درصدی را نشان می‌دهد. نسبت به خرداد ماه سال 96 نیز تعداد معاملات، 3.1 درصد کاهش یافته است.

افزایش شدید قیمت مسکن و عدم کنترل بازار
در کل شهر تهران به‌طور متوسط قیمت مسکن حدود 46 درصد افزایش یافته است؛ اما در برخی مناطق وضعیت از این هم بدتر بوده است! در منطقه 5 قیمت مسکن در خرداد ماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته، حدود 64 درصد افزایش یافته است. در منطقه 5، در خرداد سال گذشته قیمت هر متر آپارتمان حدود 5 میلیون تومان بوده که در خرداد امسال به بیش از 6 میلیون تومان رسیده است! همان متری 5 میلیون تومانِ سال گذشته نیز برای بسیاری از مشتریان واقعی قیمت بالایی محسوب می‌شود و آن‌ها مجبور به گرفتن وام با سودهای بانکی بالا برای خرید مسکن بودند. اما افزایش قیمت‌ها کاری کرد که یک‌سره سود تسهیلات مسکن را نیز دلالان با بالا بردن بی‌رویه قیمت‌ها ببرند.

از قضا بالاترین معاملات مسکن در ماه گذشته نیز متعلق به همین منطقه 5 بوده و این نشان می‌دهد که سوداگری هنوز در بازار مسکن در جریان است. 13.9 درصد از کل معاملات تهران در منطقه 5 صورت گرفته و بعد از آن منطقه 4 با 8.9 درصد معاملات، بیشترین سهم از کل معاملات مسکن را داشته است. این که در منطقه‌ای که بالاترین افزایش قیمت را داشته، بیشترین معاملات صورت گرفته است، نشان می‌دهد که اکثر خریداران ملک را به قصد کسب سود و حفظ ارزش پول‌هایشان خریده‌اند و به قصد زندگی در آن خریداری نشده است.
در ایران هیچ کنترلی بر بازار مسکن صورت نمی‌گیرد؛ قیمت لبنیات و حتی چیپس و پفک در ایران مورد نظارت قرار می‌گیرد اما کنترلی بر قیمت‌ها در بازار مسکن صورت نمی‌گیرد و فروشندگان و دلالان مجازند که با هر قیمتی، واحدهای مسکونی را به مشتریان بفروشند. این امر باعث شده تا سوداگری‌ها به راحتی این بخش مهم از اقتصاد کشور را هرچند سال یک‌بار وارد رکود کند و حسرت داشتن سرپناه را بر دل بسیاری از مردم بنشاند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *