شکوری راد: راه‌حل بحران فعلی دست روحانی نیست (در دست رهبریست)

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۸

دبیر کل حزب اتحاد ملت با بیان اینکه بعید می‌دانیم الان و در بحران فعلی کاری از دست شخص آقای روحانی بربیاید، اظهار کرد: راه حل این بحران فزاینده در دست روحانی نیست بلکه روحانی باید با مقام معظم رهبری بنشیند و بگوید که راه حلی پیش روی ما قرار دهند.

به گزارش ایسنا، علی شکوری راد دبیر کل حزب اتحاد ملت صبح پنج شنبه در همایش ملی احزاب ایران با بیان این که با نظام سیاسی که در کشورمان داریم، باید این سوال را بپرسیم که حزب کیلویی چند؟٬ اظهار کرد: نظام سیاسی ما یک نظام سیاسی منحصر بفرد و مبتنی بر ولایت فقیه است که سیاست‌های کلی نظام را تعیین می‌کند و هماهنگ کننده قوا است،‌ بنابراین حزب در نظام سیاسی ما سقف دارد. در این شرایط حزب کارکردهای خود را از دست می‌دهد.

شکوری راد گفت: حزب در قانون جدید احزاب به عنوان مجموعه مزاحمی که باید کنترل و کارش را سخت کرد، تلقی شده است. در حقیقت در نظام سیاسی کشور، جایگاه چندانی برای احزاب قائل نشده است.

شکوری راد با اشاره به حمایت اصلاح طلبان از روحانی در انتخابات سال ۹۲ گفت: من در سال ۹۲ یکی از فعالان سیاسی حامی روحانی بودم. تا زمانی که ما از روحانی حمایت کردیم، اقرار می‌کنم خبر نداشتیم که وی عضو حزب اعتدال و توسعه است. حزب اعتدال و توسعه را هم نمی‌شناختم.

وی ابراز عقیده کرد: پس از اینکه روحانی به عنوان رییس جمهور انتخاب شد، دیدیم که یک حزبی هم به او وصل است. این حزب خودش را پیروز انتخابات هم تلقی کرد و انتخابات را به نفع خودش مصادره کرد.

وی افزود: حزب اعتدال و توسعه نبود که رییس جمهور را معرفی کرد و جامعه به او رای داده باشد بلکه فرایندهای خارج از حزبی منجر به انتخاب روحانی شد.

این فعال سیاسی با اشاره به سخنرانی دیشب روحانی در جمع مدیران ارشد دولت، اظهار کرد: کشور در یک شرایط بحرانی قرار دارد و
شاید از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ یا چه بسا از زمان سر کار آمدن ترامپ و برنامه هایی که او اعلام کرد، همه می دانستند بحران فزاینده ای در ایران شکل خواهد گرفت.

شکوری راد ادامه داد: در برهه های مختلف وقتی جمعیت های سیاسی دور هم جمع و با بحران رو به رو می‌شدند، سوالی بارز شکل می‌گرفت و همه از هم می‌پرسیدند چه باید کرد؟ اما امروز من در این جمع نشنیده‌ام کسی بگوید، “چه باید کرد؟” همه می گویند “چه می‌شود؟ “ما فقط ایستاده ایم ببینیم چه می شود، چه باید کردی در کار نیست.

وی تاکید کرد: ما به عنوان احزاب کشور نمی‌دانیم باید چه کنیم. عاملیت و مسئولیت کجاست؟ اگر بخواهیم تحلیلی از شرایط روز داشته باشیم، باید در جستجوی این پاسخ ها باشیم. از ما که کاری برنمی‌آید؛ در این بحران، من به عنوان یک دبیرکل، فکر می‌کنم محلی از اعراب ندارم؛ فقط باید دعا کنیم از این بحران عبور کنیم و فشار کمتری به مردم وارد شود.

دبیر کل حزب اتحاد ملت افزود: در خیابان خیلی از افراد احساس مسئولیت نمیکنند و دور هم جمع نمی‌شوند، گرچه ممکن است برای اعتراض دور یکدیگر جمع شوند که باز هم نوعی احساس مسئولیت محسوب میشود، اما این نوع اعتراض به دلیل سازمان یافته نبودن، میتواند اعتراضی خطرناک باشد.

شکوری راد با بیان اینکه اگر مسئولیت باشد، عاملیتی نیز وجود خواهد داشت، اظهار کرد: در این مملکت نمی دانیم باید از چه کسی مسئولیت بخواهیم‌ در خارج از کشور و در نظام سیاسی بین الملل، سازمان ملل و نهادهای دیگری وجود دارند، اما آنجا هم می بینیم که همه نظام سیاسی بین الملل، اقتدار لازم را ندارند.

وی تصریح کرد: ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا، عاملیت در عرصه بین الملل را به دست گرفته و اوست که برای سازمان ملل تعیین تکلیف می کند. درست است که اروپا احساس مسئولیت می کنند، اما عاملیت ندارد و نمی توانند شرکت های خود را برای ایستادن پای تعهدات خود با ایران، وادار کنند.

وی گفت: رییس جمهور دیشب گفت ما سه راه داریم؛ یا باید تسلیم شویم، یا با هم دعوا و نهایتا از هم بپاشیم یا اینکه با هم یکی شویم و بایستیم. هر عقل سلیمی دو راه اول را پیشنهاد نمی‌کند، اما اگر بنا باشد کنار هم باشیم و بایستیم، چگونه می‌توان این فرایند را آغاز و به انجام رساند؟ این راه حل، لوازمی دارد. به نظر من اینجا مسئولیت بر عهده رهبری است و ایشان توان لازم را هم دارند.

این فعال سیاسی اضافه کرد: باید افق انتظاراتمان را روشن کنیم. اگر این بحران ما را به شرایط نفت در برابر غذا برساند، دیگر قانون اساسی و کرامت انسانی و آزادی کیلویی چند؟ در چنین شرایطی خواست افراطیون داخلی تامین می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *