اسامی تعدادی از مدیران نفتی ایران با پاسپورت جزایر کومور در افریقا

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۹

 تقاطع: خبرگزاری رویترز، روز جمعه (۲۹ ژوئن-۸ تیر)‌ اسامی تعدادی از مدیران ارشد شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه نفت و گاز و بازرگانی را منتشر کرد که برای دور زدن تحریم‌های احتمالی امریکا، پاسپورت “جزایر کومور” را خریده‌ بودند. اسامی منتشرشده توسط رویترز به شرح زیر است:

مجتبی عرب‌محقی که در سال ۲۰۱۱ از سوی جمهوری اسلامی به عنوان یکی از مدیران سطح بالای صنعت نفت ایران معرفی شد. او در سال ۲۰۱۴، زمانی که رییس یک شرکت تجارت بین‌الملل به نام “سپهرگستر هامون” بود، پاسپورت “کومور” را به دست آورد. در سال ۲۰۱۶، عرب‌محقی مشاور بازرگانی یک شرکت ثبت‌شده در امارات متحده عربی به نام “نفت راه ابریشم” بود.

ناصر معصومیان، مدیر مالی شرکت “سپهرگستر هامون”، در یک روز با عرب‌محقی، صاحب پاسپورت “کومورگ شد.

محمدصادق کاوه، رییس شرکت “خدمات دریایی و بنادر کاوه” در سال ۲۰۱۵ پاسپورت کومور را به دست آورد. “کاوه” و خانواده‌اش یکی از مجریان اصلی “بندر شهیدرجایی” در بندرعباس هستند که محل ترافیک بیشتر کانتینرهای نفت ایران است.

حسین مختاری زنجانی، وکیل و چهره پرنفوذ در بخش انرژی ایران، در سال ۲۰۱۳ پاسپورت کومور را به دست آورد.

محمد ضراب (برادر رضا ضراب)، یکی دیگر از افرادی است که خبر خریداری پاسپورت “کومور” توسط او سال گذشته توسط رویترز منتشر شده بود. ضراب که شهروندی ایران و ترکیه را دارد، در سال ۲۰۱۶ از سوی دادگاهی در امریکا به استفاده از سیستم مالی ایالات متحده در نقل‌وانتقال صدها میلیون دلار برای حکومت ایران متهم شده بود. برادر او رضا ضراب که در امریکا زندانی است، اتهامات مشابهی را پذیرفته و به عنوان شاهد در دادگاه علیه یک بانکدار ترکیه‌ای شهادت داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *