سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران گستاخانه دروغ می‌گوید!

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۹

ایران بریفینگ
ناوشکن دماوند به دلیل شرایط طوفانی دریای خزر دی‌ماه ۱۳۹۶ از کنترل خارج‌شده و با موج‌شکن‌ها در بندر انزلی برخورد می‌کند. این ناوشکن پس از برخوردهای متعدد با موج‌شکن به دنبال فشارهای این امواج و بالا آمدن آب، به سنگ‌های اطراف موج‌شکن پایگاه نیروی دریایی ایران در بندر انزلی برخورد کرده و به گفته سخنگوی ارتش ایران دچار خسارات جدی شده.

اگرچه حوادث دریایی امری اجتناب‌ناپذیر است ولی برخورد یک کشتی مجهز به انواع دستگاه‌های دریانوردی با سنگ‌های موج‌شکن گویای عدم آمادگی این کشتی برای فعالیت در محیط دریای خزر و فقدان آمادگی کشتی و خدمه آن برای وضعیت‌های اضطراری است که مرتب در خزر پیش می‌آید. وجود موج‌شکن و سنگ‌های اطراف آن پدیده غیرمنتظره‌ای نیستند و می‌توان گفت که علت اصلی این سانحه می‌تواند خطا در کار دریانوردی باشد.

عجیب‌تر آنکه در خرداد ۱۳۹۷ فرماندهی منطقه دریایی انزلی اعلام کرد: نجات و به روی آب آوردن این ناوچه در دستور کار ارتش نیست و امکانش هم وجود ندارد.

به گزارش ایران بریفینگ و به نقل از پرتال خبری آجا (ارتش جمهوری اسلامی ایران) روز گذشته ۷ تیر ۱۳۹۷ در اظهارنظری متفاوت امیر سرتیپ دوم تقی‌خانی، سخنگوی ارتش گفت: ناوشکن دماوند که به هنگام ورود به بندر براثر شرایط نامساعد جوی و دریای طوفانی پس از برخورد با موج‌شکن در دریای خزر دچار سانحه شده بود باوجود استمرار وضعیت جوی نامساعد، کارشناسان متخصص بلافاصله به‌منظور بررسی وضعیت به محل اعزام و متوجه آسیب جدی در سطح بدنه زیرآب و لزوم باز شدن قطعات و انتقال آن به کارخانه برای احیاء مجدد شدند.

وی افزود: در اولین اقدام، تمام سامانه‌های حیاتی، حساس و ارزشمند ناوشکن با تلاش شبانه‌روزی متخصصان به‌رغم تداوم شرایط نامساعد جوی و طوفانی بودن دریا با دقت و به‌صورت استاندارد جدا و برای نصب مجدد پس از تعمیرات اساسی و احیاء ناوشکن به کارخانه‌های کشتی‌سازی شهید تمجیدی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح منتقل شد.

سخنگوی ارتش تصریح کرد: با توجه به عمق کم آب در محل سانحه که حدود ۴ الی ۵ متر است امکان غرق شدن ناوشکن دماوند وجود نداشت و برای جابجایی بلوک‌های بدنه لازم بود قسمت‌های به هم متصل شده، جدا و برای تعمیر و بازسازی اساسی به کارخانه کشتی‌سازی منتقل شود.

وی با اشاره به فرایند عملیات جداسازی، برداشت و احیای مجدد ناوشکن تصریح کرد: مشابه این‌گونه سوانح و چنین اقداماتی برای مهار سانحه و احیای کشتی‌های نظامی در صنعت دریایی جهان به‌طورمعمول وجود دارد.

تقی‌خانی اظهار کرد: اکنون کارشناسان سرافراز نیروی دریایی راهبردی ارتش پس از بهبود شرایط جوی تمامی بخش‌های دماوند را جدا و به کارخانه منتقل کرده اند.

وی بابیان اینکه صرفاً بدنه ناوشکن آسیب جدی دیده بود، خاطرنشان کرد: هیچ محدودیتی برای احیای مجدد ناوشکن دماوند وجود ندارد و به دلیل بومی بودن تمام بخش‌های آن با انتقال قطعات جداشده به‌زودی عملیات احیاء ناوشکن دماوند و بازگشت آن به چرخه عملیات آغاز می‌شود.

اظهارات این امیر دروغ‌گوی ارتش ایران در حالی است که با استفاده از تصاویر تجاری ماهواره دریایی چینی مشاهده‌ می شود دست‌کم تا دیروز ۷ تیرماه ۱۳۹۷ دماوند در آب‌های بندر انزلی همچنان غرق‌شده و رها شده است!

سایت ایسپاروس که توسط گروهی از روزنامه‌نگاران معترض روسی در بلژیک منتشر می‌شود ماه پیش در خبری اعلام کرده بود غرق شدن این ناوچه براثر اختلال در سیستم ناوبری روسیه بود و پیش‌تر مقامات روسیه به ایران هشدار داده بودند مخالف حضور این ناو رزمی در دریای خزر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *