شماری از نمایندگان مجلس ‘درصدد طرح عدم کفایت سیاسی روحانی هستند’

By | ۱۳۹۷-۰۴-۰۹

رسانه های ایران از جمله ایرنا، خبرگزاری رسمی این کشور می گویند شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در پی استیضاح حسن روحانی رئیس جمهور هستند.

خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می گوید جلال محمود‌زاده، از نمایندگان مجلس به این رسانه گفته که طراح طرح استیضاح آقای روحانی است.

به گزارش بی بی سی، بر اساس این گزارش آقای محمودزاده به تسنیم گفته این طرح از حدود ۳ ماه پیش بود اما در گفت و گو با علی لاریجانی رئیس مجلس قرار شد که چند ماهی برای به جریان انداختن آن دست نگه‌ داشته شود.

محمودزاده گفته “پس از گرانی ارز و بهم‌ ریختگی بازار و ایجاد تورم در کشور چند محور دیگر نیز به طرح اولیه اضافه شده است”.

در تصویری که از این طرح در خبرگزاری تسنیم منتشر شده، عدم کفایت سیاسی حسن روحانی مطرح شده و دلایل آن در ۱۵ بند آورده شده است.

از جمله در این بندها رئیس جمهور ایران به” نبود تدبیر و ضعف شدید در مدیریت”، “بی احترامی و مخالفت با نهادهای قانونی و انقلابی”، “ضعف گسترده در سیاست خارجی و برجام و بهره‌گیری از افراد مشکوک با سابقه نامناسب در حلقه مشاوران”، ” افشای اسرار اقتصادی کشور” و “عدم انتخاب کابینه و مدیران ارشد و اجرایی کشور براساس شایستگی” متهم شده است.

این طرح بر سربرگ مجلس و خطاب به علی لاریجانی است اما تاریخ ندارد و تصویری از امضا احتمالی آن توسط نمایندگان منتشر نشده است.

خبرگزاری ایرنا می گوید حسینعلی حاجی دلیگانی، احمد سالک و محسن کوهکن سه نماینده از اصفهان هستند که این طرح را امضا کرده اند. احمد سالک فرمانده پیشین سپاه پاسداران در اصفهان بوده است.

هفته گذشته برخی از نمایندگان مجلس ایران خواستار تغییر مدیران اقتصادی کابینه آقای روحانی شده بودند.

همزمان با طرح موضوع احتمالی کناره گیری او از ریاست جمهوری، آقای روحانی در یک سخنرانی در جمع مدیران ارشد دولت اش، چنین موضوعی را به شدت رد کرد. بیش از سه سال از دوره دوم ریاست جمهوری آقای روحانی باقی مانده است.

مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در صورتی که حداقل یک سوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور را در مقام اجرای وظایف مدیریت قوه مجریه و اداره امور اجرایی کشور استیضاح کنند، رئیس جمهور باید ظرف مدت یک ماه پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و در خصوص مسایل مطرح شده توضیحات کافی بدهد.

بر اساس این بند “در صورتی که پس از بیانات نمایندگان مخالف و موافق و پاسخ رئیس جمهور، اکثریت دو سوم کل نمایندگان به عدم کفایت رئیس جمهور رأی دادند مراتب جهت اجرای بند ده اصل یکصد و دهم به اطلاع مقام رهبری می‌رسد”.

در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران تاکنون یک بار رئیس جمهور استیضاح شده است. ابوالحسن بنی صدر اولین رئیس جمهور ایران تنها رئیس دولتی است که نمایندگان رای به عدم کفایت سیاسی او دادند و او را از ریاست جمهوری خلع کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *