گری سیک (سیاستمدار کار آمریکایی): ترامپ با بن سلمان همان کاری را می کند که ما قبلا با شاه ایران کردیم 

By | ۱۳۹۷-۰۹-۰۱

به گزارش سایت «لوبلاگ» «گری سیک» استاد دانشگاه کلمبیا و از اعضای سابق شورای امنیت ملی آمریکا در دولتهای جرالد فورد، جیمی کارتر و رونالد ریگان و همچنین مشاور عالی کاخ سفید در امور ایران در سال 1357 با اشاره به دو کتاب «ترس» نوشته «باب وودوارد» و «آتش و خشم: اندرونی کاخ سفید» به قلم «مایکل وولف» می نویسد: «هر دو کتاب، رئیس جمهوری را توصیف می کنند که برغم تکبر فراوان، از نحوه و چرایی کارکردهای حکومت هیچ چیز نمی داند. برای وی تنها سازمانی قابل درک است که به همان شیوه ای که او کسب و کار خانوادگی خود را اداره می کرد (و می کند)، اداره شود.

ترامپ نسبت به واقعیات یا استدلالهایی که با دیدگاه جهانی وی مغایرت دارد، کاملاً غیرقابل نفوذ است؛ دیدگاهی که دهه ها پیش در حین عیاشی و خوشگذرانی‌هایش در نیویورک شکل گرفته است. از دیدگاه ترامپ، عدم توازن تجاری به معنای اتلاف درآمد است.»

گری سیک ادامه می دهد: «ترامپ، با احتساب بی مبالاتی و ناآگاهی اش در مورد تمامی جنبه های دولت، در نهایت به شماری از عقاید جزمی خود باز می گردد: اینکه حکمرانی یک نوع تجارت و داد و ستد است که کاملاً با بحث سود و زیان گره خورده و این که او از نبوغی منحصر بفرد در زمینه نحوه کارکرد دولت برخوردار است. با گذشت زمان، ترامپ افرادی را که با او مخالف هستند، حذف می کند و سیستم را وادار می کند تا خود را با چشم انداز یگانه او تطبیق دهد. او در حال پیروزی است.»

«در هفته جاری، ترامپ برای نخستین بار بیانیه مهم خود در حوزه سیاست خارجی را با الفاظی به دور از آداب و ادب سیاسی منتشر کرد. تابه حال هیچ کس در کاخ سفید سندی این چنینی ننگاشته است. آشکار است که ترامپ شخصاً این بیانیه را دیکته کرده و آن را به عنوان: بیانیه ای از جانب رئیس جمهور دونالد ترامپ در حمایت از عربستان سعودی- و نه بیانیه ای از جانب دولت آمریکا- منتشر کرده است. او پیروز شد. آنها [کارکنان کاخ سفید] نتوانستند او را از این کار بازدارند. ترامپ در حال دیکته کردن تصمیمات مهم در حوزه سیاست خارجی است؛ چیزی که در تاریخ آمریکا بی سابقه است.»

سرانجام گری سیک به این سوال می پردازد که آیا محمد بن سلمان دستور قتل وحشیانه روزنامه نگاری را صادر کرده که منتقد جدی اقدامات او بود؟ و پاسخ می دهد: شاید او این کار را کرده و شاید هم نکرده باشد! اما هر چه باشد، اکنون موضع دولت آمریکا چیست؟

«جواب ترامپ این است که روابط ما با عربستان سعودی یک سرمایه گذاری سودآور است و در استراتژی ما برای منزوی سازی و سرنگونی حکومت ایران، این پادشاهی به همراه اسرائیل یک بازیگر کلیدی بشمار می رود. نخست وزیر نتانیاهو موافق است که ولیعهد سعودی باید بخشیده شود و پرونده بسته شود. پس محمد بن سلمان! تو می توانی مرتکب قتل شوی، اما همچنان به سفارشات خود ادامه دهی. یک تاجر هرگز مشتری خوب را از خود نمی رنجاند.»

«ترامپ تفکر و اندیشه خود را پنهان نمی کند. ما تصویری واضح از سیاست خارجی آمریکا در دست داریم. ما سیاست خود را در دستان یک فرد قرار داده ایم، حاکم مستبد و قدرت طلب یک کشور نفت خیز در خلیج فارس که مقادیر قابل توجهی از تجهیزات نظامی آمریکا را خریداری می کند. ما پیش از این نیز این کار را کرده ایم. در دهه ۱۹۷۰ میلادی مُهره ما [در منطقه] شاه ایران بود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *