روزنامه لوموند: پروژه اتحادیه اروپا برای روابط تجاری با رژیم ایران بسیار لرزان و نامتعین است

By | ۱۳۹۷-۰۹-۰۲

روزنامه فرانسوی لوموند روز چهارشنبه ۳۰آبان۹۷ در مطلبی پیرامون «ساز و کار ویژه» اروپایی برای تبادلات مالی با رژیم که آن را « بسیار لرزان و نامتعین» توصیف کرده است، به تاثیر توطئه‌های تروریستی حکومت آخوندی در اروپا پرداخته و خاطرنشان می‌کند که توطئه‌های خنثی شده رژیم در فرانسه، آلبانی و دانمارک دیپلوماسی اروپا در رابطه با رژیم ایران را پیچیده کرده است.

لوموند با اشاره به اظهارات آندرس ساموئلسن، وزیر امور خارجه دانمارک در جمع همکارانش در اتحادیه اروپا درباره توطئه تروریستی رژیم در خاک دانمارک، می‌نویسد: این قضیه در اواخر ماه اکتبر(آبانماه) فاش شد، و سوءظن ها متوجه مأموران رژیم ایران است. کما این‌که در تحقیقات پیرامون طرح خنثی شده توطئه در ویلپنت در پاریس، که قرار بود تجمع مخالفان (رژیم ایران) در روز ۳۰ژوئن(نهم تیرماه) را هدف قرار دهد، یک دیپلمات (رژیم ایران) مأمور در اتریش در آلمان بازداشت شد. او در ماه اکتبر تحویل قضاییه بلژیک گردید.

لوموند می‌افزاید: اسدالله اسدی (دیپلمات بازداشت‌ شده) به سازماندهی این طرح سوءقصد که قرار بوده یک زوج بازداشت‌ شده در بروکسل در اواخر ماه ژوئن آن‌را به اجرا در آورد متهم شده است. دولت فرانسه به‌روشنی وزارت اطلاعات (رژیم) ایران را به‌عنوان آمر و سازماندهندهٔ اصلی این طرح معرفی کرده است. طرحهای تروریستی دیگری در آلبانی، آلمان یا هلند نیز ممکن است کار همین وزارتخانه بوده باشد و به همین دلیل، وزرای خارجه (اتحادیه اروپا) در نشست روز دوشنبه خود توافق کردند، امکان اِعمال تحریمهای تازه علیه (رژیم) ایران را بررسی کنند.

روزنامه لوموند درباره سرنوشت طرح اروپایی ساز و کار تبادلات مالی با رژیم آخوندی به‌منظور حفظ برجام، می‌نویسد: «پروژه اتحادیه اروپا برای حفظ برجام و به موازات آن ادامه روابط تجاری با رژیم ایران، به واقع بسیار لرزان و نامتعین است.

این پروژه نزدیک به دو ماه پیش ارائه شده، اما اجرای آن پیچیده و نامشخص به‌نظر می‌رسد: کارشناسان از خود می‌پرسند چگونه این مکانیسم به اروپاییان امکان این را می‌دهد که در ازای فروش کالا به (رژیم) ایران، نفت و گاز این کشور را خریداری کنند.

با همه اقداماتی که شده، چند و چون راه‌اندازی پروژه مزبور هنوز مشخص نیست،‌ به‌نحوی که یکی از وزرای شرکت‌ کننده در نشست روز دوشنبه به لوموند گفت که این طرح کلاً به‌نظرش «قدری جنون آمیز» می‌رسد و سفیر ایالات متحده در اتحادیه اروپا، آن را «ببر کاغذی» توصیف کرد.

کشورهایی که برای میزبانی ساز و کار ویژه (با رژیم ایران) مورد توجه قرار گرفتند از جمله لوکزامبورگ، اتریش و بلژیک، اشتیاق چندانی برای این کار نشان نداده‌اند، و پاریس هم پاسخ داده که هنوز هیچ تصمیمی در این باره نگرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *