دماوند، آتشفشانی که نزدیک شده؟ 

By | ۱۳۹۷-۰۹-۰۳

مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: در سال جاری حدود 4.5 درجه سانتی‌گراد در ارتفاعات دماوند افزایش دما رخ داده و دما کاهش نیافته است.

سیدمحمدرضا رضوی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه برای هیچ نهاد، گروه و یا محققی دلایل اثبات‌کننده برای فعالیت قله دماوند وجود ندارد، اظهار کرد: از نظر هواشناسی دو سیلاب اخیر در گزنک لاریجان به دلیل گرم شدن زمین و افزایش دما در آن منطقه است هر چند هنوز به تایید نهایی نرسیده است.

هوا در ارتفاعات دماوند گرم‌تر از جلگه شده

وی با اشاره به اینکه تعداد دفعاتی که دما در قله دماوند در سال جاری را به زیر صفر برساند کاهش یافته و دلیل اصلی آن گرمای زیاد است، تصریح کرد: در سال جاری شاهد جهش دمایی در ارتفاعات بودیم به طوری که دما در آن مناطق به 37 یا 38 درجه می‌رسید و هوا در آنجا گرم‌تر از جلگه بود.

رضوی با بیان اینکه در سال جاری حدود 4.5 درجه سانتی‌گراد در ارتفاعات دماوند افزایش دما رخ داده است و دما کاهش نیافت، تصریح کرد: سیلاب دماوند به دلیل ذوب شدن برف‌ها اتفاق می‌افتد بدین معنی که به دلیل افزایش روزهای گرم در ارتفاعات، در اوج ساعت گرم روز برف‌ها آب می‌شوند و سیلاب به راه می‌افتد.

مدیرکل هواشناسی مازندران با اشاره به اینکه هواشناسی این استان سه ایستگاه به منظور بررسی اقلیمی در دماوند تعبیه می‌کند، خاطرنشان کرد: داده‌ای که بخواهد نشان دهد دماوند فعال می‌شود یا خیر، اصلا وجود ندارد.

بارش برف در ارتفاعات مازندران کاهش پیدا کرده است

رضوی در ادامه با بیان اینکه بارش برف در ارتفاعات کاهش پیدا کرده است و از سویی دیگر برف‌ها حداقل یک ماه زودتر ذوب می‌شوند، تصریح کرد: مشکل اینجاست که در فصل بهار برف که ذخیره آبی در مازندران به حساب می‌آید ذوب می‌شود و فشار آبی بیش از اندازه‌ای را به این استان وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه ذوب شدن زودهنگام برف در مازندران موجب شده است تا جریان روانآب در رودخانه‌ها با آسیب رو به رو شود، اظهار کرد: زمانی که برف زودتر ذوب می‌شود و مصرف آب افزایش می‌یابد، باید به احداث سد روی بیاوریم؛ با وجود آنکه سدسازی در مجموع گزینه مناسبی نیست اما احداث نشدن آن برای مازندران ضرر بیشتری دارد.

ویلاسازی در کشور به یک جریان تبدیل شده است {البته توسط نورچشمی ها}

رضوی با تصریح بر اینکه ویلاسازی در مازندران به اندازه فراوانی در حال انجام است، تصریح کرد: در منطقه‌ای که 500 خانوار حضور داشتند امروز به 3700 خانوار رسیده و چند برابر شده است و این امر موجب می‌شود آب در همان مناطق مصرف شود، به اتمام برسد و فرصتی برای رسیدن به اراضی پایین دست نداشته باشد.

مدیرکل هواشناسی مازندران با ابراز تاسف از اینکه ویلاسازی در کشور به یک جریان تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: ویلا در حال تبدیل شدن به خانه سوم پس از خانه‌های کنار دریا، شهر و ییلاق است و این امور موجب مصرف آب می‌شود به طوری که نمی توان آن را مدیریت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *