ظریف و «دوام می‌آوریم»؛ پوستری که جنجال‌آفرین شد

By | ۱۳۹۷-۰۹-۰۵

انتشار پوستری با تصویر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، و شعار «دوام می‌آوریم» از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، موجی از خشم و انتقاد را در فضای مجازی فارسی‌زبان برانگیخته است.

در این پوستر که در صفحه توئیتر «پاد» منتشر شده، از اظهارات وزیر خارجه ایران در گفت‌و‌گو با روزنامه گاردین بهره گرفته شده که درباره وضعیت ایران با وجود تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی سخن گفته بود.
رادیو فردا:
آقای ظریف در این گفت‌و‌گو گفته که «ما مطمئنا مقاومت می‌کنیم و دوام می‌آوریم. ما نه تنها تحمل می‌کنیم و از تحریم‌ها بیرون می‌آییم بلکه این تحریم‌ها ما را به رشد خواهد رساند».

انتشار این پوستر در وهله نخست انتقادهایی را متوجه تیم رسانه‌ای دولت روحانی کرده که چرا چنین پیامی برای «مخاطب داخلی» که در حال حاضر نیز تحت فشار اقتصادی است، ارسال می‌کند.

کاربران ایرانی در توئیتر همچنین این موضوع را دستاویزی برای کنایه به تقسیم پست‌های دولتی میان آقازادگان کشور به ویژه آقازاده‌های اصلاح‌طلب کرده‌اند.

مهدی افروزمنش، روزنامه‌نگار با هشتگ «دوام می‌آوریم» توئیت کرده که «دور هم دوام می‌آوریم، با پسر وزیری که مشاور وزیری دیگر شد، با پسر نماینده‌ای که مدیر ورزشی شد چون فوتبالش خوب بود، با دختر وزیر اسبق که یکهو‌ رفت توی لیست و نماینده مردم! شد، با آقازاده‌ای که در پنت هاوس‌های نیویورک تحصیل علم می‌کند، حتما دوام می‌آوریم‌ و پیشرفت‌های نوه‌زادگان را هم می‌بینیم».

افروزمنش در توئیت قبلی خود، نوشته حسن زیدآبادی، فعال سیاسی، را ری‌توییت کرده که نوشته بود: «با حکم دژپسند وزیر اقتصاد در روز پنجشنبه اول آذر هادی رحمانی فضلی پسر وزیر کشور به عنوان مشاور جوان وزیر جدید منصوب شد. در اخبار رسمی منتشره پسوند فضلی از نام فرزند وزیر حذف شده است. رحمانی فضلی پیشتر در تلویزیون گفته بود سه فرزند بیکار در خانه دارد که بعدا گفت منظور دخترهایش بوده».

وقوع زلزله در کرمانشاه و وضعیت نامناسب زلزله‌زدگان آبان‌ ۹۶ از دیگر محورهای توئیت‌های کاربران توئیتر در واکنش به تلاش دولت برای ترویج «مقاومت مقابل تحریم‌ها» است.

«شوهر آهو خانم» با انتشار عکسی از زلزله‌زدگان استان کرمانشاه نوشته که «نگران ما نباشید چیزی برای از دست دادن نداریم، دوام می‌آوریم».

«حاج فیدل» نیز نوشته که «از سال گذشته با تدبیر دولت مردم در چادر زندگی می‌کردن که در صورت تَکرار زلزله، تلفات کاهش پیدا کند».

در بخش عمده‌ای از توئیت‌های فضای فارسی در واکنش به این پوستر، از فحش و کلمات رکیک استفاده شده که به نوعی خشم کاربران را نشان می‌دهد.

«هانا آرنت بی‌هایدگر» توئیت کرده «اگه بخوام حرف دلم رو درباره دوام می‌آوریم بزنم خیلی بی ادبی میشه ولی شماها همین رو فیو کنین».

«عجیب‌زاده» هم توئیت کرده که «قرار بود کاخ سفید را طویله کنند، اسرائیل را از روی نقشه محو کنند، حتی آن پیرمرد متوهم می‌خواست ۱۴۴۴ پیشرفته‌ترین کشور دنیا باشد، اما امروز بزرگترین افتخارشان این است که دوام میاوریم! صدای شکستن ستون‌های بتکده‌ای دیگر می‌آید، این بار اما از مغربِ سومنات».

«مهدی ام‌ام‌جی» نیز با اشاره به اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی علیه موجودیت اسرائیل نوشته است: «لااقل وقتی برای نابودی یک کشور دیگه بازه زمانی مشخص می‌کنید، دو ماه بعدش نگید دوام می‌آوریم. باعث میشه خنده‌دار به نظر برسید».

در تعداد قابل توجهی از توئیت‌ها، وزیر خارجه ایران به «دروغ‌گویی» متهم شده و کاربران به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند که آنها تا «سرنگونی» نظام و به محاکمه‌کشاندن آنها دوام خواهند آورد.

فائزه عبدی‌پور، از فعالان دراویش گنابادی توئیت کرده «ما که آره دوام می‌آوریم. شک نکنید. ولی شما رو شرمنده‌ایم».

«مکتوب» نیز نوشته است: «دوام می‌آوریم تا زوال استبداد دینی را جشن بگیریم، دوام می‌آوریم تا محاکمه عادلانه خیانتکاران و جنایتکاران به ایران و ایرانی را ببینیم. جناب ظریف خیانت‌های شما فراموش شدنی نیست. شما با علم و آگاهی به این سرزمین و به ملت ایران خیانت کردید».

کاوه کیمیایی نیز توئیت کرده که «جوانی‌مان سوخت ولی دوام می‌آوریم تا ریشه شما را بسوزانیم».

مریم شفیع‌پور هم ابراز عقیده کرده است: «به امید برگزاری اولین دادگاه علنی با دادرسی عادلانه و مبتنی بر قانونی حافظ کرامت انسانی، دوام می‌آوریم به امید حصول دادخواهی این‌همه خون و جوونی و زندگی».

چند روزنامه‌نگار نیز در توئیتر به این پوستر و پیام آن واکنش نشان داده‌اند.

رضا حقیقت‌نژاد نوشته که «ظریف اول جای مردم ایران گفت خودمان انتخاب کردیم، بعدش گفت دوام می‌آوریم، بعدا هم می‌گوید روی مین می‌رویم؛ سردار دیپلمات».

مازیار خسروی هم گفته است: «نه آقای ظریف نه! دوام نمی‌آوریم وقتی یکی به عنوان هدیه تولد، کودکش را در کانادا به دنیا می‌آورد و پاسخ دیگری که کودکانش گرسنه‌اند، حبس و پلیس ضد شورش است. وقتی دوام می‌آوریم که در این سرزمین، دویدن سهم کسانی نباشد که نمی‌رسند و رسیدن حق کسانی که نمی‌دوند!»

علی فراهانی هم توئیت کرده که «اوضاع اونقدر وخیم و دردناکه که واقعا به عنوان یه خبرنگار نمیدونم باید از چی نوشت. بخوای حقیقت رو منعکس کنی میشی به سیاه‌نمایی، خط گرفتن از غرب، بعدش دادگاه و… حقیقت رو هم که ننویسی اونوقت یه خائنی! آقایون، نمیخواید یه خرده کمتر بخورید؟ سیر نمیشید؟ آهان حله، دوام می‌آوریم.»

اعظم جنگ‌روی، از دختران خیابان انقلاب نیز با استفاده از هشتگ «دوام می‌آوریم»، پوستری از دختران خیابان انقلاب را منتشر کرده و عکس‌های متعددی نیز از کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه با همین هشتگ در توئیتر منتشر شده است.

در حالی که شمار زیادی از کاربران همچون سپیده پورآقایی از دولت و حاکمیت بدلیل «چهل سال تحقیر، سرکوب و سلب آسایش از خصوصی ترین لحظات زندگی» و همچون «آریو کوی و برزن» بدلیل «فداکردن چندین نسل سر یک آرمان پوچ» طی این مدت انتقاد کرده‌اند، نیروهای ارزشی توئیتر از وزیر خارجه ایران به دلیل دیگری انتقاد کرده‌اند.

از آن جمله مجتبی جلیلی با استفاده از هشتگ «ما اقتدار داریم» توئیت کرده که «دوام می‌آوریم یعنی چه؟! خدایا به مسئولین ما، لیاقتُ شعور دِه تا بفهمند نباید در حق مردمی که به آنها اعتماد کردند کوتاهی و خیانت کنند».

رضا فتاح نیز نوشته است: «معنای ما می‌توانیم یعنی من عالی‌ام. اما معنای دوام می‌آوریم چیست؟ هعییی زنده‌ام».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *