ارائه “طرح استیضاح” علی لاریجانی به هیئت رئیسه مجلس

By | ۱۳۹۷-۰۹-۰۷

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس از تهیه طرحی با ۲۷ امضا برای استیضاح علی لاریجانی خبر داد. امضاکنندگان طرح معتقدند رئیس مجلس با ارسال مستقیم دو لایحه به مجمع تشخیص مصلحت خلاف قانون عمل کرده است.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران

تلاش نمایندگانی که با تصویب قوانین مورد نظر گروه ویژه اقدام مالی (FATF) برای خارج کردن جمهوری اسلامی از فهرست سیاه این نهاد مخالف‌اند، وارد مرحله تازه‌ای شده و به تهیه طرحی برای استیضاح رئیس مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی‌، کشیده شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسینعلی حاجی‌ دلیگانی، عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی، روز سه،شنبه ششم آذر (۲۷ نوامبر) از ارائه طرح “استیضاح لاریجانی” به هیئت رئیسه مجلس خبر داد و متن این طرح را در اختیار خبرنگاران گذاشت.

در این طرح که ۲۷ نفر آن را امضا کرده‌اند، لاریجانی متهم شده که با ارسال مستقیم دو لایحه ارجاعی شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام اصل ۱۱۲ قانون اساسی و ماده ۲۰۰ آئین‌نامه داخلی مجلس را نقض کرده است.

لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) و لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی پیش از این در مجلس به تصویب رسیده بود اما شورای نگهبان ایرادهایی به آنها گرفت و برای مجلس پس فرستاد.

مطابق قانون، مصوبات مجلس زمانی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال می‌شود که کمیسیون مربوطه و اکثریت نمایندگان ایرادات شورای نگهبان را وارد ندانند و بر نظر قبلی خود پافشاری کنند.

منتقدان لاریجانی می‌گویند ارسال این دو لایحه به مجمع بدون طی تشریفات قانونی و بدون نظرخواهی از مجلس انجام شده و این اقدام غیرقانونی بوده است.

“اقدام مغایر قانون” لاریجانی

امضاکنندگان طرح استیضاح لاریجانی از رئیس کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس خواسته‌اند براساس ماده ۲۶ آئین‌نامه داخلی جدید مجلس (ماده ۲۴ قدیم) “به اقدام مغایر قانون رئیس محترم مجلس” رسیدگی شود.

ماده ۲۶ آئین‌نامه مقرر می‌کند: «هرگاه نمایندگان به کیفیت اداره جلسات یا سایر امور مجلس و نحوه ایفای وظایف رئیس یا سایر اعضای هیئت رئیسه معترض باشند، می‌توانند طی تقاضای کتبی با امضای حداقل بیست و پنج نفر و یا به‌درخواست کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس، تشکیل هیئت رسیدگی به اعتراضات، مرکب از رؤسای کمیسیون‌های تخصصی و اعضای کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس را درخواست نمایند.»

مطابق این ماده، کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مکلف است ظرف سه روز نسبت به تشکیل هیئت رسیدگی به اعتراضات اقدام کند و این هیئت باید حداکثر طی ۱۰ روز با حضور سه نماینده منتخب معترضان به موضوع رسیدگی کند.

طرح محکوم به شکست

بر پایه آئین‌نامه داخلی مجلس، در صورتی که اکثریت اعضای هیئت رسیدگی رأی بر عدم صلاحیت فرد مورد اعتراض دادند عضویت او در هیئت رئیسه تعلیق می‌شود و “گزارش هیئت در این باره در جلسه غیرعلنی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در اولین جلسه علنی مجلس بدون بحث به رأی‌گیری گذاشته می‌شود”.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

شواهد حکایت از آن دارد که این طرح به سادگی به نتیجه نمی‌رسد. این احتمال منفی نیست که برخی از امضاکنندگان طرح امضای خود را پس بگیرند. چنان که دست‌کم سه نفر این کار را بکنند موضوع از اصل منتفی خواهد شد.

افزون بر این چنانچه هیئت رسیدگی هم رأی به عدم صلاحیت لاریجانی بدهد، با توجه به حمایت اکثریت نمایندگان مجلس از او که در تصویب لایحه‌های مورد مناقشه نیز خود را نشان داد، بسیار بعید است “استیضاح” رئیس مجلس در صحن علنی رأی بیاورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *