برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران: مردم ایران هر روز به خاطر باورهای دینی خود در وحشت و رنج هستند‎

By | ۱۳۹۷-۰۹-۰۸

برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در جریان نشستی با عنوان «میزگرد بین‌المللی آزادی ادیان» گفته است «هر روز در ایران مردان و زنان به خاطر باورهای دینی‌شان از وحشت‌های ناگفته زیادی رنج می‌برند».

بخش‌هایی از سخنرانی آقای هوک روز هفتم آذر در تارنمای «وزارت خارجه آمریکا به زبان فارسی» در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفته است بهائیان، مسیحیان، کلیمیان، زرتشتی‌ها، مسلمانان سنی و دراویش، به‌طور مشخص «هدف این رژیم قرار دارند».

آقای هوک گفته است «مسلمانان سنی نیز در معرض سرکوب حکومتی، از جمله قتل‌های خودسرانه، بازداشت‌های خودسرانه و شکنجه در بازداشت، قرار دارند. آنها به طور مرتب از کسب جواز ساختن محل عبادت، خصوصا در تهران، محروم می‌شوند».

به گفته نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، این وضعیت بیانگر «تزویر زننده‌» رهبران حکومتی‌ست که خود را طلایه‌دار اسلام می‌دانند.

وضعیت آزادی مذاهب در ایران بارها با انتقاد سازمان‌های غیردولتی و مدافع حقوق بشر روبه‌رو شده‌است. گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران نیز از محدودیت‌ها و تبعیض‌ها علیه اقلیت‌های دینی و زنان از سوی حکومت ایران انتقاد کرده‌است.

در گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا نیز معمولا ایران در کنار کشورهایی مانند عربستان سعودی، ناقض آزادی مذاهب توصیف می‌شود.

وزارت خارجه ایران این گزارش‌ها را «غیر مستند، غیرواقعی، اغراق‌آمیز و غیر سازنده» و تهیه آن‌را «بر مبنای اغراض سیاسی» توصیف می‌کند. جمهوری اسلامی می‌گوید دولت آمریکا «باید به جای اندرز دیگر کشورها به موارد نقض فاحش حقوق مسلمانان خود توجه کند».

برایان هوک در «میزگرد بین‌المللی آزادی ادیان» گفته است حکومت ایران «می‌تواند نکاتی را از بنیانگذار امپراطوری ایران، کورش کبیر، که بیش از هر چیز به خاطر بردباری دینی‌اش شهره است، بیاموزد. رژیم ایران مرتبا از بازدید ایرانیان از مقبره او ممانعت می‌کند. باید پرسید که این رژیم متزلزل از چه هراس دارد».

به نظر می‌رسد اشاره آقای هوک به مخالفت‌ها و جلوگیری از برگزاری مراسم در کنار آرامگاه کوروش در ایران باشد. در ایران روز هفتم آبان ماه، نه به شکل رسمی بلکه از سوی شهروندان، «روز کوروش» نامیده می‌شود و گروهی از شهروندان معمولا در این روز مراسمی برگزار می‌کنند.

برایان هوک در بخشی دیگر از سخنرانی خود بار دیگر هزینه پول از سوی حکومت ایران در خارج از مرزهای کشور را هدف انتقاد قرار داده و گفته است «در حالی که میلیاردها [تومان] صرف ماجراجویی‌های خارجی می‌شود، خدمات عمومی به شدت رو به افول هستند».

آقای هوک در عین حال می‌گوید کارزار «فشار حداکثری» دولت آمریکا تا زمانی که جمهوری اسلامی «دست به تغییر سیاست‌های مخرب خود نزند» ادامه خواهد داشت.

«فشار حداکثری» عنوانی‌ست که مقام‌های واشینگتن، پس از خروج دولت آمریکا از توافق اتمی و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، بارها از آن استفاده کرده‌اند. دولت ترامپ می‌گوید توافق اتمی دوره باراک اوباما به دیگر اقدامات «مخرب» ایران پایان نداد و محدودیت زمانی دارد.

تهران از سوی دیگر آمریکا را به نقض تعهدات چندجانبه خود متهم کرده‌ و اتهام «فعالیت‌های مخرب» و یا «حمایت از تروریسم» را رد می‌کند. مقام‌های جمهوری اسلامی اقدامات اخیر دولت آمریکا را «جنگ روانی» توصیف کرده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا به زبان فارسی، رادیو فردا|ت|خ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *