روایت یک صراف افغانستانی از قاچاق دلار به ایران

By | ۱۳۹۷-۰۹-۰۹

خودش می‌گوید از هر «۱۰» هزار دلاری که به ایران منتقل می‌کند، حداقل ۵۰۰ دلارش سود است. در کابل مغازه صرافی دارد و غیر از کارهای تعریف شده صرافی، هر از گاهی هم به ایران سفر می‌کند وهر بار بین ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار با خود می‌برد و در شهر مشهد می‌فروشد. می‌گوید تمام مشکلات در انتقال دلار از افغانستان به ایران، تنها در فرودگاه کابل و هرات خلاصه می‌شود اما به محض ورود به خاک ایران، خیالش راحت می‌شود چون حکومت از ورود دلار استقبال می‌کند.

انتقال دلار از فرودگاه کابل به هرات و از هرات توسط تاکسی‌های مسافربری به مشهد کار چندان دشواری نیست. این کار از مرز «اسلام قلعه» هرات انجام می شود. تنها صرافان نیستند که در این کار دست دارند بلکه رانندگان تاکسی که روزانه از ولایت هرات به شهر مشهد مسافر جابه جا می‌کنند نیز از قاچاق دلار به ایران بی‌ نصیب نمی مانند.
زهره زمانی، شهروند خبرنگار، هرات 

به گفته این صراف، در سال جاری، به ویژه در ماه‌های اخیر، انتقال غیرقانونی دلار از افغانستان به ایران به شدت افزایش یافته و این کار به یک شغل پر درآمد برای صرافان و قاچاق بران پول در افغانستان تبدیل شده است: «از میان ۴۰۰ صراف که در یک پاساژ مصروف فعالیت هستند، بین ۸۰ تا ۱۰۰نفر آن ها در انتقال غیرقانونی دلار به ایران دست دارند که به طور مستقیم دلار را به نرخ پایین از بازارهای افغانستان خریداری می‌کنند و پس از انتقال آن در مشهد، به قمیت بالاتر به فروش می‌رسانند.»

چندی قبل «خلیل الله صدیقی»، رییس بانک مرکزی افغانستان در پاسخ به انتقادات اعضای مجلس نمایندگان این کشور مبنی بر افزایش نرخ دلار و کاهش پول افغانی گفته بود دلار از فرودگاه کابل، فرودگاه مزار شریف و مرزهای نیمروز، فرا، اسلام قلعه هرات و حیرتان به کشور ایران چاقاق می‌شود. اما این صراف افغانستانی می‌گوید:  «قاچاق دلار تنها از مرز‌های زمینی صورت می‌گیرد و از طریق هواپیما انتقال دلار دشوار است از همین صرافان و قاچاقبران ارز مرزهای زمینی را بخاطر این کار ترجیح می‌دهند.»

به گفته او  یکی از دلایل عمده‌ای که دلار در بازارهای هرات و نیمروز نسبت به کابل و دیگر ولایت‌های افغانستان، کمتر است قاچاق بیش از حد آن از مرز اسلام قلعه و نمیروز به ایران است که سبب کاهش دلار در بازارهای این دو ولایت شده است.

چندی پیش رییس بانک مرکزی افغانستان از سفر روزانه‌ای بیش از ۱۰۰ تاکسی مسافر بری از بندر هرات به مشهد خبر داده و گفته بود: «یک تعداد افراد مافیایی و زورمند فقط به منظور قاچاق دلار به ایران، در این مسیر رفت و آمد می‌کنند. آنان به هر پیمانه‌ای که خواسته باشند دلار را داخل جعبه‌ها جابجا نموده به مشهد انتقال می‌دهند. هیچگونه بررسی در این مسیر وجود ندارد.»

اما صراف می‌گویدکه قاچاق دلار از افغانستان به ایران، با همکاری سربازان مرزی صورت می‌گیرد و دلالان و قاچاقبران بخاطر انتقال دلار به جمهوری اسلامی به سربازان مرزی پول پرداخت می‌کنند اما او توضیح نمی‌دهد چقدر به سربازان می‌پردازند تا  بتوانند با جعبه‌های پر از دلار اجازه خروج از مرز افغانستان را می‌گیرند.

با این حال «عبدالاحد ولی زاده»، سخنگوی فرماندهی ولایت هرات به «ایران وایر» می‌گوید که تلاش‌ها برای جلوگیری قاچاق دلار از مرزهای این ولایت به ایران آغاز شده است. به گفته او طی یک ماه گذشته سربازان پلیس هرات، دو تن را به جرم چاقاق دلار به جمهوری اسلامی دستگیر کرده‌اند: «این دو فرد شهروند افغانستان است و زمانی که می‌خواستند هر کدام مبلغ ۲۰ هزار دلار را از مرز هرات به ایران انتقال دهند دستگیر شدند. امنیت ملی هم در این پیوند چند نفر را دستگیر نموده است که ما اطلاعات دقیق از آن نداریم.»

آقای ولی زاده ادامه می‌دهد که هرچند قاچاق دلار نسبت به ماه‌های گذشته کاهش یافته است اما هنوز هم این موضوع بطور کامل حل نشده است. او میگوید که نیروهای پلیس این ولایت در تلاش هستند تا اشخاصی را که در انتقال غیر قانونی دلار به ایران دست دارند،دستگیر کنند.

با وجود همه این تلاشها برای جلوگیری از قاچاق دلارتغییر چندانی در نرخ آن به وجود نیامده.

به دلیل حضور موسسات بین‌المللی و نیروهای آمریکایی در افغانستان، پس از افغانی، دلار دومین پول پر کاربرد در کشور افغانستان است.

چندی پیش «رویترز» گزارش داد که روزانه بین دو تا سه میلیون دلار از مرزهای افغانستان بگونه‌ای غیر قانونی خارج و به ایران  منتقل می‌شود. یافته‌های رویترز نشان می‌داد که تعداد از رانندگان تاکسی که از ولایت هرات افغانستان، به مشهد مسافر انتقال می‌دهند دلار را با خود به ایران برده در آنجا به قیمت بالاتری می‌فروشند.  موضوعی که یک صراف افغانستانی در گفت و گو با ما آن را تائید کرد

ولایت نیمروز یکی از ولایات مرزی افغانستان است که چندین کیلومتر مرز مشترک میان این کشور و ایران وجود دارد. پیشتر  رییس بانک مرکزی افغانستان به قاچاق دلار از این مرز نیز اشاره کرده بود.

اکنون «فیض الله غم‌خور»، مشاور مطبوعاتی ولایت نیمروز می‌گوید که برای جلوگیری از قاچاق دلار به جمهوری اسلامی مقامات این ولایت یک کمیسیون مشترک را ایجاد کرده‌اند تا در مبارزه با چاقاق دلار فعالیت نماید. او می‌افزاید: «به تمام نهادهای کشفی، ماموران پولیس و قوای سرحدی این ولایت وظیفه داده شده است که بخاطر جلوگیری از انتقال غیر قانونی دلار از مرز این ولایت به ایران اقدامات جدی روی دست گیرند.»

خارج شدن آمریکا از برجام و تشدید تحریم‌های اقتصادی این کشور علیه ایران، سبب افزایش بی‌رویه نرخ دلار در بازارهای ایران شده است و قاچاق دلار از افغانستان به این کشور را رونق داده است. رونقی به جیب مافیا و قاچاقبران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *