محمود صادقی:  پول‌های قوه قضاییه به خزانه برنمی‌گردد و هیچ نهاد نظارتی بر آن نظارت ندارد/ سه ماه است نامه نوشته ایم ولی این قوه حتی یک سطر هم پاسخ نداده

By | ۱۳۹۷-۰۹-۱۱

نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفت: پیش‌بینی می‌کنم بتوانیم رای نمایندگان را برای انجام تحقیق و تفحص از حساب‌های قوه قضاییه بگیریم.

به گزارش ایلنا، محمود صادقی پیش از ظهر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران از تهیه طرحی برای جلوگیری از فرار مغزها خبر داد و گفت: این طرح را به تازگی تقدیم کردیم و خوشبختانه همین امروز امضاهای زیادی برای آن جمع شد. این طرح سازمان‌های اجرایی را مکلف می‌کند که ۲۰ درصد از سهمیه استخدامی خود را از طریق آزمون به نخبگان واگذار کند.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس با اشاره به پیگیری حساب‌های قوه قضائیه گفت: ما در ابتدا برای پیگیری این موضوع از تذکر استفاده کردیم سپس سوال از وزیر را مطرح کردم و پس از اینکه دیدیم این کارها به نتیجه نرسید، تقاضای تحقیق و تفحص از حساب‌های قوه قضائیه با هفت امضا از نمایندگان اصلاح‌طلب و اصولگرا و به دور از نگاه‌های سیاسی مطرح شده است. این تحقیق و تفحص برای پیگیری میزان وجوهی که در این حساب‌ها وجود دارد و همچنین جهت روشن شدن نوع هزینه‌کرد آنها تقاضا شده است.

وی ادامه داد: بر خلاف اصل ۹۵ قانون اساسی این پول‌ها به خزانه برنمی‌گردد و هیچ نهاد نظارتی بر آن نظارت ندارد هر چند که حدود سه ماه از پیگیری‌ها می‌گذرد اما قوه قضائیه یک سطر پاسخ نداده است. «سخنگوی قوه قضائیه هم گفته بودند این حساب‌ها این قدر شفاف است که می‌توانیم آن را در صدا و سیما نشان دهیم» اما بهتر است به نمایندگان گزارشی داده شود.

رئیس فراکسیون شفاف‌سازی عنوان کرد: من پیش‌بینی می‌کنم بتوانیم رای نمایندگان را برای انجام این تحقیق و تفحص بگیریم.

محمود صادقی با اشاره به ۱۸ آذرماه که روز جهانی مبارزه با فساد نامگذار گرفته تصریح کرد: ما برنامه‌های متعددی برای ایجاد شفافیت در کشور داریم و باید توجه داشته باشیم که شفافیت ابزاری برای استقرار صلح، امنیت و عدالت است و اگر منابع خود را به خوبی توزیع کنیم، می‌توانیم به آن نزدیک شویم. در این راستا شفافیت آرای نمایندگان نیز مهم است که پیشنهاد داده‌ایم شفافیت آرا در ابتدا به صورت داوطلبانه باشد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی در کشور ما تعدادشان رو به افزایش است اما کارآیی مطلوب را ندارند، گفت: ما اگر آزادی مطبوعات را داشته باشیم این می‌تواند خود به عنوان یکی از اقدامات مبارزه با فساد تلقی شود که نیاز به تعدد این همه دستگاه‌های نظارتی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *