تصویب بودجه سال ۹۸، بر اساس «دلار ۵۷۰۰ تومانی»

By | ۱۳۹۷-۰۹-۱۲

یک روز پس از تصویب بودجه سال ٩٨ در دولت ایران، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس خبر داد که بر اساس شنیده‌هایش قیمت نفت در این لایحه ۵۴ دلار و قیمت دلار نیز ۵۷۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، روز دوشنبه ۱۲ آذر، اعلام کرد که لایحه بودجه سال ٩٨ روز پنجشنبه به مجلس ارائه می‌شود.

آقای نوبخت گفت که «با توجه به شرایط تحریم، تدوین لایحه بودجه ٩٨ دشوار بود اما بودجه معقولی تنظیم شد». هیئت دولت ایران شامگاه یک‌شنبه، ۱۱ آذر، بودجه سال ۹۸ را تصویب کرد.

در همین حال بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، روز دوشنبه در مصاحبه با تلویزیون ایران گفت که احتمالاً قیمت دلار در بودجه سال آینده حدود ۵۷۰۰ تومان درنظر گرفته شود.

این نماینده مجلس در حالی از این نرخ دلار سخن گفته که قیمت دلار در بازار آزاد هم اکنون حدود دوازده هزار تومان گزارش می‌شود.

وی همچنین خبر داد که دولت در لایحه بودجه سال آینده قیمت ۵۴ دلار را برای هر بشکه نفت در نظر گرفته است.

قیمت نفت برنت در حال حاضر کمتر از ۶۰ دلار و نفت وست‌تگزاس اینترمدیت نیز حدود ۵۱ دلار است. بهای هر بشکه نفت خام ایران معمولا دو یا سه دلار کمتر از قیمت نفت برنت دریای شمال است.

در بودجه سال ۹۷ قیمت نفت بشکه‌ای ۵۵ دلار و قیمت هر دلار،‌۳۵۰۰ تومان پیش‌بینی شده بود.

سخنگوی هئیت رئیسه مجلس همچنین گفت که در بودجه سال ۹۸ پیش‌بینی شده ایران روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت صادر کند.

پیش از این خبرگزاری فارس در گزارشی اعلام کرده بود که میزان فروش نفت ایران در بودجه سال آینده یک میلیون بشکه در روز با قیمت بشکه‌ای ۶۰ دلار پیش‌بینی شده است.

بر اساس این پیش‌بینی‌ها، فروش نفت ایران در سال ۹۸ حدود نصف میزان فروش پیش‌بینی شده برای سال ۹۷ است.

مرکز پژوهش‌های مجلس ایران پیش از این پیش‌بینی کرده بود که با بازگشت تحریم‌های نفتی آمریکا، میزان صادرات نفت ایران در حالت خوش‌بینانه به میزان ۵۰۰ هزار بشکه و در حالت بدبینانه به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

در قانون بودجه امسال ایران صادرات بیش از دو میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی با قیمت متوسط ۵۵ دلار پیش‌بینی شده بود که انتظار می‌رفت کمی بیش از ۴۸ میلیارد دلار برای کشور ارزآوری داشته باشد.

به گفته مقامات دولت «تامین کالاهای اساسی مردم با ارز دولتی» از جمله دیگر ویژگی‌های بودجه سال آینده است.

در همین حال علی لاریجانی، رئیس مجلس، روز دوشنبه گفت که هنوز دولت و مجلس در این باره تصمیم نهایی نگرفته‌اند.

به گفته آقای لاریجانی، برخی از مقامات معتقدند که قیمت کالاها به صورت واقعی باشد و به مردم یارانه داده شود اما برخی معتقدند که این کالاها همچنان با ارز دولتی تامین شود.

براساس مصوبه دولت کارمندانی که زیر سه میلیون تومان درآمد دارند و افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی بسته حمایتی دریافت می‌کنند.

براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت مکلف است تا ۱۵ آذرماه لایحه بودجه سال بعد را به مجلس تقدیم کند.

با استفاده ازخبرگزاری‌های صدا و سیما، ایسنا، ایرنا، فارس و رادیو فردا / ا.م / پ.پ​

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *