علی لاریجانی: ظریف بخش دوم سخنانش را نمی‌گفت، بهتر بود

By | ۱۳۹۷-۰۹-۱۲

رئیس مجلس شورای اسلامی می‌گوید که خروج از برجام بستگی به شرایط دارد. او دولت فربه در ایران را چالشی اساسی برای کشور خوانده و گفته است که “ما با مشکل اخلاق سیاسی مواجه هستیم”.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران

علی لاریجانی، رییس‌مجلس شورای اسلامی ایران روز دوشنبه ۱۲ آذر (سوم دسامبر) در یک نشست مطبوعاتی با رسانه‌های داخلی و خارجی شرکت کرد. او در پاسخ به پرسشی در مورد اظهارات محمدجواد ظریف، وزیر خارجه، در مورد پولشویی گفت: «نکته آقای ظریف درباره پولشویی مقدمه و مؤخره‌ای داشت که در ابتدای آن اعلام کردند کسانی که در مورد لایحه CFT براساس عقاید خود صادقانه نظر می‌دهند و برخی هم ممکن است تحت‌تأثیر باشند که به نظرم موضوع دومی را اگر نمی‌گفتند بهتر بود و سیاستمداران می‌توانند برخی موضوعات را نگویند.»

لاریجانی در بخش دیگری از این نشست مطبوعاتی در مورد ساز و کار مالی ویژه اروپا در رابطه با ادامه تبادلات تجاری با ایران عنوان کرد: «سازوکارهای مالی اروپایی ها به خاطر فشار آمریکایی‌ها با سختی مواجه شده اما آنها باید تصمیم نهایی را گرفته و ابلاغ کنند که در حال مذاکره هستند ضمن اینکه مسیر قانونی لوایحی همچون CFT و سایر لوایح مربوط به FATF در حال طی شدن است.»

“مصرف برجام بستگی به شرایط  دارد”

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «از چهار لایحه مربوط به FATF ، یک لایحه بعد از تصویب و تایید ابلاغ شده است و دو لایحه نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی است و یکی از لوایح که شورای نگهبان به آن ایراد گرفته، در کمیسیون برخی از ایرادات آن رفع شده و روی برخی مواد اصرار وجود دارد که بعد از بررسی مجلس، لایحه مجدد به شورای نگهبان ارسال می‌شود و اگر این شورا مجدداً لایحه را رد کند، برای تایید به مجمع تشخیص ارسال خواهد شد.»

لاریجانی درباره ادامه حضور در برجام گفت که باید شرایط سنجیده شود که اگر خروجی ندارد در این باره تصمیم بگیریم چرا که “ما نیز همچون آمریکا حق خروج از این معاهده را داریم اما مصرف کردن این حق بستگی به شرایط دارد.

دویچه وله :

رئیس مجلس شورای اسلامی سپس بحث دستگاه عریض و طویل بوروکراسی در ایران را یکی از چالش‌های اساسی کشور خواند و گفت: «یکی از علل وجود چالش ها در کشور دولت پهن پیکری است که هزینه زیادی برای کشور به بار می آورد و این حجم از گستردگی منابع کشور را کاهش می دهد.» او با اشاره به اینکه تا پایان زمان اجرای برنامه ششم باید ۱۵ درصد از حجم دولت کم شود، اظهار داشت: «حتی لازم است بیش از اینها از حجم دولت کاسته شود تا دولت با چابکی بیشتری فعالیت کند.»

بحث فربه‌بودن دولت در ایران بیش ازیک دهه است  که مطرح است، ولی تصمیمی اساسی در مورد آن گرفته نمی‌شود. حسن روحانی، اردیبهشت امسال در این باره گفت: «دولت باید خودش را سبک کند، با این وضعیت دویدن که هیچ، راه رفتن هم برای دولت سخت است و باید عصا و ویلچر برای دولت بگیریم؛ دولت باید سبک تر و چابک تر شود.»

در سال‌های اخیر سهم بودجه جاری نسبت به بودجه عمرانی دائما افزایش یافته و دولت به دلیل ناتوانی در تامین بودجه دائما با کسری بودجه روبرو بوده است. بخش عمده بودجه جاری صرف هزینه‌های دولت و دستگاه بوروکراسی و بازنشستگان آن می‌شود.

«ایران مشکل اخلاق سیاسی دارد»

اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و بحث کوچک سازی دولت گرچه از یک دهه پیش در جریان بوده ولی به گفته ناظران به سبب مقاومت‌ها و رانت‌هایی که طیف‌های مختلف قدرت در حفظ شرایط موجود داشته‌اند، پیشرفت چندانی در زمینه آن مشاهده نمی‌شود یا حداکثر به “خصولتی” شدن بخشی از اقتصاد ایران انجامیده است.

رئیس مجلس ایران سپس در پاسخ به سوالی پیرامون چرایی شفاف‌نبودن آرای نمایندگان مجلس گفت: « شفافیت باید انجام شود اما موضوع مهمتر حریت نمایندگان است، باید کاری شود تا حریت نمایندگان حفظ شود، (ولی) ما در مریخ صحبت نمی‌کنیم، در ایران هتاکی و فشار وجود دارد. در کشور از این مسائل وجود دارد و برخی می‌ترسند و عده‌ای نمی‌ترسند.

لاریجانی گفت: «برخی نمایندگان از شهرهایی آمده‌اند که با هر اعلام نظری برایشان مشکل ایجاد می‌شود و تحت فشار قرار می‌گیرند، باید فرهنگ رفتاری تغییر کند، متأسفانه با مشکل اخلاق سیاسی در ایران مواجه هستیم. »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *