خانواده زندانیان آمریکایی در ایران: ویزای فرزندان مقامات ایرانی را لغو کنید

By | ۱۳۹۷-۰۹-۱۳

خانواده‌های آمریکاییان زندانی در ایران از دونالد ترامپ خواسته‌اند ویزای فرزندان مقامات ارشد دولت ایران را که در ایالات متحده به سر می‌برند لغو کند.

این خانواده‌ها می‌گویند هرچند دونالد ترامپ پیش‌تر وعده داده بود مسئله آزادی شهروندان زندانی آمریکایی در ایران را حل کند، با این حال تا کنون اقدامی جدی صورت نگرفته است.

یورونیوز:

ندیم زکا، که پدرش نزار در سال ۲۰۱۵ به هنگام ورود به ایران برای شرکت در یک کنفرانس مربوط به نقش اینترنت بازداشت شد، می‌گوید لغو ویزا «کمترین کاری است که دولت ایالات متحده می‌تواند انجام دهد تا روند گروگان‌گیری را که ۴۰ سال است ادامه دارد متوقف کند.»

به گزارش ان‌بی‌سی، این خانواده‌ها لیستی از فرزندان مقامات ارشد ایران که در آمریکا به سر می‌برند تهیه کرده‌اند که در میان آن نام وابستگان حسن روحانی، معصومه ابتکار و علی لاریجانی به چشم می‌خورد.

مطابق این لیست‌؛ برادرزاده حسن روحانی و فرزند مشاور سابق او حسین فریدون در نیویورک به سر می‌برد. دختر علی لاریجانی در بیمارستان ایالتی اوهایو مشغول به کار است و پسر معصومه ابتکار، از اشغال‌کنندگان سفارت آمریکا در سال ۵۸، در شهر لس‌آنجلس دانشجوست.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود در پاسخ به درخواست این خانواده‌ها گفت: «ایالات متحده تمام گزینه‌ها را برای تحت فشار گذاشتن رژیم ایران دنبال می‌کند تا به حبس خودسرانه افراد آمریکایی خاتمه دهد و فشار بر ایران را در این پرونده‌ها ادامه می‌دهد تا آن‌ها حل شوند.»


شماری از نمایندگان مجلس آمریکا از این درخواست خانواده‌ها برای لغو ویزای فرزندان مقامات ایران پشتیبانی می‌کنند از جمله سناتور تد کروز نماینده جمهوری‌خواه از تگزاس و همچنین الیوت آنجل نماینده دموکرات از نیویورک که انتظار می‌رود ریاست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان را به زودی در اختیار بگیرد.

دستکم ۴ شهروند آمریکایی و ۱ مقیم قانونی ایالات متحده در حال حاضر در ایران در زندان به سر می‌برند.

دونالد ترامپ پیش از این گفته بود در صورت رسیدن به ریاست‌جمهوری برای آزادی زندانیان امریکایی به ایران باج نخواهد داد

«زیو وانگ» دانشجوی چینی ۳۷ ساله متولد آمریکا که دانشجوی دکتری تاریخ در دانشگاه پرینستون است به اتهام جاسوسی به ۱۰ سال زندان محکوم شده و دوران بازداشت خود را در تهران می‌گذراند.

سیامک نمازی ۴۶ ساله به اتهام جاسوسی و همکاری با ایالات متحده آمریکا به ۱۰ سال زندان محکوم شده است. پدر وی، باقر نمازی، نیز که برای پیگیری وضعیت فرزندش به ایران سفر کرده بود پس از بازداشت و سپس آزادی، از کشور ممنوع‌الخروج شده است.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند این بازداشت‌ها خودسرانه و بی‌پایه هستند.

دونالد ترامپ در ابتدای سال جاری رابرت اوبرایان را به سمت نماینده ویژه خود در امور گروگان‌ها منصوب کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *