بازداشت مدیر مالی «هواوی» در کانادا؛ «تحقیقاتی در مورد نقض تحریم‌های ایران جریان داشت»

By | ۱۳۹۷-۰۹-۱۵

مقام‌های کانادا تائید کرده‌اند که مدیر ارشد مالی غول مخابراتی چین، «هواوی»، در این کشور بازداشت شده و ممکن است به آمریکا انتقال پیدا کند. بنا بر برخی گزارش‌ها این بازداشت‌ در ارتباط با «نقض تحریم‌های آمریکا» صورت گرفته‌است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس به‌نقل از یان مک‌لود، سخنگوی وزارت دادگستری ایالات متحده، می‌گوید بازداشت منگ وان‌‌جو، روز شنبه (۱۰ آذر) در ونکوور کانادا صورت گرفته‌است.

آقای مک‌لود گفته است او به دلایل قانونی نمی‌تواند جزئیات بیشتری در مورد این ماجرا ارائه کند. این ممنوعیت در پی درخواست خانم منگ صادر شده‌است. درخواست او برای آزادی به قید وثیقه قرار است روز جمعه در دادگاه بررسی شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده‌است که بازداشت منگ وان‌جو «در پیوند با نقض تحریم‌های ایالات متحده» انجام شده‌است، اما این خبرگزاری قادر نیست به‌طور قطع در مورد ماهیت این تحریم‌ها نظری بدهد.

رویترز در اردیبهشت ماه گذشته گزارش داده بود که وزارت دادگستری آمریکا مشغول تحقیقاتی در مورد شرکت «هواوی» و اقدامات احتمالی در نقض تحریم‌ها علیه ایران بوده‌است.

نه تنها رویترز که در آن زمان وال‌استریت‌جورنال و نیویورک‌تایمیز نیز گزارش مشابهی را منتشر کرده بودند.

رسانه‌ها به نقل از منابع آگاه گفته بودند تحقیقات از این شرکت دست‌کم از سال ۲۰۱۶ آغاز شده و هدف از آن این است که مشخص شود آیا «هواوی» محصولات آمریکایی را به ایران و دیگر کشورهای مورد تحریم آمریکا انتقال داده است یا نه. هیچ یک از رسانه‌ها هنوز گزارشی قطعی در مورد ارتباط این موضوع و بازداشت منگ منتشر نکرده‌اند.

منگ وان‌جو (سابرینا منگ)، دختر موسس شرکت «هواوی» و مدیر مالی آن است. او در عین حال معاون رئیس هیئت مدیره نیز هست.

آن‌طور که برخی از رسانه‌های چینی می‌گویند انتظار می‌رود خانم منگ جایگزین پدرش، رن ژنگ‌فی شود. منگ وان‌جو نام خانوادگی مادر خود را انتخاب کرده‌است.

چین رسما به بازداشت مدیر مالی هواوی اعتراض کرده‌است. به‌گزارش «چاینا دیلی» سفارت چین در کانادا روز چهارشنبه ۱۴ آذر، به طور رسمی «مخالفت راسخ» و «اعتراض شدید» خود را در مورد بازداشت منگ وان‌جو بیان کرده‌است.

در بیانیه‌ای که این سفارت‌خانه منتشر کرده نیز گفته شده بازداشت مقام ارشد شرکت مخابراتی چینی به درخواست آمریکا صورت گرفته‌است.

شرکت هواوی روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد به تمامی قوانین و ضوابط موجود «از جمله قوانین مربوط به کنترل صادرات و تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و ایالات متحده» عمل کرده‌است. این شرکت می‌گوید اطلاعات بسیار اندکی در مورد ماهیت این بازداشت دریافت کرده‌است.

هواوی یک شرکت عظیم لوازم مخابراتی و الکترونیک در چین است. دفتر مرکزی این شرکت در شنژن، استان جنوبی گوانگ‌دونگ واقع است.

رویترز، اسوشیتدپرس، وال‌استریت‌جورنال، توئیتر، سوث‌چاینا مورنینگ‌‌پست، چاینادیلی|ت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *