جهانگیری: راه‌های جدیدی برای فروش نفت پیدا کرده‌ایم

By | ۱۳۹۷-۰۹-۱۶

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌ جمهوری ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری ژاپنی «کیودو» به صفر رساندن صادرات نفت ایران را «حرفی بسیار خطرناک، ولی غیرممکن» توصیف کرد.

به گفته آقای جهانگیری، ایران برای فروش نفت خود به «را‌ه‌های جدیدی» دست پیدا کرده‌ است.

معاون اول رئیس جمهوری ایران بدون ارائه توضیحاتی بیشتر درباره این راه‌های جدید فروش نفت تاکید کرد: «حتی اگر شرکای اصلی اقتصادی ما خرید نفت را کاهش بدهند، شرکای جدیدی پیدا کردیم و به آنها نفت فروخته‌ایم و این راه را ادامه خواهیم داد.»

مقام‌های ایالات متحده آمریکا، پس از اجرای فاز جدید تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، بارها از تلاش برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران سخن گفته‌اند.بیشتر بخوانید:

تهدید دوباره روحانی به جلوگیری از صدور نفت از خلیج فارس

در مقابل حسن روحانی، رئیس جمهور، در پاسخ به این تهدید، در ماه‌های اخیر بارها هشدار داده‌ است که اگر ایران نتواند نفت خودرا صادر کند، هیچ نفتی از خلیج فارس صادر نخواهد شد و حتی از بستن تنگه هرمز سخن به میان آورده‌ است.

رئیس‌جمهوری ایران در روزهای گذشته در جریان سفر به استان سمنان، سخنانی مشابه در این‌ باره داشت.

​اما اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ژاپنی کیودو، در پاسخ به پرسش خبرنگار این خبرگزاری درباره احتمال بستن تنگه‌ هرمز از سوی ایران ترجیح داد با گفتن این که «ما گزینه های مختلفی داریم که بسته به شرایط تصمیم مناسب را خواهیم گرفت»، از ارائه پاسخ صریح در این خصوص طفره برود.

جهانگیری احتمال صفر شدن صادرات نفت ایران را «بسیار ضعیف» دانسته و تاکید داشت که ایران «حتما» نفت خود را صادر خواهد کرد.

معاون اول رئیس‌جمهوری ایران در عین حال گفت: «اگر صادرات نفت ما متوقف شود دنیا مطمئن باشد که سکوت نخواهیم کرد و حتما‌ اقدامی مناسب انجام خواهیم داد.»

پیش‌بینی می‌شود پس از پایان مهلت شش ماهه معافیت آمریکا به هشت مشتری عمده نفت ایران، صادرات نفت ایران به میزان قابل توجهی کاهش یابد.بیشتر بخوانید:

درآمدهای دولت ایران به دلیل تحریم‌ها «به یک سوم کاهش یافته است»

سازمان برنامه و بودجه ایران در بودجه سال آینده، فروش روزانه یک و نیم میلیون بشکه نفت را پیش بینی کرده است که روزانه بیش از یک میلیون بشکه کمتر از میزان صادرات نفت در سال جاری و پارسال است.

اسحاق جهانگیری در این گفت‌وگو ابراز امیدواری کرد که «همه دولت‌ها از جمله دولت ژاپن در مقابل سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایی آمریکا، ایستادگی و از توان خودشان استفاده کنند تا مانع یک‌جانبه‌گرایی آمریکا شده و بتوانند استقلال خودشان را در دنیا حفظ کنند.»

معاون اول رئیس‌جمهوری ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری ژاپنی کیودو اذعان کرد که تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران به طور قطع فشارهای مختلفی به مردم وارد کرده است که به گفته او «این فشار بیشتر به طبقات ضعیف جامعه وارد شده است».

آمریکا‌یی‌ها بارها اعلام کرده‌اند که هدف از تحریم‌ها علیه ایران، مردم ایران نیستند و آنها قصد دارند با این تحریم‌ها و اعمال فشارها، رفتار دولت ایران را تغییر دهند.

اسحاق جهانگیری در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود، ابراز امیدواری کرد که اتحادیه اروپا سریع‌تر بتواند سازوکار مالی وعده داده شده را اجرایی کنند تا اعتماد مردم ایران نسبت به اتحادیه اروپا از بین نرود.

به گفته جهانگیری، «اروپایی‌ها اراده جدی دارند و به دنبال راهکارهای جدیدی برای تداوم همکاری با ایران هستند». او در همان حال تاکید کرد که «آن روزی که مطمئن شویم که آنها دیگر نمی‌توانند کاری کنند، حتماً اقدامات خود را انجام می‌دهیم.»

بخش دیگری از گفت‌‌وگوی اسحاق جهانگیری با خبرگزاری «کیودو»ی ژاپن، به موضوع برنامه و آزمایش‌های موشکی ایران اختصاص داشت. جهانگیری بار دیگر تکرار کرد که موشک‌های ایران، «صرفاً یک سلاح دفاعی و بازدارنده هستند.»

معاون اول رئیس‌ جمهوری ایران با تاکید بر این که «ایران از هیچ کس نیز برای تعیین برد موشک‌هایش اجازه نمی‌گیرد» ‌‌گفت: «با هر چیزی که احساس می‌کنیم تهدید علیه ما است، مقابله خواهیم کرد و متناسب با نیاز دفاعی کشورمان موشک می‌سازیم.»

موضوع آزمایش موشکی تازه در ایران را مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در توئیتر خود مطرح کرد و ایران را به دلیل آزمایش یک موشک بالیستیک میان‌برد که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارد، ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل معرفی کرد.

پس از آن شورای امنیت سازمان ملل متحد به درخواست نیکی هیلی، برای بررسی این موضوع تشکیل جلسه داد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه، ۱۳ آذرماه، در واکنش به نشست شورای امنیت در خصوص آزمایش موشکی اخیر ایران گفته بود که برنامه موشکی جمهوری اسلامی مغایرتی «با قطعنامه شورای امنیت» ندارد.

ایران همچنین آمریکا را متهم کرد که برای «مقاصد شیطنت‌آمیز» خود از شورای امنیت «سوءاستفاده» می‌کند.

منابع: خبرگزاری ایسنا، رادیوفردا/ آ. ن./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *