افزایش چشمگیر صادرات آلمان به ایران

By | ۱۳۹۷-۰۹-۲۱

صادرات آلمان به ایران در ماه‌های گذشته افزایش یافته است. براساس داده‌های اداره فدرال آمار آلمان، تنها در ماه اکتبر صادرات شرکت‌های آلمانی به ایران ۸۵ درصد نسبت به ماه مشابه سال گذشته بیشتر بوده است.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۲۰ آذر (۱۱ دسامبر) به نقل از داده‌های اداره فدرال آمار آلمان گزارش داد که صادرات شرکت‌های آلمانی به ایران در ماه اکتبر ۲۰۱۸ به ۳۹۸ میلیون یورو رسیده است. این میزان ۸۵ درصد بیش از صادرات ماه اکتبر ۲۰۱۷ آلمان به ایران است. بالاترین حجم صادرات آلمان به ایران در یک ماه، در سال ۲۰۰۹ ثبت شده است.

دویچه وله :

تحریم‌های آمریکا علیه ایران در روز پنجم نوامبر ۲۰۱۸ به اجرا درآمدند. شش ماه پیش از این تاریخ، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا از توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران موسوم به “برجام” خارج شده بود. آغاز مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران شرکت‌های آلمانی در حال تجارت با ایران را در معرض خطر مجازات، در صورت عدم رعایت تحریم‌های آمریکا قرار داد. با این‌حال این تحریم‌ها تاکنون بر تجارت آلمان با ایران تاثیر چندانی نداشته است.

“میشائیل توکوس” (Michael Tockuss) عضو هیئت رئیسه اتاق آلمان و ایران روز سه‌شنبه به رویترز گفت «این آمارها نشان می‌دهند که تجارت با ایران نمرده است.»

میشائیل توکوس اضافه کرد: «ما برای ماه‌های نوامبر و دسامبر نیز چنین افزایشی را پیش‌بینی می‌کنیم. این موجی است که درحال افزایش است و تا پایان سال ادامه خواهد یافت.»

بنابر گزارش رویترز در ده ماه سال ۲۰۱۸ میزان صادرات آلمان به ایران با چهار درصد افزایش به حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسید. اما واردات آلمان از ایران در این مدت به شدت کاهش یافت و در ۱۰ ماه گذشته به کمتر از ۴۰۰ میلیون دلار رسید.

نگرانی اسرائیل

اسرائیل با نگرانی به افزایش حجم تجارت آلمان با ایران می‌نگرد. یک سخنگوی سفارت اسرائیل در برلین به رویترز گفت: «به‌طور کلی ما با نگرانی تجارت آلمان با ایران را زیر نظر داریم. زیرا می‌دانیم بخشی از درآمد این تجارت صرف ایرانی‌ها نمی‌شود. بلکه رژیم تهران با این پول با کمک به گروه‌های رسمی یا نیابتی، از تجاوز و تروریسم در منطقه حمایت می‌کند.»

به گفته سخنگوی سفارت اسرائیل در برلین، این کار (تجارت آلمان با ایران) حزب‌الله لبنان را متوقف نمی‌کند که صدها هزار راکت خود را به سوی شهروندان اسرائیل نشانه گرفته است.

این سخنگو اضافه کرد: «ما امیدواریم که همه شرکت‌های آلمانی از خطر سوءاستفاده از  کالاهای صادر شده به ایران و سود حاصل از آن آگاه باشند. این موضوع نه تنها برای خاور نزدیک، که برای خود اروپا نیز خطرناک است.» ایران بارها اسرائیل را به نابودی تهدیدی کرده است.

به گفته میشائیل توکوس، اتاق بازرگانی آلمان و ایران انتظار دارد که تجارت با ایران در کل سال ۲۰۱۸ افزایش یابد. طرف اصلی این حجم از تجارت با ایران، شرکت‌های متوسط آلمان است. دست‌کم یک سوم صادرات آلمان به ایران را ماشین‌آلات و تجهزات کشاورزی و ۵۰ درصد آن را نیز محصولات شیمیایی و نیم‌ساخته تشکیل می‌دهد.

اتاق بازرگانی آلمان و ایران در مورد تجارت با ایران در سال آینده نیز تاحدودی خوش‌بین است. توکوس می‌گوید «با وجود همه تنش‌ها، تجارت با ایران دهه‌هاست که از ثبات برخوردار است. برای سال ۲۰۱۹ نیز روی یک تجارت با ثبات با ایران بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون یورو در ماه حساب می‌کنیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *