وحید صیادی نصیری، زندانی سیاسی در پی اعتصاب غذا در زندان قم جان باخت

By | ۱۳۹۷-۰۹-۲۲

وحید صیادی نصیری، زندانی عقیدتی که در زندان لنگرود قم به سر می برد در پی اعتصاب غذای ۶۰ روزه و عدم رسیدگی پزشکی امروز در بیمارستان شهید بهشتی این شهر جان باخت. گفته میشود به دلیل اعتصاب غذای طولانی دستگاه گوارشی او قادر به جذب آب نبود. خانواده آقای نصیری امروز طی تماس مسئولان زندان خبر فوت فرزند خود را دریافت کردند.

خبرگزاری هرانا:  وحید صیادی نصیری زندانی سیاسی که از ۲۱ مهرماه امسال در اعتراض به وضعیت حقوقی خود و همینطور عدم رعایت اصل تفکیک جرایم دست به اعتراض زده بود امروز پس از ۶۰ روز اعتصاب جان باخت.

یک عضو خانواده آقای نصیری در گفتگو با هرانا ضمن تایید این مطلب گفت “وحید که به تازگی از حبس آزاد شده بود مجدد اول مردادماه امسال توسط اطلاعات قم بازداشت شد و پس از یک هفته به زندان ساحلی قم منتقل شد.”
به گفته این منبع مطلع دادگاه آقای نصیری بدون اجازه حضور وکیل منتخب مورخ ۲۴ شهریورماه در شعبه یک دادگاه انقلاب برگزار شد.

شعبه اول دادگاه انقلاب این فعال سیاسی را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ علیه نظام و توهین به رهبری به چهار سال و نیم حبس تعزیری محکوم کرد.

آقای نصیری مورخ ۱۴ مهرماه به زندان لنگرود قم منتقل شد. اندکی بعد در تاریخ ۲۴ مهرماه این زندانی به دادگاه کیفری قم منتقل شد و به او اطلاع داده شد که در خصوص اتهام توهین به مقدسات پرونده جدیدی برای این فعال سیاسی مفتوح شده است.

در پی وضعیت حقوقی پرونده، عدم دسترسی به وکیل، طرح اتهاماتی که آقای نصیری آن را رد می کرد و همینطور عدم رعایت اصل تفکیک جرایم این زندانی سیاسی از تاریخ ۲۱ مهرماه اعتصاب غذای خود را آغاز کرد.

این اعتصاب غذا در موارد کوتاهی به اعتصاب خشک تبدیل شد اما به گفته نزدیکان آقای نصیری در اواخر این اعتصاب دستگاه گوارشی به دلیل آسیب دیدگی جدی قادر به جذب آب نبود و لازم بود که رسیدگی پزشکی تخصصی تری به او صورت بگیرد.

بی توجهی مسئولین زندان به وضعیت سلامتی این زندانی نهایتا به وخامت حال عمومی او منتهی شد. این زندانی بصورت اورژانسی روز گذشته به بیمارستان شهید بهشتی شهر قم منتقل شد.

خانواده آقای نصیری به هرانا گفتند “از زندان امروز با ما تماس گرفتند و گفتند امروز صبح وحید به دلیل مشکلات جسمی در بیمارستان شهید بهشتی قم فوت کرده است. آنها خواستند که برای طی مراحل اداری و تحویل گرفتن پیکر اقدام کنیم.”
لازم به یادآوری است، وحید صیادی نصیری، فعال سیاسی بود که پیش تر در سالن فوق امنیتی ۱۰ در زندان رجایی شهر کرج به سر می برد، او از بابت پرونده سابق خود به اتهام توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام به ۲ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شد و دوران محکومیت خود را در زندان اوین و رجایی شهر کرج سپری کرد،

صیادی نصیری در تاریخ ۲۵ اسفند ۹۶ با پایان دوران محکومیت خود از زندان آزاد شد. این زندانی در دادگاه بدوی به تحمل ۸ سال حبس محکوم شده بود که با اعمال عفو نوروزی با تقلیل حکم روبه‌رو شده بود.

مرگ زندانیان سیاسی در ایران بر اثر شرایط محیطی، بدرفتاری و عدم رسیدگی پزشکی تعمدی سابقه ای طولانی دارد. وقایعی که کمتر تاکنون به مجازات عوامل آن منتهی شده است.

این در حالی است بر اساس “قوانین استاندارد حداقل برای رفتار با زندانیان” سازمان ملل متحد زندانیانی که نیاز به معالجات پزشکی در بیرون از زندان دارند باید به مراکز تخصصی و یا بیمارستان های غیرنظامی منتقل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *