پیشنهاد تازه برای اجرای ساز و کار ویژه تجارت اروپا با ایران

By | ۱۳۹۷-۰۹-۲۵

اتحادیه اروپا ساز و کار ویژه‌ای را برای تجارت با ایران در دوران تحریم در نظر گرفته است. اما به نظر می‌رسد که اجرای این ساز و کار از همان ابتدا با مشکل روبرو شده، زیرا هنوز هیچ یک از کشورهای عضو اتحادیه از ترس تحریم آمریکا مایل به میزبانی این ساز و کار نیست.

از سوی دیگر فدریکا موگرینی، کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا که به شدت پیگیر اجرای این طرح بوده و قول عملی کردن آن را پیش از پایان سال جاری میلادی داده بود، دیگر نامزد احراز سمت فعلی خود در کمیسیون اروپا نیست و به زودی دوره کاری او پایان خواهد یافت.
یورونیوز :

پیشنهاد کارشناسان

یکی از راه‌هایی که برخی کارشناسان برای عملی کردن ساز و کار ویژه اروپا پیشنهاد می‌کنند ایجاد راه‌های ارتباطی برای کار کردن مستقیم با شرکت‌های ایرانی است. به این معنی که اتحادیه اروپا به جای طرف شدن با نهادهای رسمی انتخابی یا انتصابی ایران، به طور مستقیم تسهیلاتی را برای کار با شرکت‌های ایرانی ایجاد کند.

مجید گلپور، استاد علوم سیاسی دانشگاه آزاد بروکسل و پژوهشگر مسائل راهبردی ایران، روز چهارشنبه ۲۱ آذر با حضور در نشست گروه پارلمانی روابط اروپا و ایران در مقر پارلمان اروپا در استراسبورگ، پیشنهاد تازه‌ای را در این زمینه به اعضای این گروه ارائه داد. وی در گفتگو با مسعود سالاری، خبرنگار یورونیوز گفت که پیشنهاد او در این زمینه مورد استقبال گروه و به ویژه اعضای آلمانی آن قرار گرفته است.

جزئیات پیشنهاد

مجید گلپور با اشاره به این که هنوز اجازه انتشار جزئیات مباحث طرح شده در نشست استراسبورگ را ندارد گفت: «با این حال به صورت مشخص و با مسئولیت خودم می‌توانم بگویم نمایندگان اروپا پذیرفته‌اند که برجام در شرایط بحرانی است و هم‌اکنون روی این موضوع به شدت کار می‌کنند.»

وی درباره منافع از دست رفته برجام برای ایران گفت: «با تمام پول‌های آزادشده‌ای که امضای برجام به دست ایران رساند و با وجود امکانات بالایی که برای فروش نفت به ایران داده شد، تمام بحران اقتصادی که امروز به لحاظ معیشتی و حقوقی و نیز نبود اجرای برنامه‌های عمرانی در ایران دیده می‌شود، علامت سؤوال بزرگی پیش روی همه نمایندگان اروپا به وجود آورده است. آنها می‌پرسند پس آقای روحانی چه کرد؟ چرا وضعیت اقتصادی مردم چنین است در حالی که روحانی در امضای برجام از حمایت همه‌جانبه مردم کشورش هم برخوردار بود.»

درباره ساز و کار اغراق نکنیم

مجید گلپور بر این باور است که درباره ساز و کار ویژه تجاری اروپا برای ایران اغارق می‌شود. وی در این زمینه به خبرنگار یورونیوز گفت: «ببینید، اولا در مورد ساز و کار نباید اغراق کرد. ساز و کار یک مکانیسم ساده و یک بورس معاوضه است بین نفتی که ایران می‌فروشد و پولی که اتحادیه اروپا قصد دارد در برابر این نفت فروخته شده به ایران برگرداند.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *