بهزادی، وکیل دادگستری: وضعیت جسمانی نرگس محمدی، در شرایط هشدار قرار دارد

By | ۱۳۹۷-۰۹-۲۵

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و زنان در حالی در بند زنان اوین در وضعیت جسمانی خطرناک قرار گرفته که همچنان با درخواست برگزاری کمیسیون پزشکی قانونی، مرخصی، اعزام به بیمارستان تخصصی و بحث آزادی مشروط وی موافقت نشده است.

در همین رابطه، محمود بهزادی، کارشناس حقوقی و وکیل نرگس محمدی، ضمن اشاره به وضعیت وخیم جسمانی وی در گفت‌وگو با امتداد اظهار داشت: وضعیت جسمانی نرگس محمدی با توجه به آمبولی ریه و رشد تومور در مری، شرایط وخیمی را برای وی ایجاد کرده که بسیار نگران کننده است. به گونه‌ای که اکنون در زندان برای مقابله با آمبولی ریه، به جای وارفارین، آسپرین به او داده می‌شود و این روند درمانی در شرایط هشدار قرار دارد.

وی افزود: چندی پیش نیز پزشکان متخصص، کیسه صفرای محمدی را برداشتند و به رغم اینکه باید پس از عمل، ۴ روز در بیمارستان تخصصی تحت مراقبت قرار می‌گرفت، تنها یک روز بعد به زندان باز گردانده شد.

بهزادی در ادامه ضمن اشاره به مکاتبات خود برای رسیدگی به وضعیت این فعال حوزه زنان با مراجع قانونی تصریح کرد: بنده شخصا نامه‌های جداگانه‌ای را برای دادیار و رئیس اجرای احکام و نیز، وزارت اطلاعات نوشته و صراحتا عنوان کرده‌ام که جان موکلم در خطر قرار دارد.

این وکیل دادگستری ادامه داد: اکنون هم در شرایط فعلی، نامه پزشکان متخصص بیمارستان را تقدیم مقام قضایی کرده و درخواست انتقال به بیمارستان را داده‌ام که همچنان منتظر پاسخ این درخواست نیز هستیم. این نامه حدود ۲ هفته قبل به بازپرس پرونده و اجرای احکام تقدیم شده و از وزارت اطلاعات هم خواسته‌ایم که با توجه به وضعیت خاص موکلم، به عنوان ضابط قضایی به مسئله ورود کنند.

وکیل نرگس محمدی خاطرنشان کرد: با توجه به این که موکل من، بیش از دوسوم از دوران محکومیت خود را سپری کرده، می‌تواند برای آزادی مشروط از ماده ۵۸ استفاده کند و درخواست این مسئله نیز به مقام قضایی منعکس شده است. به هر حال امیدوارم که دادستان با این درخواست موافقت کند.

بهزادی عنوان داشت: در عین درخواست مرخصی، چندین بار نیز به زندان و اجرای احکام مراجعه داشتم که بر اساس پیگیری‌های به‌عمل آمده، ظاهرا رئیس بهداری، گزارش وضعیت موکلم را به دادیار ارسال نکرده و این مقام قضایی از هر گزارشی، اظهار بی‌اطلاعی می‌کند.

این وکیل دادگستری اظهار کرد: اکنون پرشک متخصص زندان، صراحتا عنوان کرده که عدم تحمل کیفری شامل حال نرگس محمدی می‌شود و ادامه درمان با وضعیت فعلی، جان بیمار را به خطر خواهد انداخت.

وی همچنین با بیان اینکه با درخواست اعزام نرگس محمدی به مرکز درمانی تخصصی موافقت نشده است، اظهار داشت: رئیس بهداری زندان باید صراحتا عدم بضاعت امکانات پزشکی زندان برای درمان موکلم را اعلام کند تا شاهد اعزام وی به بیمارستان تخصصی باشیم و با این حال تعلل در اعلام این مسئله صورت گرفته است.

بهزادی خاطرنشان کرد: آئین‌نامه زندان‌ها در این باره متاسفانه به سال ۸۴ برمی‌گردد و حتی به رغم اجرای قانون آئین دادرسی جدید از سال ۹۴، همچنان شاهد استناد زندان به آئین نامه قدیم هستیم و هنوز آئین‌نامه جدید تدوین نشده است.

وکیل نرگس محمدی در پایان نیز یادآور شد: از زمان حبس موکلم در زندان زنجان، دادستان این شهر صراحتا عنوان کرد که امکانات درمانی لازم برای وی وجود ندارد و با این حال، شرایط محمدی از آن دوره با مشکلات متعدد مواجه شده است. ما ۳ سال است که برای استفاده از بحث عدم تحمل کیفری برای موکلم درخواست تشکیل کمیسیون پزشکی قانونی داده‌ایم که متاسفانه این درخواست نیز، تاکنون اجابت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *