تهدیدهای علنی فعلاً کارساز شده: اروپا توان شبکه‌های نظامی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی را جدی می‌گیرد

By | ۱۳۹۷-۰۹-۲۶

– اینکه سپاه اروپا را با موشک‎های خود تهدید می‎کند در عمل چنان پیامدهایی می‌تواند داشته باشد که حتی فرض آن نیز بیشتر به یک داستان تخیلی شبیه است.

قاسم سلیمانی در میان شبه‌نظامیان عراقی

– دبیرکل شبه نظامیان النجبا: این جنبش از نظر شرعی پیرو «ولی‌فقیه» است.
-حشمت‎الله فلاحت پیشه: جمهوری اسلامی باید روند توسعه خود را به عنوان یکی از ۲۰ اقتصاد بزرگ دنیا ادامه دهد و در صورت اخلال در این روند ناامنی به مرزهای کشورهای غربی خواهد رسید.
– اروپایی‌ها می‌دانند جمهوری اسلامی زخم عفونی و چرکین خاورمیانه است اما ترجیح می‎دهند فعلاً روی این زخم را بسته نگه دارند و یا خودشان اولین کسانی نباشند که برای جراحیِ پُرریسک آن اقدام می‌کنند.

کیهان چاپ لندن:

رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، ۲۰ آذر، در جریان بازدید از نیروگاه اتمی فُردو در قم از اروپایی‎ها خواسته در مورد تعهدات‌شان برای حفظ برجام هر چه زودتر وفای به عهد کنند، در غیر این صورت غنی‎سازی ۲۰درصدی اورانیوم از سر گرفته می‎شود.

علی‎اکبر صالحی هشدار داده «این بلوف نیست» و ادعا کرده «بنده اگر حرفی زده‎ام پایش ایستاده‎ام. این‌بار هم تاکید می‎کنیم نظام اراده کند ما می‎توانیم به راحتی به ۲۰ درصد برگردیم و نیازهای کشور را در هر سطح و حجمی می‌توانیم تأمین کنیم.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز که برای شرکت در یک نشست سیاسی به دوحه قطر رفته در مصاحبه با شبکه الجزیره تاکید کرده «موشک‎های ایران قابل مذاکره نیست.» محمدجواد ظریف گفته «ما هرگز با کشوری که برای ما ۱۲ شرط تعیین کرده، وارد مذاکره نخواهیم شد.»

این سخنان ظریف که مشابه و همسو با موضع‌گیری‎های فرماندهان ارتش و سپاه از جمله امیرعلی حاجی‎زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه است در حالی مطرح شد که شورای امنیت سازمان ملل، چهارشنبه ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر)، برای بررسی تهدیدات رژیم علیه صلح و امنیت را از طریق تولید و گسترش موشک‎های بالستیک و نقض قطعنامه‎های شورای امنیت تشکیل جلسه داد.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در این نشست خواستار اتخاذ تدابیر ویژه جهت بازرسی بنادر و مسیرهای دریایی به منظور توقف تلاش‌های ایران برای دور زدن محدودیت‌های تسلیحاتی بین‎المللی شد و تاکید کرد «ایران به اعتماد جهانی خیانت کرده و مخفیانه برنامه موشکی خود را پیش برده است.»

همچنین کشورهای بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، لهستان، سوئد و بریتانیا با وجود اعلام حمایت از برجام با انتشار بیانیه‌ای از تهران خواستند تا از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه به ویژه آزمایش موشک‌های بالستیک خودداری کند.

جمهوری اسلامی در مورد اجرای شروط ۱۲گانه آمریکا به عنوان پیش‌شرط آغاز مذاکرات بر سر یک توافق جدید در عمل نه تنها انعطاف نشان نداده بلکه زبان تهدید هم در پیش گرفته است. چنانکه حسن روحانی در سخنانی اروپا را با مواد مخدر، پناهجو و تروریسم تهدید کرد. حشمت‎الله فلاحت پیشه رییس کمیسیون امنیت ملی نیز در تایید سخنان روحانی گفته «جمهوری اسلامی باید روند توسعه خود را به عنوان یکی از ۲۰ اقتصاد بزرگ دنیا ادامه دهد و در صورت اخلال در این روند ناامنی به مرزهای کشورهای غربی خواهد رسید.»

ادم کردو تحلیلگر مسائل بین‎الملل در مقاله‌ای که ۱۳ دسامبر در پایگاه خبری واشنگتن ‌فری بیکن منتشر شد با تکیه بر گزارش‎های محرمانه و غیرمحرمانه‎ای که به تازگی به مقام‎های بلندپایه آمریکا رسیده، نوشته «جامعه اطلاعاتی ایالات متحده این تهدید را معتبر ارزیابی می‎کند.»

افزایش تهدیدات موشکی، جنگ‎های نیابتی و عملیات سایبری و افزایش قابلیت‎های شبکه نظامی و اطلاعاتی مواردی است که احتمال داده شده رژیم ایران بیشتر مرتکب آن شود.

همچنین گزارش‎ها حاکیست نهاد‌های اطلاعاتی اروپا به شدت نگران آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی، به ویژه آزمایش‌های اخیر، هستند. بر مبنای اطلاعاتی که در اختیار نهاد‌های امنیتی اروپایی است، ایران در سال جاری میلادی دست‎کم ۸ آزمایش موشکی انجام داده است. در این میان دو موشک با قابلیت حمل کلاهک اتمی و با بُردی که می‌تواند کشورهای جنوب شرقی اروپا را هدف قرار دهد، آزمایش شده‌اند.

تهدیدی با فرض محال از جنس فیلم‎های تخیلی سینما

رژیم ایران در عملی‎کردن تهدیدات موشکی خود علیه اروپا فهرست بلندی از محدودیت‎های سیاسی و غیرسیاسی دارد اما اگر به فرض اینکه  «نظام مقدس» در نقطه‎ی تاریخ خود قرار گیرد که تصمیم بگیرد تهدیدات تخیلی موشکی خود علیه اروپا را عملی کند با توجه به فاصله جغرافیایی میان ایران و اروپا از غربی‎ترین نقطه در شمال‎ غربی ایران تا مرزهای اروپای شرقی بیش از ۱۲۰۰ کیلومتر فاصله است و اگر در این راهبرد تخیلی پرتاب موشک‎های سپاه به شرق اروپا موفق باشد برای فرود آنها به اهداف مورد نظر باید از سپرهای موشکی ناتو در شرق اروپا عبور کنند و باز هم به فرض موفقیت عملیات و برخورد آنها به خاک اروپا واکنش‎های متقابل نظامی و پیامدهای سیاسی آن موجودیت رژیم را چنان به خطر می‌اندازد که حتی خاکسترش هم باقی نماند. بنابراین چنین فرضی بیشتر به یک فیلم سینمایی و البته آرزوی آخرالزمانی شبیه است.

یکی از شهرک‎های موشکی مخفی سپاه در مناطق دورافتاده ایران

اما آنچه اروپا را در حیطه نظامی و امنیتی نگران می‎کند نه موشک‌های سپاه بلکه بازوهای برون‌مرزی آن است. گردان‎ها و لشکرهای آموزش دیده از شبه‌نظامیانی که در یک دهه‎ی گذشته در کشورهای همسایه ایران تاسیس شدند و طی هفت سال گذشته بخش عمده‎ای از آنها در جنگ عراق و سوریه میدان ‎آموزش دیده و آماده انجام ماموریت‌‎های مختلف‎اند. به عنوان مثال شبه‌نظامیان شیعه «النُجباء» که تحت حمایت رژیم ایران در عراق فعال‌اند و  کنگره آمریکا آنها را یک سازمان تروریستی اعلام کرده است.

النجباء فداییان خامنه‎ای و سلیمانی

شیخ اکرم الکعبی دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی النجبا در سخنانی می‎گوید، این جنبش از نظر شرعی  پیرو «ولی‌فقیه» است. او با تاکید بر ضرورت بهره‌گیری گروه‌های مقاومت از پتانسیل اسلامی نهفته در حوزه‌های علمیه و مراجع عظام دین، این رابطه را ضامن حیات و نجات «مقاومت» دانسته است.

استقرار این نیروها در مجاورت ایران این توان را به جمهوری اسلامی می‎دهد هر زمان که اراده کنند آتش یک درگیری و آشوب گسترده در کشورهایی نظیر عراق، سوریه و یمن را شعله‎ور کرده و یا برای آنها در منطقه و حتی فراتر از آن عملیات‎ خرابکارانه طراحی کنند. پیوند میان رژیم ایران با برخی از این تشکیلات حتی از پیوند تهران با حماس نیز محکم‎تر است زیرا فراتر از منافع سیاسی مشترک، از نظر ایدئولوژی‎های دینی و اعتقادی میان آنان و جمهوری اسلامی پیوندی عمیق برقرار است. پیوندی در یک جغرافیای وسیع به شعاع پاکستان و افغاستان تا آسیای میانه و از عدن تا جنوب لبنان و غزه.

ویدئوی بالا اجتماع شیعیان در مراسم اربعین ۱۳۹۷ در کربلا را نشان می‌دهد: فستیوال مشترک سپاه و شبه‌نظامیان عراق.

رهبران و سرکردگان النجباء همان چیزی را می‎گویند که رژیم ایران می‎خواهد و همان‎کاری را می‎کنند که سپاه می‎گوید. سید هاشم الموسوی سخنگوی نیروهای النجباء هم در اظهاراتی گفته حزب‌الله لبنان در جنگ بعدی تنها نخواهد بود. او می‎گوید: «به لطف خدا و همت و عزم مجاهدان و حمایت مراجع دینی و پشتیبانی هم‌پیمانان و دوستانمان، به ویژه ایران و حزب‌الله، بر دشمن پیروز شدیم، ما با داعش فقط به خاطر عراق نجنگیدیم، ‌بلکه به خاطر تمام جهان جنگیدیم، ما به نمایندگی از جهانیان با داعش جنگیدیم، جهان باید بداند که محور مقاومت به رهبری ایران، برای امنیت و ثبات کشورهای منطقه جنگیده است.»

النجباء تنها بخشی از شبکه نظامی و اطلاعاتی گسترده برون مرزی جمهوری اسلامی است که برای انجام ماموریت‌‎های مختلف تجهیز شده است. آنها قادرند علیه منافع اروپایی‎ها از جمله سفارتخانه‎ها، شرکت‌ها، کارخانجات و موسسات فعال کشورهای اروپایی در منطقه دست به خرابکاری بزنند. سرمایه‎گذاری اروپا در عراق طی سال‎های اخیر کم نبوده است.

جمهوری اسلامی زخم عفونی و چرکین خاورمیانه است و برای پیشبرد اهداف خود راه و چاره را تهدید اروپا با همین زخم چرکین دیده است. اروپاییان هم نگران همین موضوع هستند و ترجیح می‎دهند فعلاً روی این زخم را بسته نگه دارند و یا خودشان جزو اولین کسانی نباشند که برای جراحیِ پُرریسک آن اقدام می‌کنند.

علاوه بر شبه‌نظامیانی که خود را برای انجام ماموریت‌ در رکاب «محور مقاومت» می‎بینند کم نیستند مزدورانی از آنان که خود را به کشورهای اروپایی رسانده‌اند و پتانسیل هر نوع خرابکاری را دارند. به‌خصوص اینکه جمهوری اسلامی چهار دهه است در توطئه و طراحی عملیات تروریستی در خارج از ایران به ویژه در اروپا ماهر شده و ترور همچنان از گزینه‎های روی میز تهران است چنانکه در دانمارک، فرانسه و آلمان مزدبگیران رژیم در مشارکت با سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی عملیاتی را طراحی و اجرا کردند. مقامات جمهوری اسلامی به صراحت اروپا را با عملیات تروریستی تهدید می‌کنند.

در بسیاری از شهرهای اروپایی افرادی وجود دارند که در صورت لزوم می‌توانند برای این قبیل توطئه‌ها به کار گرفته شوند. چنانکه اخیراً دستگاه قضایی اتریش درگیر پرونده یک پناهجوی سوری است که در فرودگاه وین پرچم حزب‎الله برافراشت و در حمایت از اسد شعار داد. او سال‎ها عضو نیروهای حامی اسد در سوریه بوده و به نفع رژیم او جنگیده است ولی به اروپا آمده و پناهنده شده! گفته می‎شود که قرار است این فرد از اتریش اخراج شود.

همچنین کشورهای اروپایی پر از مساجد و حسینیه‌هایی است که اصلی‎ترین پایگاه این قبیل افراد برای شستشوی مغزی به شمار می‌روند. جمهوری اسلامی و سفارتخانه‎های رژیم نه تنها روی برخی از امامان و کادرهای این مساجد نفوذ دارند بلکه افراد وابسته به رژیم ایران در این مساجد به شکل علنی مشغول به کار هستند. اسفندماه سال گذشته کیهان لندن ترجمه‌ی پرسش و پاسخ حزب سبزهای آلمان و دولت این کشور را درباره کمک مالی به «جامعه اسلامی انجمن‌‌های شیعیان آلمان» منتشر کرد که در آن برخی از این افراد معرفی شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *