By | ۱۳۹۷-۰۹-۲۹

قیمت‌های عجیب املاک نوساز در بازار مسکن تهران

بررسی‌ها نشان می‌دهد در نیمه پاییز متوسط قیمت خرید و فروش آپارتمان‌های مسکونی در منطقه یک به ۱۹ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان و در منطقه ۱۹ به حدود ۴ میلیون تومان در هرمتر مربع رسیده است. این در حالی است که بعضا قیمت پیشنهادی واحدهای نوساز در هرمترمربع در هر یک از این مناطق بسیار فراتر است.

به گزارش دنیای اقتصاد، مشاوران املاک مناطق مختلف شهر تهران خبر می‌دهند عرضه‌کنندگان واحدهای نوساز، نسبت به قیمت‌های پیشنهادی نامتعارف خود عقب نشینی نمی‌کنند.

به گفته آنها، عمده مالکان و سازندگان واحدهای نوساز با وجود ارائه قیمت‌های پیشنهادی بسیار متفاوت با قیمت میانگین و کاهش معنادار حجم معاملات خرید و فروش در منطقه که نشانه‌ای از نزدیک شدن بازار مسکن به ایستگاه رکود معاملاتی دارد، ترجیح می‌دهند فعلا به فروش واحد خود اقدام نکنند.

این در حالی است که توان خرید بخش زیادی از متقاضیان با قیمت‌های پیشنهادی آنها هماهنگی ندارد. گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد در حال حاضر منطقه یک بالاترین و منطقه ۱۹ شهر تهران پایین‌ترین متوسط قیمت آپارتمان در هر مترمربع را دارا هستند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در نیمه پاییز متوسط قیمت خرید و فروش آپارتمان‌های مسکونی در منطقه یک به ۱۹ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان و در منطقه ۱۹ به حدود ۴ میلیون تومان در هرمتر مربع رسیده است. این در حالی است که بعضا قیمت پیشنهادی واحدهای نوساز در هرمترمربع در هر یک از این مناطق بسیار فراتر است.

جست‌و‌جوی قیمت پیشنهادی آپارتمان‌های نوساز در مناطق مختلف نشان می‌دهد به‌عنوان مثال در محدوده سعادت‌آباد (منطقه دو) قیمت پیشنهادی آپارتمان نوساز از متری ۱۹میلیون تا ۴۰ میلیون تومان ارائه می‌شود. این در حالی است که متوسط قیمت آپارتمان مسکونی در منطقه دو حدود ۱۴ میلیون تومان در هرمترمربع برآورد شده است.

مشاوران املاک با اشاره به نزدیک شدن بازار مسکن به ایستگاه رکود به دارندگان واحدهای نوساز توصیه می‌کنند فایل‌های خود را با قیمت مناسب‌تری به بازار عرضه کنند.

رشد قیمت مسکن به جنوب شهر تهران سرایت کرد

نشانگرهای بازار مسکن که با بررسی‌های میدانی به تایید رسیده، حاکی از آن است که رشد قیمت از نیمه شمالی شهر تهران به نیمه جنوبی رسیده و منطقه ۹ در آبان ماه ۱۳۹۷ بالاترین میزان افزایش سالانه قیمت در تهران را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایسنا، بررسی‌های میدانی از نقاط مختلف شهر تهران نشان می‌دهد که به دنبال پر شدن ظرفیت قیمت در مناطق شمالی پایتخت، رشد قیمت‌ها در حال سرایت به مناطق جنوبی است. در آبان ماه ۱۳۹۷ منطقه ۹ با ۱۱۱ درصد رشد قیمت بالاترین نرخ افزایش سالیانه تهران را به ثبت رساند؛ در حالی که افزایش متوسط شهر تهران ۹۱ درصد بوده و منطقه ۵ به عنوان پیشتاز رشد طی ماه‌های اخیر، جایگاه خود را در آبان ماه از دست داد.

در مناطق ۱۰، ۱۳ و ۱۴ نیز قیمت‌ها به ترتیب ۹۵، ۱۰۲ و ۸۷ درصد افزایش نشان می‌دهند. هم‌اکنون قیمت هر متر مربع مسکن در مناطق ۱۰، ۱۳ و ۱۴ به ترتیب ۶.۱، ۸.۷ و ۶.۹ میلیون تومان است. میانگین افزایش قیمت در منطقه ۵ نیز در آبان ماه ۱۳۹۷ نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۰۴ درصد بود که با توجه به رشد ماه‌های قبل از سرعت آن کاسته شده است.

اما اقتصاد مسکن شهر تهران از روند طبیعی خود خارج شد. معاملات ۵۴ درصد افت کرده، قیمت اوراق تسهیلات مسکن نسبت به یک سال قبل حدود ۲۰ هزار تومان کاهش یافته و قدرت پوشش‌دهی تسهیلات ۱۶۰ میلیونی مسکن زوجین از ۵۰ درصد سابق به حدود ۳۲ درصد رسیده است. از سوی دیگر طی هفته‌های اخیر نرخ ارز و طلا در بازار روند کاهشی به خود گرفته اما قیمت مسکن در مسیر صعود قرار دارد. طبق آخرین گزارش بانک مرکزی قیمت هر متر مربع مسکن شهر تهران در آبان ماه ۱۳۹۷ به ۹ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد ۹۱ درصدی را نشان می‌دهد.

اما توهم فروشندگان در بازار مسکن، آینده این بخش را با خطر رکود مطلق مواجه کرده است. شرایط فعلی بازار مسکن شهر تهران حاکی از آن است که این بخش ظرفیت لازم برای هماهنگی با رشد سکه و دلار ندارد اما هم‌چنان فروشندگان واحدهای کلیدنخورده قیمت‌ها را بر مبنای تورم بازارهای موازی، بالا می‌برند.

پیش‌ بینی مشاوران املاک از بازار معاملات

در این میان مشاوران املاک عنوان می‌کنند بخش عمده متقاضیان موجود در بازار که همچنان به جست‌و‌جو ادامه می‌دهند خانه‌اولی‌هایی هستند که به دلیل سررسید شدن موعد دریافت وام خود، تلاش می‌کنند واحد مسکونی موردنظر خود را بیابند و خرید خود را از بازار انجام دهند.

مشاوران املاک مناطق مختلف شهر تهران از کاهش مراجعه و جست‌وجوی متقاضیان خرید مسکن در بازار خبر می‌دهند. به گفته فعالان بخش خرید و فروش ملک، اگرچه شیب رشد قیمت مسکن نسبت به ماه‌های گذشته کاهش پیدا کرده اما قیمت‌های پیشنهادی ارائه شده از سمت عرضه با قدرت خرید متقاضیان مصرفی هماهنگی ندارد.

به گزارش دنیای اقتصاد، از طرف دیگر نیز تقاضای سرمایه‌گذار در بازار نیز چشم‌اندازی از رشد قیمت به سرعت ماه‌های گذشته ندارد از این‌رو حضور کمرنگ‌تری نسبت به ماه‌های قبل در بازار دارد.

در این میان مشاوران املاک عنوان می‌کنند بخش عمده متقاضیان موجود در بازار که همچنان به جست‌و‌جو ادامه می‌دهند خانه‌اولی‌هایی هستند که به دلیل سررسید شدن موعد دریافت وام خود، تلاش می‌کنند واحد مسکونی موردنظر خود را بیابند و خرید خود را از بازار انجام دهند.

البته بخش عمده سازندگان و فروشندگان نیز در شرایط خاص حاضر به فروش ملک خود هستند. این بخش از بازار عمدتا قیمت‌های پیشنهادی خود را بالاتر از میانگین قیمتی منطقه اعلام می‌کنند و حاضر به تخفیف و کاهش چندان قیمت پیشنهادی خود نیستند.

برخی از سازندگان علت قیمت پیشنهادی بالای خود را افزایش هزینه‌های ساخت‌وساز به‌ویژه در بخش تامین زمین عنوان می‌کنند. مشاوران املاک این‌طور پیش‌بینی می‌کنند که بازار مسکن کشش افزایش قیمت به اندازه ماه‌های گذشته را ندارد. از این رو به‌نظر می‌رسد بازار معاملات خرید و فروش ملک در وضعیت رکودی قرار دارد.

در این زمینه آمار رسمی منتشر شده از حجم معاملات بازار مسکن در نیمه پاییز سال‌جاری به نوعی پیش بینی مشاوران املاک را تایید می‌کند. آخرین گزارش رسمی بانک مرکزی از معاملات آبان ماه سال‌جاری نشان می‌دهد در این ماه حجم معاملات خرید و فروش ثبت شده در بنگاه‌های املاک پایتخت به ۶ هزار و ۹۰۰ فقره رسیده که نسبت به ماه قبل از آن معادل ۷/ ۲۶ درصد کاهش پیدا کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ثبت این حجم از معاملات خرید و فروش به وضعیت بازار مسکن در ماه‌های شبه تعطیل (فروردین‌ماه) شباهت زیادی دارد.

بازار مسکن در تهران قرمز شد؛ قیمت بازار

رکود تورمی که هم‌اکنون بازار مسکن با آن مواجه شده حاکی از آن است که این بازار در هر دو سوی عرضه و تقاضا در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دارد و احتمالا در پس این افزایش اسمی قیمت، رکود ۱۰ تا ۱۲ فصلی نهفته که در نهایت با ورود تقاضای واقعی رونق می گیرد.

به گزارش ایسنا، کارشناسان، روند فعلی بازار مسکن را با توجه به آمارها به سمت رکود مطلق ارزیابی می کنند. آبان ماه سال جاری قیمت مسکن شهر تهران با رشد ۹۱ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل به میانگین ۹ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید و همین موضوع به افت ۵۴ درصدی معاملات منجر شد.

بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که با فروکش کردن التهاب بازارهای ارز و طلا، سرمایه‌گذاری این بازارها به بخش مسکن شیفت شده اند و عمده خرید و فروش ملک در بخش تقاضای سوداگرانه انجام می شود. پارادوکس موجود از کاهش معاملات در برابر رشد قیمتها به این مفهوم است که فروشندگان حرفه ای تورم ماهیانه مسکن را رقم می‌زنند. معدود متقاضیان مصرفی نیز به خرید آپارتمانهای ۱۶ سال به بالا روی آورده‌اند که سهم معاملات این گروه از کل معاملات را نسبت به زمان مشابه سال قبل چهار درصد افزایش داده اند.

آذر ماه سال گذشته معاملات مسکن شهر تهران ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد و قیمتها رشد نسبتا پایین ۱۵ درصد را نشان داد که بهترین شکل از رونق بازار مسکن بود. اما هم اکنون شرایط معکوس و با وجود افت ۵۴ درصدی خرید و فروش، دماسنج قیمت، قرمز شده است. بر اساس رفتار معمول بازار مسکن طی ادوار گذشته این بازار پس از یک دوره رکود ۱۰ تا ۱۲ فصلی وارد رونق می شود. محاسبه ورود به دوره رکود از زمان ثبات قیمتها صورت می گیرد وزمان ورود به دوره رونق بازار مسکن به طول رکود غیرتورمی بستگی دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *