نیم نگاه جمهوری اسلامی به حوزه مدیترانه؟  

By | ۱۳۹۷-۰۹-۳۰

خبرگزاری روسی اسپوتنیک به نقل از روزنامه اسرائیلی جروزالم پست می نویسد: ایران قصد دارد یک راهرو شیعه را از خلیج فارس تا دریای مدیترانه بسازد، همچنین قصد دارد پایگاه های هوایی و دریایی خود را در ساحل مدیترانه ایجاد کند.

ترکیه به دنبال گسترش سیاست خارجی نئوعثمانی است. ترکیه از حکومت اسلامی رادیکال حماس در غزه حمایت می کند و روابط خوبی با گروه های جهادیون در سوریه و لیبی برقرار کرده است. و هر دو آنها کشورهای مدیترانه ای هستند. ترکیه ناوگان خود را تقویت می‌کند و حتی به ارسال ناوجنگی ها برای اسکورت کشتی‌های اعزام شده برای شکستن محاصره دریایی غزه توسط اسرائیل تهدید می کند. تمایلات اسلامگرا آنکارا به وضوح بر ضد منافع اسرائیل است.

دریای مدیترانه دیگر دریاچه غربی نیست. تحت حکومت اوباما، آمریکا شروع به عقب نشینی از خاورمیانه کرد. رئیس جمهور دونالد ترامپ همچنین احساسات انزواطلبانه را نشان می دهد، هرچند او وعده می دهد قدرت نظامی آمریکا را تقویت کند. این حقیقت که ناوگان ششم آمریکا دیگر به صورت دائمی در مدیترانه مستقر نمی باشد، تضعیف مواضع نظامی ایالات متحده را نشان می دهد. کشورهای اروپایی نیز بعضی از توانایی های خود را از دست دادند و حضور خود را در مدیترانه شرقی کاهش دادند.

اما حضور دریایی روسیه در بخش شرقی مدیترانه افزایش می یابد. روسیه با موفقیت در جریان جنگ داخلی سوریه مداخله کرد، روسیه پایگاه نیروی دریایی طرطوس و پایگاه هوایی حمیمیم را بدست آورد. قبرس و مصر نیز به مسکو اجازه می دهند از بنادرشان استفاده کند.

اهمیت دریای مدیترانه در امور بین الملل همچنین به این خاطر افزایش یافته است که ذخایر گازی بزرگ زیر آب در آنجا کشف شده است. متحدین ایران (سوریه و حزب الله)، همچنین ترکیه و روسیه، رویای کسب این ثروت گازی را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *