“گرجستان کشش موج مسافران ایرانی‌‌ را ندارد”

By | ۱۳۹۷-۰۹-۳۰

پروازهای گرجستان با کاهش تقاضای مسافران ایرانی خالی شده‌اند. تفلیس طی یک‌ماه مانع ورود ۴۳۴ ایرانی شد. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران می‌گوید واکنش دولت ایران به بدرفتاری‌ها و بی‌احترامی‌های گرجستان جدی نیست.

سخت‌گیری با مسافران ایرانی در مرزهای ورودی گرجستان ادامه دارد و همین موجب کاهش تقاضا برای سفر به این کشور شده است. مرتضی قربانی، دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران می‌گوید: «متاسفانه گرجستان توضیح شفافی نداده و اعلام موضع نکرده که در آینده چه خواهد شد. در نتیجه مردم نگران برخوردها در مبادی ورودی این کشور هستند.»
دویچه وله:

خبرگزاری ایسنا به نقل از یک کارگزار سفر می‌نویسد: «پروازهای گرجستان پس از بازگرداندن تعداد زیادی از اتباع ایرانی همچنان برقرار است اما تقاضا کمتر شده است.» این منبع می‌گوید دو هفته قبل افراد بیشتری به نسبت روزهای اخیر بازگردانده شدند.

حرمت‌الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران  نیز به ایسنا گفته که بی احترامی به ایرانی‌ها در گرجستان ادامه دارد و تفلیس هیچ توضیحی نداده است: «دولت ایران هم واکنش‌هایی داشته و پیگیری‌هایی کرده اما وقتی بازگرداندن ایرانی‌ها هم‌چنان ادامه دارد پس برخورد جدی هنوز نشده است.»

طبق اعلام وزارت کشور گرجستان ۱۱۵۱ تبعه خارجی در ماه نوامبر از ورود به این کشور منع شده‌اند که ۴۳۴نفرشان ایرانی بوده‌اند. این صدرنشینی در لیست دیپورت‌شدگان در حالی است که شماری از شهروندان ایرانی برای فرار از تورم، پول‌های خود را به گرجستان منتقل کرده‌ و خانه و ملک خریده‌اند.

رحیم عباچی، دبیر اتاق بازرگانی مشترک گرجستان و ایران به خبرگزاری ایرنا گفته ایرانی‌های زیادی در چند سال اخیر با خرید ملک و اخذ اقامت یک ساله، به صورت خانوادگی مهاجرت کرده‌اند و انتظار خدمات اموزشی، درمانی و غیره از تفلیس دارند: «اما تنها تعداد کمی از ایرانی‌های مقیم گرجستان فعالیت اقتصادی دارند و بسیاری از شرکت‌هایی که ایرانی‌ها در گرجستان ثبت کرده‌اند صوری هستند و هیچگونه درآمد، سودآوری و گردش مالی ندارند.»

عباچی یادآوری کرده که گرجستان به خاطر شرایط اقتصادی ضعیف‌اش، کشوری مهاجرپذیر نیست بلکه برای رونق اقتصادی به دنبال جذب سرمایه خارجی است: «به نظر می‌رسد دولت گرجستان با بررسی وضعیت و عملکرد شرکت‌های ایرانی متوجه روند غیرعادی و صوری بودن آنها شده است.»

او می‌گوید گرجستان کشش موج عظیم مهاجران ایرانی را ندارد: «تفلیس برای جلوگیری از حضور چشمگیر ایرانی‌ها در این کشور اقدامی نسنجیده در مبادی ورودی انجام داد که تر و خشک با هم سوختند.»

بی‌اطلاعی سفیر

سفیر ایران در گرجستان می‌گوید رفتار مقامات گرجستانی با توافق لغو روادید دو کشور در سال ۲۰۱۰ مغایرت دارد. جواد قوام شهیدی عنوان کرده که هیچ اطلاعی از دلایل بدرفتاری‌های اخیر ندارد اما گفته که رایزنی با طرف مقابل برای شفاف سازی ادامه خواهد داشت.

سفیر ایران در تفلیس می‌گوید کل ظرفیت اقتصادی گرجستان در حد یک استان ایران است.

خبرگزاری ایرنا می‌نویسد سخت‌گیری‌های تفلیس باعث شده که برخی از ایرانی‌ها خانه و املاک خود در گرجستان را بفروشند: «بیشتر کسانی‌که وضعیت شان در گرجستان تثبیت نشده یا اقامتشان تمدید نشده و یا حتی بیم دارند که اقامت شان تمدید نشود، تصمیم به به فروش املاک خود گرفته‌اند.»

اما دبیر اتاق بازرگانی گرجستان و ایران می‌گوید کسانیکه سال‌هاست در گرجستان فعالیت اقتصادی دارند و اقامت گرفته‌اند، محدودیتی ندارند و مشکلات جدید دامنگیر آنها نشده است.

یک کارشناس ایرانی که سال‌هاست مقیم تفلیس است، علت برخورد ماموران مرزی گرجستان با شهروندان هموطن و بازگرداندن آنها را “عدم رعایت مقررات مراودات مالی”، “فعالیت غیرشفاف صرافی‌های ایرانی” و “آمار بالای شکایت ایرانی‌ها از خود ایرانی‌ها” می‌داند: « وقتی تعداد ایرانی‌ها زیاد شد، حساسیت دولت گرجستان نیز به آنها و نوع فعالیت ایرانی‌ها افزایش پیدا کرد و ایرانی‌ها زیر ذره‌بین رفتند. یعنی قبلا یکی دوتا صرافی بیشتر نبود و آنها می‌توانستند با چراغ خاموش فعالیت کنند.»

وزارت خارجه ایران ۲۱ آذر از شهروندان خواست از سفر غیرضروری به گرجستان خودداری کنند. پیش‌تر رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از وزارت اطلاعات خواسته که رفتارهای توهین‌آمیز گرجستان با مسافران ایرانی را بررسی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *