روزنامه اسرائیلی: مسکو، تل‌آویو و کشورهاى عرب برای خارج کردن ایران از سوریه به توافق رسیده‌اند

By | ۱۳۹۷-۱۰-۰۳

– طی مذاکرات سرّی میان ایالات متحده آمریکا، روسیه، سعودی و اردن، مقرر شد، مسکو دست اسرائیل را برای هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی و زاغه‌های اسلحه ایران و حزب‌الله لبنان در سوریه باز بگذارد.
– همچنین قرار شده که روسیه با اعمال فشار بر دمشق اغلب مناطق استراتژیک و مهم در خاک سوریه را خود بطور مستقیم کنترل کند.
– پس از این توافق‌ نظامی میان ایالات متحده و روسیه انجام گرفته، باعث شد که واشنگتن تصمیم به خروج نیروهای خود از سوریه بگیرد و به همین دلیل نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در واکنش به خروج آمریکا واکنش ملایمی از خود نشان داده است.

روزنامه اسرائیلی «یسرائیل هیوم» روز جمعه ۲۱ دسامبر فاش کرد، پیش از اعلام تصمیم ناگهانی دونالد ترامپ به خروج نیروهای آمریکا از سوریه، مذاکراتی سرّی میان کشورهای عربی، اسرائیل و روسیه برای خارج کردن نیروهای حکومت ایران از سوریه صورت گرفته بود.

روزنامه «یسرائیل هیوم» همراه با استناد به گزارش تلویزیون اسرائیلی «i24news» نوشت: «یک مقام بلندپایه اردنی که نخواست نامش فاش شود به این روزنامه گفته است که ایالات متحده آمریکا، پادشاهی سعودی، اردن و اسرائیل با ولادیمیر پوتین رئیس جمهورى روسیه، برای خارج کردن ایران و حزب‌الله لبنان از سوریه به توافق رسیده‌اند».

طبق گزارش این منبع، طی مذاکرات سرّی میان ایالات متحده آمریکا، روسیه، سعودی و اردن، مقرر شد، مسکو دست اسرائیل را برای هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی و زاغه‌های اسلحه ایران و حزب‌الله لبنان در سوریه باز بگذارد.

همچنین در این توافق قرار شده که روسیه با اعمال فشار بر دمشق اغلب مناطق استراتژیک و مهم در خاک سوریه را خود بطور مستقیم کنترل کند.

مقام بلندپایه اردنی به این روزنامه گفته است، این توافق‌ نظامی که میان ایالات متحده و روسیه انجام گرفته، باعث شد که واشنگتن تصمیم به خروج نیروهای خود از سوریه بگیرد.

این روزنامه به نقل از مقامات سیاسی و امنیتی اردن همچنین فاش کرد که مدت‌ها است تلاش‌های مشترکی میان اردن، اسرائیل و سعودی‌ با هدف کاهش تهدیدات ایران از خاک سوریه به دلیل حضور نیروهای این کشور و حزب‌الله لبنان آغاز شده است.

مقامات اردنی به روزنامه «یسرائیل هیوم» تاکید کرده‌اند که واشنگتن به کشورهای اسرائیل، اردن و سعودی تعهد داده است که همه امکانات سرویس‌های اطلاعاتی خود را در اختیار این کشورها قرار خواهد داد.

در همین رابطه برخی مقامات ارشد وزارت اطلاعات مصر به این روزنامه  گفته‌اند، آنها هیچ اطلاعی از قبل در رابطه با خروج آمریکا از سوریه نداشته‌اند اما واشنگتن پیشتر به اسرائیل، سعودی، اردن و ترکیه در باره تصمیم خروج‌اش از سوریه اطلاع داده بود.

به نوشته این روزنامه به همین دلیل است که نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در واکنش به خروج آمریکا واکنش ملایمی از خود نشان داده است.

به نوشته این روزنامه برخی از وزرای اسرائیل در نشست پشت دیوارهای بسته از خروج امریکا انتقاد کرده‌اند. یکی از وزرای اسرائیل گفت، گامی که واشنگتن برداشت از نظر اخلاقی و سیاسی به نفع اسرائیل نیست و همچنین به زیان کُردهای هم‌پیمان آمریکا در جنگ علیه داعش و به نفع رژیم ایران و روسیه تمام خواهد شد.

به نوشته این روزنامه، استعفای ژنرال ماتیس وزیر دفاع امریکا که یک روز پس از اعلام تصمیم ترامپ صورت گرفت، به احتمال زیاد بر سر اختلاف بر روی خروج آمریکا از سوریه بوده است.

ماتیس در نامه‌ای به ترامپ نوشت که دیدگاهش نسبت به جهانی که به سوی ائتلاف‌های سنتی روی می‌آورد تا جلوی «طرف‌های خبیث» را بگیرد با نظر رئیس جمهوری آمریکا متفاوت است.

ماتیس در این نامه خطاب به ترامپ نوشت: «این حق طبیعی رئیس جمهور است که وزیر دفاعی در کابینه خود داشته باشد که دیدگاه‌هایش نسبت به مسائل جهان با دیدگاه وی منطبق باشد به این دلیل بهتر است که من از پست خود استعفا دهم».

*منبع: i24news
*ترجمه و تنظیم از کیهان لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *