برررسی اظهارات خلاف واقع وزیر امور خارجه ایران, دروغ‌هایی که «ظریف» نیست

By | ۱۳۹۷-۱۰-۰۳

محمدجواد ظریف از جمله ژنرال‌های محبوب دولت یازدهم بود. وزیری که بنا بود چهره دیپلماتیک ایران را در جهان بهبود بخشد و از سوی دیگر ورودش به فضای مجازی (فیس بوک) و ارتباط نزدیکی که با کاربران آن داشت٬ به این محبوبیت افزود.

پس از آن نیز افکار عمومی، که شاهد تلاش‌های وزیر امور خارجه برای نشستن بر سر میز مذاکره با آمریکا و به دست آمدن توافق هسته‌ای بود٬ ظریف را در جایگاهی والاتر از دیگر دولتمردان پس از انقلاب نشاند.

جایگاهی هم طراز با دکتر فاطمی٬ وزیر امور خارجه‌ای که منافع ایران را بر هر چیز دیگری مقدم می‌دانست.

افکار عمومی، که شاهد تلاش‌های وزیر امور خارجه برای نشستن بر سر میز مذاکره با آمریکا و به دست آمدن توافق بود٬ ظریف را در جایگاهی والاتر از دیگر دولتمردان پس از انقلاب نشاند.
زیتون ـ سولماز ایکدر:

اما دوران ماه عسل محمدجواد ظریف و هوادارانش٬ خیلی زود به پایان رسید.

او در جایگاه وزیر خارجه جمهوری اسلامی در مصاحبه‌هایی با نشریات خارجی ادعاهایی خلاف واقع مطرح کرد. گفته‌هایی که از چشم دوستان و منتقدان داخلی اش دور نماند، به سرعت به فارسی ترجمه شد و در اختیار ایرانیان قرار گرفت.

«ما در ایران هیچ کسی را به خاطر عقیده‌اش زندانی نمی‌کنیم… بهایی بودن در ایران جرم نیست… افرادی که جرایمی مرتکب می‌شوند، نمی‌توانند پشت اینکه روزنامه‌نگار یا فعال سیاسی هستند، پنهان شوند… همجنسگرایان هم در نحوه زندگی تا جایی که محدود به چهاردیواری خودشان باشد آزادند…»

جمهوری اسلامی قصد نابودی اسرائیل را ندارد

محمد جواد ظریف٬ اخیرا در گفتگو با نشریه فرانسوی لوپوئن گفته است: «ما چه موقع گفتیم که اسرائیل را نابود می‌کنیم؟ فقط یک نفر را پیدا کنید و به ما نشان دهید که این حرف را زده باشد؟ هیچ کس چنین حرفی نزده است.»

وزیر امور خارجه ایران در ادامه این گفت‌وگو  سخن آیت‌الله خمینی در بارۀ نابودی اسرائیل را نیز جمله‌ای وصفی دانسته و تأکید کرده است که منظور آیت‌الله این بوده که اسرائیل با نوع سیاستی که دنبال می‌کند، خودش نابود خواهد شد.

محمدجواد ظریف در حالی ادعای جمهوری اسلامی برای «نابودی اسرائیل» را تکذیب کرده است٬ که در اکثر شهر‌های ایران روز شمار «نابودی اسرائیل» بنابر پیش‌بینی آیت‌الله خامنه‌ای برپا شده است.

محمدجواد ظریف در حالی ادعای جمهوری اسلامی برای «نابودی اسرائیل» را تکذیب کرده است٬ که در اکثر شهر‌های ایران روز شمار «نابودی اسرائیل» بنابر پیش‌بینی آیت‌الله خامنه‌ای برپا شده است.

همچنین شعار «مرگ بر اسرائیل» یکی از اصلی‌ترین شعارهای حامیان جمهوری اسلامی در تمامی مراسم رسمی- حکومتی است. از سوی دیگر نزدیک به چهل سال است که آتش زدن پرچم این کشور از جمله بخش‌های دیگر مراسم حکومتی در ایران است.

هیچ کسی را در ایران به خاطر عقیده‌اش زندانی نمی‌کنیم

ظریف در مصاحبه با «چارلی رز» در اردیبهشت سال ۹۴ گفت که «ما در ایران کسی را به خاطر عقیده‌اش زندانی نمی‌کنیم.»

ظریف همچنین گفته است: «افرادی که جرایمی مرتکب می‌شوند یا قوانین کشور را نقض می‌کنند، نمی‌توانند پشت اینکه روزنامه‌نگار یا فعال سیاسی هستند، پنهان شوند.»

وزیر امور خارجه ایران در ادامه٬ تاکید کرده است: «مردم باید قوانین را رعایت کنند».

این اظهارات محمدجواد ظریف در حالی منتشر شد که بر اساس گزارش‌های متعدد سازمان ملل متحد و سازمان‌های غیر دولتی مدافع حقوق بشر و آزادی رسانه‌ها در دنیا، جمهوری اسلامی ایران همواره در میان سرکوبگرترین دولت‌های جهان علیه مطبوعات، روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی – مدنی، روشنفکران و دگراندیشان، اقلیت‌های دینی و نهادهای مدنی و اجتماعی قرار داشته است.

همه‌ی ایرانیان سپاه پاسداران‌اند

محمدجواد ظریف پس از سخنرانی رییس جمهوری ترامپ در مورد راهبرد ایالات متحده در مورد ایران در مهرماه سال ۹۶ در توئیت خود نوشت: «امروز همه‌ی ایرانیان از زن و مرد و پیر و جوان سپاه پاسداران هستند.»

 

این ادعا زمانی مطرح شد که عده‌ای از ایرانیان٬ منتقدان رویکرد داخلی و خارجی سپاه پاسداران هستند.

طی سال‌های اخیر بسیاری از فعالین سیاسی و اجتماعی با شکایت و یا به دست اطلاعات سپاه بازداشت شده و به سال‌های طولانی حبس محکوم شده‌اند.

هیچ فرد بهائی به جرم بهائی بودن در زندان نیست

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز سه شنبه ۴ اردیبهشت سال جاری٬ در نشستی در شورای روابط خارجی آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اقلیت‌های دینی به ویژه بهایی‌ها که در این پرسش به سرکوب و پیگرد آن‌ها اشاره شده بود، گفت: «هیچ فرد بهائی به جرم بهائی بودن در زندان نیست.»

او همچنین اضافه کرد: «بهائی بودن جرم نیست. ما بهائی را به عنوان یک دین رسمی نمی‌شناسیم که کسی از آن پیروی کند اما آن (بهائی) یک عقیده است؛ مثلا یک فرد آگنوستیک است، یکی دیگر آتئیست. ما آن ها را به زندان نمی‌اندازیم چون آتئیست هستند. این تفاوت را لازم است که درنظر بگیرید. بهائی بودن، یک فرد بهائی را مصون از پی‎گیری قانون برای ارتکاب جرم نمی‌کند. هر کس ممکن است جرمی مرتکب شود.»

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که بهائیان زیادی از روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون٬ اعدام یا حتی محکوم به زندان شده‌اند٬ آن‌هم در حالی که در کیفرخواستشان اعتقاد به «فرقه ضاله» بهائیت قید شده بود.

همچنین از تحصیل بهائیان در دانشگاه‌های ایران ممانعت به عمل می‌آید.

گروهی از بهاییان که در طی دو دهه اخیر در ایران به زندان محکوم شدند

عدم اعدام محکومان سیاسی

محمدجواد ظریف در واکنش به سوال خبرنگار بی بی سی در باره محکومیت افراد به اعدام در ایران مدعی شد که: «این اعدام‌ها مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر است و ما به مقابله با این معضل افتخار می‌کنیم.»

این سخن تنها بیانگر بخشی از واقعیت است. بنا به گزارش نهادهای حقوق بشری در ایران تنها دو سوم محکومان به اعدام دارای پرونده‌های مرتبط با قاچاق مواد مخدر هستند. (حتی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه نه همه‌ی اعدام‌ها بلکه ۹۳ درصد آنها را به قاچاق مواد مخدر مرتبط می‌داند.) بقیه یا به قصاص نفس محکوم شده‌اند یا دارای پرونده‌ای عقیدتی و سیاسی هستند.

نمایشگاه نفی هولوکاست دولتی نیست

محمدجواد ظریف وزیر خارجه دولت روحانی در مصاحبه‌ای با نشریه‌ی نیویورکر منتشر شده در ۲۵ آوریل ۲۰۱۶ گفته‌ است دولت این کشور هیچ کنترلی بر مسابقه‌های کاریکاتور هولوکاست ندارد و از آن حمایت هم نمی‌کند. او می‌گوید این نمایشگاه را گروهی غیردولتی برگزار می‌کند و سازمان غیردولتی‌ای که نمایشگاه را برگزار می‌کند «نیازی به مجوز» برای انجام آن ندارد و وزارت خارجه تنها قادر است روادید صادر کند.

وزیر امور خارجه ایران در حالی چنین ادعایی را مطرح کرد که برگزاری هر مسابقه‌ی فرهنگی و هنری و هر نمایشگاهی در ایران نیاز به مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد و این نمایشگاه استثنا نیست. همچنین رهبر جمهوری اسلامی از برگزارکنندگان این مراسم قدردانی کرده است.

بنیاد علوی به دولت ایران وابسته نیست

خبرگزاری تسنیم خبر داد که محمدجواد ظریف در تاریخ دهم خردادماه سال ۹۶٬ گفته است: «بنیاد علوی نیویورک یک سازمان غیر وابسته به دولت ایران است. یک سازمان مستقل است که در ایالت نیویورک ثبت شده است… این یک موسسه غیرانتفاعی در واقع خیریه است که فعالیت‌های نوع دوستانه دارد.»

نمایشگاه و مسابقه کاریکاتور هولوکاست در تهران

بنیاد علوی هم از نظر اموال، هم از لحاظ سازمان و هم از لحاظ نظام رفتاری و نگرش وابسته به جمهوری اسلامی است. اموال این سازمان اموال بنیاد پهلوی است که بعد از انقلاب سال ۵۷ در اختیار حکومت کنونی ایران قرار گرفته است. اعضای هیئت امنای این بنیاد منصوبان ولی فقیه بوده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *